30.9.2022 Liikenne Kuolonkolareita aiempaa vähemmän – silti 138 uhria tammi-elokuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tammi‒elokuussa 2022 tapahtui 127 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Niissä menehtyi 138 ihmistä. Tammi‒elokuussa 2022 tapahtui yhteensä 127 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 138 henkilöä. Tilanne on kuitenkin edellisvuotta parempi.Onnettomuuksia oli kaikkiaan 16 vähemmän ja kuolleita 20 vähemmän kuin edeltävänä vuonna vastaavana ajanjaksona.Onnettomuustietoinstituutin julkaisemat ennakkotiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tietoihin. Lautakunnat tutkivat kaikki Suomessa tapahtuvat kuolemaan johtaneet tie- ja maastoliikenneonnettomuudet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnätysvähän yksittäisonnettomuuksiaOnnettomuusmäärän vähentyminen johtui moottoriajoneuvoille tapahtuneiden yksittäisonnettomuuksien pienemmästä määrästä. Yksittäisonnettomuuksia tapahtui tammi‒elokuussa 45, mikä on vähiten koko puolen vuosisadan mittaisen tutkintahistorian aikana. Moottoriajoneuvojen yhteenajoja sekä jalankulku- ja polkupyöräonnettomuuksia oli sitä vastoin yhtä monta kuin vuonna 2021.Suistumiset tyypillisiäMoottoriajoneuvon yksittäisonnettomuudet ovat tyypillisesti pääteitä pienemmillä teillä tapahtuvia suistumisonnettomuuksia.– Juuri suistumisonnettomuuksia on tänä vuonna tapahtunut toistaiseksi poikkeuksellisen vähän (39 kpl). Sen vuoksi kuluneen vuoden yleisin onnettomuustyyppi on ollut kohtaamisonnettomuudet, joita tapahtui 46, erityisasiantuntija Salla Salenius Onnettomuustietoinstituutista (OTI) taustoittaa.Hyötyajoneuvojen kolarit vähenivätAjoneuvolajeittain tarkasteltuna tammi‒elokuussa vähenivät pakettiautoilijoiden ja raskaan ajoneuvon kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien määrät.OTIn mukaan heidän aiheuttamiaan onnettomuuksia tapahtui kaikkiaan neljä. Määrä on 13 vähemmän kuin vuonna 2021.Muiden ajoneuvoryhmien osalta vuoden 2022 tammi–elokuu oli onnettomuusmääriltään varsin tavanomainen.Lukuja tarkasteltaessa on kuitenkin miellettävä, että pienissä onnettomuusmäärissä suuretkin suhteelliset tilastomuutokset selittyvät satunnaisvaihtelulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy21–24-vuotiaiden kolareita paljonNuorten aikuisten aiheuttamia onnettomuuksia lukuun ottamatta kaikkien muiden ikäluokkien onnettomuusmäärät vähenivät tammi‒elokuussa vuodentakaiseen verrattuna. 21–24-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamien onnettomuuksien määrä (13 kpl) oli suurin tarkasteluajanjaksona vuosina 2018–2022. Nuorten aikuisten aiheuttamista onnettomuuksista neljässä kuljettaja ajoi moottoripyörää.Pyöräonnettomuuksissa ei myönteistäJalankulku- ja polkupyöräonnettomuuksien määrät olivat vuoden 2022 tammi–elokuussa tismalleen samat kuin edellisvuonna. Onnettomuuksia oli 25 ja niissä menehtyi 12 jalankulkijaa, 12 pyöräilijää sekä yksi kevyellä sähköajoneuvolla kulkenut.Näissä onnettomuuksissa korostuivat aiempien vuosien tapaan vanhimmat, yli 64-vuotiaat tienkäyttäjät.Myönteisenä voidaan pitää sitä, ettei yksikään 15–24-vuotias jalankulkija tai pyöräilijä kuollut liikenteessä tammi–elokuussa.OTIsta huomautetaan, että on huomioitava, että valtaosa loukkaantuneista jalankulkijoista ja pyöräilijöistä jää tilastoinnin ulkopuolelle, eikä kuolemien määrä kerro turvallisuustilanteesta kuin yhden puolen. Ehkäisyssä riittää työsarkaa Uudessa, kaikkia liikennemuotoja koskevassa liikenneturvallisuusstrategiassa kuolemilla mitattuna tieliikenneonnettomuudet ovat suurin ongelma. – Hallituksen asettamaan vähentämistavoitteeseen on edelleen matkaa ja paljon työtä tehtävänä, painottaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari tähdentää. Teksti: Marko Jokela Kuvat: OnnettomuustietoinstituuttiKorjattu otsikon lukua 30.9. klo 16.43Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa