28.2.2025 Uutinen Kuului vain valtava rämähdys, kun autoilija täräytti routamonttuun – vakuutusyhtiö lupasi korvauksen, mieli muuttui vahinkotarkastuksen jälkeen Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilija ajoi moottoritiellä routamonttuun – vakuutusyhtiö ja autoilija kinastelivat, pitikö vakuutusyhtiön korvata vahinko, koska autossa oli ennestään kuluneet tukivarret. Autoilija vei vakuutusyhtiön antaman kielteisen korvauspäätöksen vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi. Vakuutuslautakunta joutui pohtimaan, oliko vakuutusyhtiön korvattava vauriot, vaikka auton tukivarret paljastuivat vahinkotarkastuksessa ennestään kuluneiksi.Tapahtumasarja sai alkunsa, kun autoilija kiihdytti Land Rover -merkkisellä autolla moottoritien kiihdytyskaistalla. Vilkaistessaan vasemmalle takaa tulevan liikenteen havannoimiseksi, kuljettaja ajoi moottoritiellä olevaan routavaurioon.Autoilijan mukaan autosta meni jotain rikki, koska auton ohjaus alkoi samantien ravistaa jarrutettaessa. Lisäksi autolla jarrutettaessa kuului myös outoa ääntä.Asiakas teki vahinkoilmoituksen pari päivää tapahtuman jälkeen vakuutusyhtiöönsä. Vahinkoilmoituksessaan autoilija totesi, että auto olisi hyvä tarkistaa, että tukirakenteet ovat kunnossa. Vauriokuvauksen mukaan autossa ei ollut mitään ulkoisia jälkiä. Auto täristi rattia jarrutettaessa ja auton alta kuului ihan kuin ABS-järjestelmä menisi päälle. Jarrutus oli myös nykivää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorvauskäsittelijä antoi puhelussa ja viestissä korvauspäätöksenVakuutusyhtiöstä otettiin runsaan viikon kuluessa yhteyttä asiakkaaseen puhelimitse. Puhelun aikana korvauskäsittelijä ilmoitti asiakkaalle, että vahinko korvataan. Puhelun jälkeen korvauskäsittelijä lähetti asiakkaalle myös verkkoviestin: ”Olen käsitellyt vahinkosi ja voin kertoa, että korvaamme kolarointivakuutuksesta ajoneuvollesi XXX-YYY tässä vahingossa ulkoisen iskun aiheuttamat vauriot. Meillä on sinulle lisäksi mukava uutinen! Sinulle on kertynyt bonusturva, joten korvattu vahinko ei alenna bonusta tämän vahingon osalta.Vahinkotarkastus hoituu korjaamollaKorjaamo pyytää laskutusluvan korjaukselle suoraan meiltä. Maksathan vakuutuksesi omavastuun 200 euroa korjaamolla. Korvaamme ajoneuvosi vauriot korjaamon lähettämän ja meidän hyväksymän korjauskustannuslaskelman mukaisesti. Jos sinulla on oikeus vähentää arvonlisävero verotuksessa, maksathan veron osuuden suoraan korjaamolle."Lisäksi autoilija sai vakuutusyhtiöltä tekstiviestin, jonka sisältö oli hyvin lähellä aiemmin lähetettyä verkkoviestiä.Autoilija vei autonsa korjaamolle, jossa autosta uusittiin molemmat etulalatukivarret. Autoilija maksoi korjauksesta myös 200 euron suuruisen omavastuunosuuden.Vahinko ei olekaan vakuutuksesta korvattavaNoin viikko korjaustyön jälkeen vakuutusyhtiö otti yhteyttä asiakkaaseen. Yhteydenotossa asiakkaalle ilmoitettiin, että vahinko ei olekaan vakuutuksesta korvattava. Lisäksi asiakkaalle lähetettiin kirje, jossa todettiin, että vahinkotarkastuksessa ei ole todettu ajoneuvon vauriokohdissa jälkiä ulkoisesta osumasta, vaan auton tukivarsien puslat ja niiden kumit näyttävät ajan saatossa kovettuneen ja tulleen käyttöikänsä päähän. Vakuutusyhtiö oli käsitellyt asian sisäisessä oikaisumenettelyssä.Asiakas haki päätökseen muutosta vakuutusyhtiön sisäisestä oikaisumenettelyssä. Valituksessaan asiakas totesi, että vahinko oli kerrottu olevan korvattava ja vain vuokra-auto auton korjauksen ajalle ei kuulunut vakuutuksen piiriin. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Voisi joskus (aina) selvittää että noudattiko suositusta vai ei, ja jos ei, niin mikä yhtiö kyseessä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle