18.9.2019

Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 on huipputärkeä tuote: se on jättiläiskonsernin sähköautovyöryn peruspilari. Volkswagen on jo päättänyt sen olevan uusi ikoni.

Nimi kertoo Volkswagenin uutuudesta kaiken: ID.3. Tyyli on uusi, aivan kuin se oli 1970-luvulla, kun Volkswagenin ilmajäähdytteisten takavetoautojen numerosarjat syrjäytyivät etuvetoisilla Golfeilla ja Passateilla.

Volkswagen haluaa ID.3:n olevan kolmas askel yhtiön historiassa: puhtaalle paperille päästötön puhdas sähköauto. Esittelyä varten yhtiön logo ja tunnusäänikin uudistettiin.

Sähköauton julkaisu edusti uutta Volkswagenia: pääjohtajan visioiden sijaan lavalla nähtiin päämuotoilija Klaus Bischoff kyselemässä gretamaiselta tytöltä mielipiteitä tulevaisuuden liikkumisesta.

Volkswagen ID.3

Lopulta unelmat täyttävä ID.3 jo ajelikin lavalle. Viesti oli hyvää tarkoittava, toteutustapa lähinnä vaivaannuttava.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lupaava auto

Teknisesti uusi sähkövolkkari on lupaava. Saksassa perusmalli maksaa alle 30 000 euroa, Suomessa tuskin paljoa enempää. Perusmalli kulkee 330 kilometriä, ja lisärahalla toimintamatkaa saa 550 kilometriin asti. ID.3 tarjoaa myös pikaistumisella kelvot tilat edessä ja takana. Henkisesti autossa on myös yhteys Kuplaan: auto on takavetoinen.

Volkswagen ID.3

ID.3:n sisältä löytää tietotulvan minimalismiin vaihtaneen mittariston, ja kosketusnäyttökin on entistä tablettimaisempi.

Tyyliltään ID.3 on parasta nykyvolkkaria: jos ei tunnistettava, niin ainakin vapaa turhista koristeista ja krumeluurista. Toisaalta pitkään laatuvaikutelmalla hurmannut Volkswagen on nyt tuomassa myyntiin auton, jonka oviverhoilu koostuu vain kovasta muovista. Perinteiseen verrattuna laatuvaikutelma on heikentynyt, mutta kiinnostaako se ID.3:n ostajaa, vai tehdäänkö laatuvaikutelma muovien sijaan digitaalitekniikalla?

Volkswagen ID.3
Klaus Bischoff esittelemässä ID.3:n muotoilua.

Haastava ympäristö

Kyse on tietysti rahasta. Sähköautot ovat huippukalliita valmistaa, mutta niitä tarvitaan välttämään jo ensi vuonna vaiheittain saapuvat hiilidioksidipäästöjen rangaistusmaksut. Autot pitää myös saada kaupaksi, hintakilpailusta tulee kova.

Viherautoilua lobbaavan Transport & Environmentin laskelmien mukaan välttääkseen päästösakot vuonna 2021 Volkswagen Groupin myynnistä täyssähköautoja tulisi olla 5–13 prosenttia. Vaihteluväli riippuu polttomoottorikehityksen vaikutuksesta, mutta kyse on sadoista tuhansista autoista. Saa nähdä, miten kaksoiskytkinvaihteistojen kaltaisella huipputeknologialla ja laatumateriaaleilla hurmannut Volkswagen osaa kilpailla kustannustehokkuudella esimerkiksi Hyundaita vastaan.

Volkswagen ID.3
Minimalistinen mittaristo.

Valtavat paineet

Kenties suurinta kritiikkiä uutuutta kohtaan aiheuttaa Volkswagen itse: konserni kertoo ID.3:n olevan uusi ikoni. Yhtiö rinnastaa auton, jota juuri kukaan ei ole ajanut, suoraan yksiin maailman tunnetuimmista automalleista: lapsikin osaisi piirtää ulkomuistista Golfin ja Kuplan.

Kaksikko ansaitsi paikkansa historiassa kovalla työllä ja kyvykkyydellä, ei ID.3:n tapaan pakotettuna syntymäoikeutena.

Volkswagen ID.3

Kumpikin syntyi kriisin keskellä. Kuplana tunnettu Volkswagen Typ 1 nousi ihmeen lailla KdF-Wagenin raunioista koko maailman kansanautoksi. Viestikapula siirtyi Golfille (ja muille etuvetomalleille) vasta hetkellä, jolloin takamoottoreihin jumittunutta yhtiötä uhkasi jo konkurssi.

ID.3:n syntymäkriisi on dieselgate, Ferdinand Piëchin rakentaman imperiumin likainen mahalasku.

Vasta historia näyttää, syntyikö kriisin paineessa uusi timantti, vai sotkunsa jälkipyykkiä pesevän imperiumin raunioilla syntynyt identiteettikriisi.

Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia