26.6.2019 Ajoneuvot Kuumaa kalustoa KymiRingillä: asvaltointi käynnistynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KymiRingin päällystystyöt ovat paraikaa käynnissä. Elokuussa ajettavat MotoGP-testit asettavat tiukat aikarajat radan valmistumiselle. Reilu vuosi sitten KymiRing-moottoriurheilukeskus tarvitsi kipeästi lisärahoitusta valmistumista varten. Rahoituksen järjestyttyä hanke on lähtenyt etenemään vauhdilla ja nyt radalle vedetään kestopäällystepintaa, jotta siellä voidaan ajaa elokuussa MotoGP-luokan moottoripyörillä.Rata-alueelle saavuttaessa näkee heti, ettei työssä ole aikaa viivyttelylle. Kuorma-autoja lappaa asvalttimassakuormien kanssa asvaltointikoneen luokse tiheään tahtiin, jyrät ajavat sitä mukaa kuin asvalttia sorapohjan päälle levitetään ja radan ulkopuolella usea telakuormaaja tasoittaa tulevia turva-alueita. Hiekka pölisee ja tuore asvaltti tuoksuu, hiki puskee auringossa pintaan jo töitä katsellessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTöitä yötä myötenAsvaltoinnista KymiRingillä vastaa YIT Suomi Oy. Työtä tehdään pääosin ilta- ja yöaikaan, urakan on tarkoitus olla valmiina heinäkuun puolen välin tietämillä.Kuukausi voi kuulostaa pitkältä ajalta 4 550 metriä pitkän radan päällystämiseksi, mutta kilparadan tekeminen eroaa normaalista tiestä huomattavasti. Ensin 12–20 metriä leveälle radalle täytyy tehdä ensimmäinen pinnoitekerros ja rakentaa kanttarit reunoille.Tämän jälkeen radalle vedetään lopullinen, noin neljä senttimetriä paksu pintakerros. Pintakerroksen materiaalin on oltava juuri oikeanlaista, kilparadalta vaaditaan erilaista kestävyyttä kuin normaalilta maantieltä.Pintakerroksen tekoon on varattu kokonainen viikonloppu, sillä se on tehtävä yhteen putkeen ilman keskeytyksiä mahdollisimman tasaisen lopputuloksen saamiseksi. Kymiringin turvallisuuskoordinaattori Seppo Rossi kertoo, että työt aloitetaan perjantaina ja lopetetaan sunnuntaina. Rossin mukaan viikonloppu on hyvä aika päällystämiselle myös asvaltin saantia ajatellen, jos varsinaisella laitoksella ilmenee ongelmia, on varotoimien ansiosta asfalttia mahdollista saada esimerkiksi Lahdesta päällystämisen katkeamattomuuden turvaamiseksi.Pintakerrosta tehdessä pohjakerroksen päälle on levitettävä eräänlainen liima, jotta pintakerros kiinnittyy varmasti jämäkästi.Tässäkin tapauksessa kannattaa tehdä kerralla hyvä, Rossi arvioi pintakerroksen tarvitsevan kunnostusta vasta noin kymmenen vuoden päästä ja pohjakerrosta ei tarvitse uusia silloinkaan.Omavaraisuus kunniaanKymiRingin GP-rata on vaatinut hurjan määrän maansiirtotyötä. Ennen asvaltointivaihetta kaikki radan pohjaan tarvittava materiaali on saatu itse työmaa-alueelta. Radan pohja on vaatinut uskomattoman määrän kalliolouhosta ja soraa, ohuimmillaan maa-ainesta on kahden metrin paksuinen kerros ja paksuimmassa kohti useita metrejä.Iso kiviaines on radan pohjan tekemiseen omiaan, sinne valuva vesi pääsee kivien välistä virtaamaan myös helposti pois, eikä se jää seisomaan radan alle. Näin vältytään Suomessa turhankin tuttavallisilta routavaurioilta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen