11.5.2026

Kuluttajariitalautakunta muutti linjaansa autokaupassa – kuluttajalta ei voi enää periä käyttöhyötyä

Kuva Moottorin arkisto

Suomalaisessa autokaupassa on tapahtunut merkittävä, mutta toistaiseksi vähälle huomiolle jäänyt oikeudellinen muutos. Kuluttajariitalautakunta on keväällä 2026 luopunut pitkäaikaisesta käytännöstään, jossa virheellisen auton korjauskustannuksia jaettiin kuluttajan ja myyjän kesken.

Autoalan riitoihin erikoistunut lakimies Petteri Lehtonen Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:stä kuvaa muutosta poikkeukselliseksi. Hänen mukaansa kyse on yhdestä suurimmista kuluttajaoikeudellisista linjanmuutoksista autokaupassa vuosikymmeniin.

– Kyse on käytännössä siitä, että kuluttajalta ei saa periä kustannuksia virheen korjaamisesta, kun vastuu kuuluu myyjälle.

Muutos vahvistettiin 15. huhtikuuta neljällä täysistuntoratkaisulla, jotka koskivat käytettyjen autojen virheitä. Ratkaisuissa kuluttajariitalautakunta päätyi siihen, että aiempi käytäntö, jossa kuluttaja maksoi korjauksen kustannuksista osan niin sanottua käyttöhyötyä, ei vastaa kuluttajansuojalain eikä EU-oikeuden vaatimuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuluttajalta ei voida periä kustannuksia virheen oikaisusta

Yhdessä tapauksessa kuluttaja oli ostanut vuonna 2020 käyttöönotetun BMW 530e -henkilöauton, jossa ilmeni vika suuntavilkun viiksikytkimessä. Myyjä oli valmis osallistumaan korjaukseen vain osittain vedoten siihen, että uusi osa parantaisi auton kuntoa. Lautakunta kuitenkin katsoi, että kyse oli virheestä, joka kuului myyjän vastuulle, ja suositti korjauskulujen korvaamista täysimääräisesti, yhteensä 971,73 euroa.

Samansuuntaiseen lopputulokseen päädyttiin sähköautoa koskevassa tapauksessa. Audi e-tron -mallin sähkömoottori rikkoutui, ja vaikka valmistaja oli osallistunut merkittävästi kustannuksiin, kuluttajalle jäi maksettavaksi yli tuhat euroa asennuskuluja. Myyjä perusteli kuluttajan osuutta sillä, että uusi moottori paransi auton kuntoa. Lautakunta hylkäsi tämän perustelun ja totesi, ettei kuluttajalta voida periä kustannuksia virheen oikaisusta, jos korjaus on mahdollista ilman kohtuuttomia kustannuksia myyjälle.

Kyse on käytännössä siitä, että kuluttajalta ei saa periä kustannuksia virheen korjaamisesta.

Kolmannessa tapauksessa kyse oli Volvo XC60 -auton lisälämmittimen viasta. Myyjä oli suostunut maksamaan 60 prosenttia korjauskuluista, mutta lautakunta katsoi tämän riittämättömäksi ja suositti koko kuluttajalle jääneen osuuden, 334,85 euron, korvaamista.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 8 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat