26.6.2019 Ajoneuvot Kuumaa kalustoa KymiRingillä: asvaltointi käynnistynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KymiRingin päällystystyöt ovat paraikaa käynnissä. Elokuussa ajettavat MotoGP-testit asettavat tiukat aikarajat radan valmistumiselle. Reilu vuosi sitten KymiRing-moottoriurheilukeskus tarvitsi kipeästi lisärahoitusta valmistumista varten. Rahoituksen järjestyttyä hanke on lähtenyt etenemään vauhdilla ja nyt radalle vedetään kestopäällystepintaa, jotta siellä voidaan ajaa elokuussa MotoGP-luokan moottoripyörillä.Rata-alueelle saavuttaessa näkee heti, ettei työssä ole aikaa viivyttelylle. Kuorma-autoja lappaa asvalttimassakuormien kanssa asvaltointikoneen luokse tiheään tahtiin, jyrät ajavat sitä mukaa kuin asvalttia sorapohjan päälle levitetään ja radan ulkopuolella usea telakuormaaja tasoittaa tulevia turva-alueita. Hiekka pölisee ja tuore asvaltti tuoksuu, hiki puskee auringossa pintaan jo töitä katsellessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTöitä yötä myötenAsvaltoinnista KymiRingillä vastaa YIT Suomi Oy. Työtä tehdään pääosin ilta- ja yöaikaan, urakan on tarkoitus olla valmiina heinäkuun puolen välin tietämillä.Kuukausi voi kuulostaa pitkältä ajalta 4 550 metriä pitkän radan päällystämiseksi, mutta kilparadan tekeminen eroaa normaalista tiestä huomattavasti. Ensin 12–20 metriä leveälle radalle täytyy tehdä ensimmäinen pinnoitekerros ja rakentaa kanttarit reunoille.Tämän jälkeen radalle vedetään lopullinen, noin neljä senttimetriä paksu pintakerros. Pintakerroksen materiaalin on oltava juuri oikeanlaista, kilparadalta vaaditaan erilaista kestävyyttä kuin normaalilta maantieltä.Pintakerroksen tekoon on varattu kokonainen viikonloppu, sillä se on tehtävä yhteen putkeen ilman keskeytyksiä mahdollisimman tasaisen lopputuloksen saamiseksi. Kymiringin turvallisuuskoordinaattori Seppo Rossi kertoo, että työt aloitetaan perjantaina ja lopetetaan sunnuntaina. Rossin mukaan viikonloppu on hyvä aika päällystämiselle myös asvaltin saantia ajatellen, jos varsinaisella laitoksella ilmenee ongelmia, on varotoimien ansiosta asfalttia mahdollista saada esimerkiksi Lahdesta päällystämisen katkeamattomuuden turvaamiseksi.Pintakerrosta tehdessä pohjakerroksen päälle on levitettävä eräänlainen liima, jotta pintakerros kiinnittyy varmasti jämäkästi.Tässäkin tapauksessa kannattaa tehdä kerralla hyvä, Rossi arvioi pintakerroksen tarvitsevan kunnostusta vasta noin kymmenen vuoden päästä ja pohjakerrosta ei tarvitse uusia silloinkaan.Omavaraisuus kunniaanKymiRingin GP-rata on vaatinut hurjan määrän maansiirtotyötä. Ennen asvaltointivaihetta kaikki radan pohjaan tarvittava materiaali on saatu itse työmaa-alueelta. Radan pohja on vaatinut uskomattoman määrän kalliolouhosta ja soraa, ohuimmillaan maa-ainesta on kahden metrin paksuinen kerros ja paksuimmassa kohti useita metrejä.Iso kiviaines on radan pohjan tekemiseen omiaan, sinne valuva vesi pääsee kivien välistä virtaamaan myös helposti pois, eikä se jää seisomaan radan alle. Näin vältytään Suomessa turhankin tuttavallisilta routavaurioilta.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle