7.10.2023

Kun autoa ei ole vielä saatavilla, sitä voi tutkia virtuaalilasien avulla – Kia esitteli EV9-malliaan virtuaalisesti

Virtuaaliset lasit päähän ja autoa tutkimaan. Virtuaalitekniikka tuo auton sinne missä sitä ei vielä ole fyysisesti. Samaa tekniikkaa käytetään myös auton suunnittelussa.

Korealainen autonvalmistaja Kia tekee kokonaan automerkille uuden aluevaltauksen, kun sen EV9-mallin ensimmäiset autot saapuvat Suomeen lokakuun loppupuolella. Mutta ennen kuin auto saapuu Suomeen, siihen on voinut tutustua myös virtuaalisesti.

Kia on kutsunut Suomessa joitain kymmeniä henkilöitä tutustumaan autoon virtuaalisesti, muun muassa auton jo tilanneita asiakkaita sekä yritysasiakkaita. Yritysasiakkaita Kia juuri Suomessa haluaakin juuri lisää.

Kia oli viime vuonna Suomessa 3. rekisteröidyin automerkki. Tänä vuonna Kia on markkinaosuudessa sijalla 5. Automerkki on saavuttanut Suomessa noin 8 prosentin markkinaosuuden kahdenkymmenen vuoden aikana.

– Seuraavaksi otamme tavoitteeksi yhdeksän prosentin markkinaosuuden, Astara Finlandin Kian brändijohtaja Rami Kittilä sanoo viitaten EV9:n mahdollisuuksiin esimerkiksi yritysasiakkaiden puolella.

Kuluttajakaupassa Kia on menestynyt hyvin ja sen markkinaosuus on yksityisasiakkaiden puolella huomattavasti suurempi kuin esimerkiksi yritysasiakkaissa. Kialla nähdäänkin EV9:n myötä tilaisuuden tulleen juuri yritysasiakkuuksien voittamisessa merkin pariin.

– EV9:n segmentissä on tilaa, mutta siellä ei ole niinkään tekijöitä. Suomessa on paljon myös porukkaa 1 100 euron suuruisen autoedun piirissä, jotka voivat esimerkiksi esimerkiksi upgreidata nykyisen autonsa, Kittilä sanoo.

Auton verotusarvo määräytyy sen voimassa olevan hinnaston mukaan ja Kia EV9:n verotusarvot mallista riippuen ovat noin 1 100 euron tuntumassa.

Yksi kova kilpailija Kia EV9:n edustamassa luokassa on Volvo EX90, ja Kittilä näkee Kia EV9:n eduksi esimerkiksi sen, että Volvo EX90:n tuotannon aloitus ja sitä mukaa toimitukset ovat venyneet paljon. Volvo EX90 -auton verotusarvot ovat myös parisataa euroa suuremmat kuin Kia EV9:n. Myös monet muut automallit kyseisessä segmentissä ovat alkaen hinnaltaan lähes 100 000 euroa, kun Kia EV9:n hinta alkaa reilusta 81 000 eurosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virtuaalilaseja hyödynnetään autoteollisuudessa

Virtuaalisen Kia EV9 -kokemuksen Kian asiakkaille tarjosi suomalainen start up -yhtiö Varjo. Varjo on erikoistunut huippulaadukkaiden virtuaalilasien valmistukseen ja se tunnetaan maailmalla alan johtavista ratkaisuista. Varjon lasit edustavat maailman korkeinta virtuaalilasien resoluutiota. Varjon laseissa resoluutio on todella tarkka (yli 70 ppd) ja näkökenttä 115 astetta.

Vaikka virtuaalilasit mielletään hyvin pitkälti tietokonepeleihin, ne eivät ole pelkkää hupia. Virtuaalilasit, ja nimenomaan Varjon huipputarkat virtuaalilasit toimivat myös tärkeänä työvälineenä esimerkiksi autoteollisuudessa. Ne ovat muun muassa Kian muotoiluteamin käytössä.

– Pandemian aikana autojen suunnittelua pystyttiin jatkamaan ilman viiveitä. Kun muotoilutiimin jäsenet eivät voineet matkustaa Korean pääkonttorille, tämän tekniikan avulla he pystyivät pitämään autojen muotoiluun liittyvän session eikä työ katkennut. Laseista saatiin täysin uusi työkalu muotoilutiimin työskentelyyn, Varjon viestintäjohtaja Annaleena Kuronen sanoo.

Kia ei ole ainoa autovalmistaja maailmassa, joka hyödyntää Varjon osaamista. Myös esimerkiksi Volvo ja Aston Martin käyttävät lisättyä todellisuutta tuotteidensa suunnittelussa. Varjo on luonut tätä varten myös ihan oman tuotteensa, jonka avulla 3D-sisältöä voidaan jakaa VRED-istunnoissa yhtä yksinkertaisesti kuin esimerkiksi videopuheluissa. Varjon virtuaalilaseja ja tekniikkaa käytetään autoteollisuuden lisäksi myös esimerkiksi kirurgien ja lentäjien koulutuksessa. Muun muassa Yhdysvaltain armeija hyödyntää Varjon tekniikkaa helikopterilentäjien koulutuksessa.

Luonnollisen kokoinen virtuaali-Kia

Virtuaalilasien avulla Kia EV9:n pystyi kokemaan täysin luonnollisen kokoisena. Auton istuimelle pystyi istumaan ja samalla tutkimaan sitä sisältä. Ohjaamo ja sen jokainen yksityiskohta näyttäytyi Varjon XR-3 -lasit päässä todella tarkoilta ja yksityiskohtaisilta.

Kia EV9 näyttäytyi täysin luonnollisen kokoisena virtuaalilasien keskellä auditoriota, vaikka se ei siellä oikeasti ollutkaan. Kokemus oli EV9:n virtuaaalisesti kokeneiden mielestä hämmentävä, mutta samalla äärimmäisen mielenkiintoinen.

Jos Varjon tarjoama virtuaalitekniikka on edistyksellistä, niin sitä on tuleva Kia EV9:kin monelta osalta. Ainakin se on tähän asti edistyksellisin Kia. Se hyppää kilpailemaan kovaan luokkaan, jossa muidenkin merkkien edustajat ovat erittäin edistyksellisiä. Kia EV9:n kilpailijoita ovat muun muassa Tesla Model X, BMW iX, Mercedes EQE SUV, Volvo EX90, Audi Q8 e-tron sekä myös pari päivää sitten Suomessa esitelty Voyah Free -sähköauto.

EV9 on isoin täyssähköinen Kia-malli mitä on tuotu koskaan Eurooppaan ja samalla korealaismerkki astuu isojen premium-SUV -autojen segmenttiin.

– Auton pitäisi olla erittäin kilpailukykyinen luokassaan, kun huomioidaan auton hinta, tilat, toimintamatka sekä esimerkiksi vetokyky, Kia maahantuovan Astara Finlandin pr-päällikkö Mikko Autio sanoo.

Jarrullisen perävaunun vetopaino on Kia EV9:llä on 2 500 kiloa, kun muissa saman luokan autoissa se on noin 1 800–2 200 kiloa. Ainoastaan BMW iX yltää samaan vetopainoon, mutta BMW:n hinta on huomattavasti Kiaa korkeampi.

Kia tavoittelee EV9:llä myös merkittävää 15 prosentin markkinaosuutta segmentissään, joka tarkoittaa sitä, että Kian tavoitteena on saada Suomessa ensi vuoden aikana runsas 300 Kia EV9 -autoa kilpiin.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Luetuimmat