31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti keskiviikosta 2.4. alkaen. Kesä saa ja kesänopeudet tulevat. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti keskiviikosta 2.4. alkaen, ensin Etelä-Suomessa ja länsirannikolla.Tarkkaa päivämäärä eri alueille on mahdotonta kertoa ennakolta, sillä Ely-keskukset päättävät muutosten tarkan ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan.Väylävirasto kuitenkin muistuttaa, että tielläliikkujien on otettava kevään mahdollisesti vaihtelevat olosuhteet huomioon niin ajamisessa kuin rengasvalinnassakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhkä jo ennen pääsiäistäKoko maassa on mahdollisuus siirtyä kesänopeuksiin ennen pääsiäistä, mikäli sää- ja keliolosuhteet sen sallivat. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusten poiston voi siis aloittaa keskiviikkona 2.4. Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan Ely-keskusten maanteillä.Vastaavasti Keski-Suomen ja Pohjois-Savon Ely-keskusten maanteillä kesänopeuksiin voidaan siirtyä keskiviikosta 9.4. alkaen, ja Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskusten maanteillä keskiviikosta 16.4. alkaen. Moottoriteiden tieosilla, joilla on vaihtuvat nopeusrajoitukset, kesänopeuksia on voitu käyttää jo maaliskuussa valoisaan aikaan hyvissä keliolosuhteissa.Kukin Ely-keskus päättää siirtymän tarkemman ajankohdan ja voi myöhentää sitä edellä mainituista päivämääristä, mikäli paikalliset sää- ja keliolosuhteet sitä edellyttävät. Koko maassa on kuitenkin määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään huhtikuun loppuun mennessä.Teiden vauriot vaikuttavatTalven aikana maanteiden päällysteisiin voi olla syntynyt halkeamia tai muita vaurioita.– Mikäli tieosuuden vauriot ovat erityisen hankalat, voidaan alennetut nopeusrajoitukset joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes päällyste saadaan kelien kuivumisen myötä korjattua, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta kertoo. Turvallinen ajaminen edellyttää usein alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallisi. Salakavalat yöpakkaset huomioitavaYöpakkaset voivat aiheuttaa yllättävää liukkautta. Väylävirasto tähdentää, että ajonopeus on sovitettava olosuhteiden mukaiseksi.”Kesänopeuksiin siirryttäessäkin on hyvä muistaa, että turvallinen ajaminen edellyttää usein alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallisi. Kevään keliolosuhteet ovat usein vaihtelevat, ja yöpakkasia voi olla eri puolilla maata, jolloin tienpinnat voivat olla liukkaita erityisesti aamun tunteina”, muistuttaa virasto tiedotteessaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurin sallittu, ei tavoitenopeus!Tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta tuo esiin, että nopeusrajoitus on suurin sallittu ajonopeus, ei tavoitenopeus.– Jos kokee jatkuvaa tarvetta ohituksiin, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa oman nopeusmittarin lukema. Sopivan tilannenopeuden valintaan vaikuttavat niin liikenteen määrä, keliolosuhteet kuin esimerkiksi kuljettajan vireystilakin. Rauhallisempi ajotyyli säästää myös polttoainetta, Airaksinen toteaa.Renkaat kelin mukaanKesärenkaiden vaihtoa kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan. Jos ajaa talvisilla teillä, ei kannata kiirehtiä turhaan. Monilla talvirenkaina on nastarenkaat, joita saa käyttää maaliskuun loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Oikea rengasvalinta on aina kuljettajan vastuulla. Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentit (1) Eikö vihdoin olisi aika luopua Suomen ainutlaatuisesta ”talvirajoitussysteemistä”? Missään muualla, ei edes Ruotsissa ole käytössä vastaavanlaista. Liikenneturvallisuuteen talvirajoituksista luopumisella tuskin olisi edes havaittavaa merkitystä. Jos olisi, olisivat kai alennetut talvinopeudet käytössä muissakin maissa, esim. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Suomen alennetut talvirajoitukset lisäävät merkittävästi matka-aikoja ja heikentävät rajoitusten kunnioitusta ja tekevät ajamisesta nukuttavaa, kun pääteillä joutuu ”nynnäämään” 80 km/h kun tien puolesta oikea nopeus on kesällä käytössä oleva 100 km/h. Matka-aikojen aiheuttama yhteiskuntataloudellinen lisäkustannus lienee useita satoja miljoonia euruoa vuodessa keskipalkan mukaan laskettuna. Haluan tietää, ketkä kansanedustajat ja ministerit kannattaisivat talvirajoituksista luopumista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?