23.3.2025

Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter”  onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista

Kuva Volkswagen Suomi
Transporter Transit

Pureudutaan taas automainosten pariin. Tällä kertaa vuorossa on Volkswagenin maailman parhaaksi julistama Transporter-sukupolvi, joka ei ole edes valmistajan omaa käsialaa.

Ajatuksia autoista -kolumnisarjassa on ennenkin käsitelty automainontaa. Viimeisimpänä käsittelimme Kian aggressiivista markkinointitapaa, joka on aktivoinut muitakin tahoja piristämään mainontaansa – hienoa!

Tällä kertaa käsitellään kuitenkin Volkswagenin mainosta. Volkswagen Transporter voidaan luokitella jo pakettiautoikoniksi. Suomenkin teillä niin T3-sukupolven ”tölkit”, kuin uusmobilistiset ikiliikkujat T4 ja T5 ovat vähintään tuttuja näkyjä, niin busseina kuin pakettiautoina.

Transporter Transit

Nyt Volkswagen Transporter on vihdoin siirtynyt pitkään T6-sukupolvessa viipyilyn jälkeen historiansa seuraavaan vaiheeseen. Auton perusrakennekin on muuttunut tuoreen T7-sukupolven myötä, eli kyseessä on ihan oikeasti mainosmiesten usein suosiman termin mukainen ”täysin uusi” Transporter. Ja tietysti uusi on aina vanhaa parempi, ainakin jos uuden tuotteen myyjätaholta kysytään. Onkin siis aivan luonnollista, että uutta Transporteria markkinoidaan sloganilla ”kaikkien aikojen paras sukupolvi.”

Mutta tällä on myös kääntöpuolensa. Uusi Volkswagen Transporter on nyt ensimmäistä kertaa Fordin kanssa tehty yhteistyömalli. Suomeksi sanottuna uusi Transporter on hyvin pitkälle Ford Transit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvä vai huono veto?

Enkä tarkoita sitä, että Ford Transit olisi Transporteria huonompi auto – missään nimessä. Tai sitäkään, että yhteistyömallien tekeminen olisi väärin. Tämän päivän realiteetti taitaa olla se, että yhteistyömalleja tarvitaan yhä enemmän tiukkenevan kilpailun myötä. Onhan Stellantiksellakin samoja pakettiautoja jo ties kuinka monen eri valmistajan logoilla.

Kyse on brändi-idenditeetistä. Jotenkin on vaikea kuvitella, että Volkswagenilla oikeasti pidettäisiin yhteistyömallia "parhaana sukupolvena", kun tiedostaa valmistajan aiemmat satsaukset Transporterin kehitystyöhön. Uuden tuotteen leimaaminen parhaaksi ikinä tuntuu muutenkin hieman laiskalle ratkaisulle, joka saa tämän näyttämään mainostoimiston tempaukselta, jossa ei ymmärretä mainostettavan automallin historiaa lainkaan.

”Ai teidän mielestä aiemmat Transporterit on jotenkin hyviä ajettavia, erinomaisen luotettavia tai ajattoman tyylikkäitä pakettiautoja? Hah! Me itse todettiin, että tuo Transit on paljon parempi!”

Voihan mainonnassa olla kyseessä myös harvinaisen pureva itseironia, tai ihmisten provosoiminen juuri sillä, että "TransitPorter" olisi parempi kuin yksikään ”oikea” Transporter. Saihan tällä vedolla allekirjoittaneen toimittajankin älähtämään aiheesta – mainos siis selvästi vetoaa ainakin jossain määrin tunteisiin ja herättää huomiota.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat