26.8.2018 Ajoneuvot Kun Chiron on vähän tavis: 5 miljoonan Bugatti Divo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parin miljoonan Bugatti Chiron vaikuttaa yhtäkkiä vähän tavalliselta uutusmallin vieressä. Noin tuplahintainen Bugatti Divo jalostaa samat ainekset mutkateiden spektaakkeliksi. – Divolla on selkeästi parempi suorituskyky sivuttaiskiihtyvyydessä, ketteryydessä ja kaarreajossa. Divo on tehty mutkia varten, uutuusmallia luonnehtii Bugattia luotsaava Stephan Winkelmann.Vain hiukan äärimmäisyyksien Bugatti Chironin jälkeen vuorossa on Divo. Bugattille tuttuun tapaan mallinimi on lainattu merkin kuuluisilta kisakuljettajilta, tällä kertaa siis Albert Divolta, joka luotsasi Ettore Bugattin luomuksen Targa Florion voittoon kahdesti 1920-luvulla.– Kun aloitin tehtävissäni Bugattilla vuoden alussa, opin nopeasti, että asiakkaamme ja fanimme odottivat erityistä autoa, joka kertoisi merkin tarinaa vielä pidemmälle Chironin ohella. Bugattin tiimi oli niin ikään hyvin innokas toteuttamaan tällaisen projektin, Winkelmann kertoi.Viiden miljoonan euron hintalapulla saa Bugattin hyperauton, joka poikkeaa Chironista muutamin mielenkiintoisin tavoin. Tehoa Divossa on Chironin tavoin 1 500 hevosvoimaa, kiitos neljällä turboahtimella varustetun W16-moottorin. Auto herättää Bugattilla henkiin korinrakentamisen jalon taidon, sillä Chironin pohjalevylle on istutettu uudelleensuunniteltu kori. – Korinrakentamisen moderni tulkinta antoi insinööreille uutta vapautta. Askel, jonka olemme ottaneet Divon kanssa ketteryydessä ja suorituskykyisessä mutkadynamiikassa on verrattavissa kokonaiskehitykseen siirryttäessä Veyronista Chironiin, kertoo Bugattin teknisen kehityksen päällikkö Stefan Ellrott.Huippunopeus on rajoitettu Chironia alemmas, 380 km/h:n, mutta samalla luvassa on 35 kilogrammaa vähemmän painoa ja 90 kilogrammaa enemmän aerodynaamista downforcea. Kehitystyötä on kohdistettu juuri keulan ja perän ilmanohjaukseen ja jarrujen jäähdytykseen. Ilmajarrunakin toimivan takaspoilerin leveyttä on kasvatettu 23 prosenttia.Muutoksista johtuen Divolla onkin selkeästi Chironista poikkeava ulkonäkö. Suurin sivuttaiskiihtyvyys on Bugattin mukaan 1,6 geetä. Painoa on säästetty uusilla vanteilla, hiilikuituisilla komponenteilla, vähemmillä eristeillä ja jännittävästi kevyemmällä äänentoistojärjestelmällä. Lopputuloksena syntynyt auto on Nardòn käsittelyradalla peräti kahdeksan sekuntia Chironia nopeampi.Hoikemmalla profiililla varustettu Divo nähdään uudessa mattahopeassa Titanium Liquid Silver -värissä, jota on korostettu uudella Divo Racing Blue -turkoosilla. Sisustan osalta auto on tuttua kauraa Chironiin verrattuna, mutta muotoilussa ja materiaaleissa on otettu vielä yksi askel eteenpäin. Merkin voimakas C-muoto toistuu nyt esimerkiksi oviverhoilussa. Istuimiin on muotoiltu lisää sivuttaistukea ja keskitunnelin sääritukea on parannettu.Ostohousuja ei kuitenkaan kannata kaivaa prässistä, sillä Bugatti Divon tuotantomääräksi jää 40 kappaletta ja valmistajaa ilahduttavasti autot myytiin loppuun jo ennakkoon. – Näytimme Divon pienelle joukolle valittuja Chiron-asiakkaita. Kaikki 40 autoa myytiin välittömästi. Tämä on fantastinen vahvistus Bugattin tiimille, joka pisti niin paljon omistautumista ja intohimoa projektiin, Winkelmann riemuitsi.Ainakin Divo on osoitus, että uudelleenherätetty Bugatti saattaa olla odotettua monipuolisempi valmistaja.Lähde ja kuvat: BugattiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: 420 km/h, 420 euroa: Bugatti Chiron ilahduttaa nyt Legona Hurja Bugatti Chiron on huipulla yksin: 0–400–0 km/h 42 sekunnissa Bugatti Chiron – pelkkä käsiraha 200 000 euroa Koenigsegg näpäyttää: Agera RS rikkoi Bugatti Chironin ennätyksen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti