28.2.2025 Uutinen Kuului vain valtava rämähdys, kun autoilija täräytti routamonttuun – vakuutusyhtiö lupasi korvauksen, mieli muuttui vahinkotarkastuksen jälkeen Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilija ajoi moottoritiellä routamonttuun – vakuutusyhtiö ja autoilija kinastelivat, pitikö vakuutusyhtiön korvata vahinko, koska autossa oli ennestään kuluneet tukivarret. Autoilija vei vakuutusyhtiön antaman kielteisen korvauspäätöksen vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi. Vakuutuslautakunta joutui pohtimaan, oliko vakuutusyhtiön korvattava vauriot, vaikka auton tukivarret paljastuivat vahinkotarkastuksessa ennestään kuluneiksi.Tapahtumasarja sai alkunsa, kun autoilija kiihdytti Land Rover -merkkisellä autolla moottoritien kiihdytyskaistalla. Vilkaistessaan vasemmalle takaa tulevan liikenteen havannoimiseksi, kuljettaja ajoi moottoritiellä olevaan routavaurioon.Autoilijan mukaan autosta meni jotain rikki, koska auton ohjaus alkoi samantien ravistaa jarrutettaessa. Lisäksi autolla jarrutettaessa kuului myös outoa ääntä.Asiakas teki vahinkoilmoituksen pari päivää tapahtuman jälkeen vakuutusyhtiöönsä. Vahinkoilmoituksessaan autoilija totesi, että auto olisi hyvä tarkistaa, että tukirakenteet ovat kunnossa. Vauriokuvauksen mukaan autossa ei ollut mitään ulkoisia jälkiä. Auto täristi rattia jarrutettaessa ja auton alta kuului ihan kuin ABS-järjestelmä menisi päälle. Jarrutus oli myös nykivää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorvauskäsittelijä antoi puhelussa ja viestissä korvauspäätöksenVakuutusyhtiöstä otettiin runsaan viikon kuluessa yhteyttä asiakkaaseen puhelimitse. Puhelun aikana korvauskäsittelijä ilmoitti asiakkaalle, että vahinko korvataan. Puhelun jälkeen korvauskäsittelijä lähetti asiakkaalle myös verkkoviestin: ”Olen käsitellyt vahinkosi ja voin kertoa, että korvaamme kolarointivakuutuksesta ajoneuvollesi XXX-YYY tässä vahingossa ulkoisen iskun aiheuttamat vauriot. Meillä on sinulle lisäksi mukava uutinen! Sinulle on kertynyt bonusturva, joten korvattu vahinko ei alenna bonusta tämän vahingon osalta.Vahinkotarkastus hoituu korjaamollaKorjaamo pyytää laskutusluvan korjaukselle suoraan meiltä. Maksathan vakuutuksesi omavastuun 200 euroa korjaamolla. Korvaamme ajoneuvosi vauriot korjaamon lähettämän ja meidän hyväksymän korjauskustannuslaskelman mukaisesti. Jos sinulla on oikeus vähentää arvonlisävero verotuksessa, maksathan veron osuuden suoraan korjaamolle."Lisäksi autoilija sai vakuutusyhtiöltä tekstiviestin, jonka sisältö oli hyvin lähellä aiemmin lähetettyä verkkoviestiä.Autoilija vei autonsa korjaamolle, jossa autosta uusittiin molemmat etulalatukivarret. Autoilija maksoi korjauksesta myös 200 euron suuruisen omavastuunosuuden.Vahinko ei olekaan vakuutuksesta korvattavaNoin viikko korjaustyön jälkeen vakuutusyhtiö otti yhteyttä asiakkaaseen. Yhteydenotossa asiakkaalle ilmoitettiin, että vahinko ei olekaan vakuutuksesta korvattava. Lisäksi asiakkaalle lähetettiin kirje, jossa todettiin, että vahinkotarkastuksessa ei ole todettu ajoneuvon vauriokohdissa jälkiä ulkoisesta osumasta, vaan auton tukivarsien puslat ja niiden kumit näyttävät ajan saatossa kovettuneen ja tulleen käyttöikänsä päähän. Vakuutusyhtiö oli käsitellyt asian sisäisessä oikaisumenettelyssä.Asiakas haki päätökseen muutosta vakuutusyhtiön sisäisestä oikaisumenettelyssä. Valituksessaan asiakas totesi, että vahinko oli kerrottu olevan korvattava ja vain vuokra-auto auton korjauksen ajalle ei kuulunut vakuutuksen piiriin. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Voisi joskus (aina) selvittää että noudattiko suositusta vai ei, ja jos ei, niin mikä yhtiö kyseessä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?