7.4.2018 Liikenne Kumpaan joukkoon kuulut – puolet suomalaisista ajaa säännöllisesti ylinopeutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Säiden parantuessa lisääntyvät myös nopeudet, vaikka viralliset kesänopeudet antavatkin vielä odottaa itseään suurimmalla osalla tieverkostoa. Autoilevista suomalaisista yli 60 prosenttia kertoo ajaneensa ylinopeutta viimeisen vuoden aikana. Suomalaisten selvä enemmistö myös hyväksyy ylinopeuden ajamisen autolla. Väitteet perustuvat LähiTapiolan tuoreseen Arjen katsaus -kyselytutkimukseen.Kyseisen tutkimuksen mukaan autoilevista suomalaisista yli 60 prosenttia kertoo ajaneensa ylinopeutta viimeisen vuoden aikana. Vauhti ei viehätä kaikkia, sillä 34 prosenttia puolestaan kieltää ajaneensa ylinopeutta tyystin.Suomalaisten mielestä hyvät ajo-olosuhteet, hiljainen tie ja liian alhainen nopeusrajoitus ovat hyviä syitä ajaa ylinopeutta. Miehet kertovat ajaneensa naisia useammin yli sallitun nopeusrajoituksen.– Suomen teillä tapahtuu vuosittain noin 250 kuolonkolaria. Näistä yli joka kolmannessa on taustalla ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus. Nopeus on keskeinen riskitekijä liikenteessä, vakuuttaa LähiTapiolan johtava liikenneturvallisuuden asiantuntija Markus Nieminen.Nopeuden osuus liikenteen riskipotista jakaa ainakin osin asiantuntijoiden mielipiteet. Usein kuolonkolarien taustalta löytyy myös muita vaikuttavia tekijöitä nopeuden lisäksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeuden optimontia rangaistusten mukaanSelvityksen mukaan suomalaiset pyrkivät optimoimaan vauhtiaan suhteessa ylinopeudesta annettaviin rangaistuksiin.Vastaajista 51 prosenttia kertoi ajavansa yleensä pientä ylinopeutta, jolloin selviäisi huomautuksella.Kuitenkin 11 prosenttia kertoi yleensä ajavan jonkin verran ylinopeutta, josta selviäisi rikesakolla.– On huolestuttaa, että yli puolet kuljettajista kertoo ajavansa yleensä ylinopeutta. Nykyaikaiset autot voivat hyvien ajo-ominaisuuksiensa vuoksi myös ruokkia vauhtisokeutta, eli kuljettaja ei ajaessaan tunnista eikä ymmärrä riskin läsnäoloa, Nieminen sanoo.– Jalankulkijan tai pyöräilijän roolissa tilanne muuttuu. Esimerkiksi jalkakäytävän reunalla seistessä ero 40 tai 50 kilometrin tuntinopeudessa ohi ajavassa autossa voi tuntua isolta. Autoilija huomaa eron konkreettisesti vasta sitten, jos hän joutuu jarrutustilanteeseen. Pienikin ylinopeus pidentää jarrutusmatkaa tuntuvasti. Rajoituksilla on siis syynsä, kertoo Nieminen.Syitä ylinopeudelle riittääKyselytutkimuksen mukaan selvästi hyväksytyimmät syyt ajaa ylinopeutta ovat hyvät ajo-olosuhteet (44 %) ja hiljainen tie (42 %). Myös liian alhaiselta tuntuva nopeusrajoitus on 10 prosentin mielestä syy ajaa nopeusrajoituksia kovempaa. Muita syitä olivat tuttu tieosuus, turvallinen auto ja kiire.– Suomalaisista 30 prosenttia ei hyväksy ylinopeuden ajamista missään olosuhteissa, toteaa Nieminen.Tulokset selviävät LähiTapiolan tilaamasta Arjen katsaus -tutkimuksesta. Kyselyyn vastasi 1006 ihmistä 2.3.–8.3.2018 välisenä aikana. Vastanneet edustavat 15–74 -vuotiasta väestöä. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS.Lähde: LähiTapiola Kuvitus: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino 29.11.2024 Liikenneturvallisuus Psyykkiset oireet liikenteessä – kolarit aiheuttavat myös henkistä pahoinvointia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti