26.8.2018 Ajoneuvot Kun Chiron on vähän tavis: 5 miljoonan Bugatti Divo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Parin miljoonan Bugatti Chiron vaikuttaa yhtäkkiä vähän tavalliselta uutusmallin vieressä. Noin tuplahintainen Bugatti Divo jalostaa samat ainekset mutkateiden spektaakkeliksi. – Divolla on selkeästi parempi suorituskyky sivuttaiskiihtyvyydessä, ketteryydessä ja kaarreajossa. Divo on tehty mutkia varten, uutuusmallia luonnehtii Bugattia luotsaava Stephan Winkelmann.Vain hiukan äärimmäisyyksien Bugatti Chironin jälkeen vuorossa on Divo. Bugattille tuttuun tapaan mallinimi on lainattu merkin kuuluisilta kisakuljettajilta, tällä kertaa siis Albert Divolta, joka luotsasi Ettore Bugattin luomuksen Targa Florion voittoon kahdesti 1920-luvulla.– Kun aloitin tehtävissäni Bugattilla vuoden alussa, opin nopeasti, että asiakkaamme ja fanimme odottivat erityistä autoa, joka kertoisi merkin tarinaa vielä pidemmälle Chironin ohella. Bugattin tiimi oli niin ikään hyvin innokas toteuttamaan tällaisen projektin, Winkelmann kertoi.Viiden miljoonan euron hintalapulla saa Bugattin hyperauton, joka poikkeaa Chironista muutamin mielenkiintoisin tavoin. Tehoa Divossa on Chironin tavoin 1 500 hevosvoimaa, kiitos neljällä turboahtimella varustetun W16-moottorin. Auto herättää Bugattilla henkiin korinrakentamisen jalon taidon, sillä Chironin pohjalevylle on istutettu uudelleensuunniteltu kori. – Korinrakentamisen moderni tulkinta antoi insinööreille uutta vapautta. Askel, jonka olemme ottaneet Divon kanssa ketteryydessä ja suorituskykyisessä mutkadynamiikassa on verrattavissa kokonaiskehitykseen siirryttäessä Veyronista Chironiin, kertoo Bugattin teknisen kehityksen päällikkö Stefan Ellrott.Huippunopeus on rajoitettu Chironia alemmas, 380 km/h:n, mutta samalla luvassa on 35 kilogrammaa vähemmän painoa ja 90 kilogrammaa enemmän aerodynaamista downforcea. Kehitystyötä on kohdistettu juuri keulan ja perän ilmanohjaukseen ja jarrujen jäähdytykseen. Ilmajarrunakin toimivan takaspoilerin leveyttä on kasvatettu 23 prosenttia.Muutoksista johtuen Divolla onkin selkeästi Chironista poikkeava ulkonäkö. Suurin sivuttaiskiihtyvyys on Bugattin mukaan 1,6 geetä. Painoa on säästetty uusilla vanteilla, hiilikuituisilla komponenteilla, vähemmillä eristeillä ja jännittävästi kevyemmällä äänentoistojärjestelmällä. Lopputuloksena syntynyt auto on Nardòn käsittelyradalla peräti kahdeksan sekuntia Chironia nopeampi.Hoikemmalla profiililla varustettu Divo nähdään uudessa mattahopeassa Titanium Liquid Silver -värissä, jota on korostettu uudella Divo Racing Blue -turkoosilla. Sisustan osalta auto on tuttua kauraa Chironiin verrattuna, mutta muotoilussa ja materiaaleissa on otettu vielä yksi askel eteenpäin. Merkin voimakas C-muoto toistuu nyt esimerkiksi oviverhoilussa. Istuimiin on muotoiltu lisää sivuttaistukea ja keskitunnelin sääritukea on parannettu.Ostohousuja ei kuitenkaan kannata kaivaa prässistä, sillä Bugatti Divon tuotantomääräksi jää 40 kappaletta ja valmistajaa ilahduttavasti autot myytiin loppuun jo ennakkoon. – Näytimme Divon pienelle joukolle valittuja Chiron-asiakkaita. Kaikki 40 autoa myytiin välittömästi. Tämä on fantastinen vahvistus Bugattin tiimille, joka pisti niin paljon omistautumista ja intohimoa projektiin, Winkelmann riemuitsi.Ainakin Divo on osoitus, että uudelleenherätetty Bugatti saattaa olla odotettua monipuolisempi valmistaja.Lähde ja kuvat: BugattiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: 420 km/h, 420 euroa: Bugatti Chiron ilahduttaa nyt Legona Hurja Bugatti Chiron on huipulla yksin: 0–400–0 km/h 42 sekunnissa Bugatti Chiron – pelkkä käsiraha 200 000 euroa Koenigsegg näpäyttää: Agera RS rikkoi Bugatti Chironin ennätyksen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää