31.3.2025

Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet!

Kuva Moottorin arkisto
päivän kuva lumi nopeusrajoitus tee-se-itse

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti keskiviikosta 2.4. alkaen.

Kesä saa ja kesänopeudet tulevat. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti keskiviikosta 2.4. alkaen, ensin Etelä-Suomessa ja länsirannikolla.

Tarkkaa päivämäärä eri alueille on mahdotonta kertoa ennakolta, sillä Ely-keskukset päättävät muutosten tarkan ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan.

Väylävirasto kuitenkin muistuttaa, että tielläliikkujien on otettava kevään mahdollisesti vaihtelevat olosuhteet huomioon niin ajamisessa kuin rengasvalinnassakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ehkä jo ennen pääsiäistä

Koko maassa on mahdollisuus siirtyä kesänopeuksiin ennen pääsiäistä, mikäli sää- ja keliolosuhteet sen sallivat. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusten poiston voi siis aloittaa keskiviikkona 2.4. Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan Ely-keskusten maanteillä.

Vastaavasti Keski-Suomen ja Pohjois-Savon Ely-keskusten maanteillä kesänopeuksiin voidaan siirtyä keskiviikosta 9.4. alkaen, ja Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskusten maanteillä keskiviikosta 16.4. alkaen. Moottoriteiden tieosilla, joilla on vaihtuvat nopeusrajoitukset, kesänopeuksia on voitu käyttää jo maaliskuussa valoisaan aikaan hyvissä keliolosuhteissa.

Kukin Ely-keskus päättää siirtymän tarkemman ajankohdan ja voi myöhentää sitä edellä mainituista päivämääristä, mikäli paikalliset sää- ja keliolosuhteet sitä edellyttävät. Koko maassa on kuitenkin määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään huhtikuun loppuun mennessä.

uudet liikennemerkit tieliikennelaki

Teiden vauriot vaikuttavat

Talven aikana maanteiden päällysteisiin voi olla syntynyt halkeamia tai muita vaurioita.

– Mikäli tieosuuden vauriot ovat erityisen hankalat, voidaan alennetut nopeusrajoitukset joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes päällyste saadaan kelien kuivumisen myötä korjattua, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta kertoo.

Turvallinen ajaminen edellyttää usein alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallisi.

Salakavalat yöpakkaset huomioitava

Yöpakkaset voivat aiheuttaa yllättävää liukkautta. Väylävirasto tähdentää, että ajonopeus on sovitettava olosuhteiden mukaiseksi.

”Kesänopeuksiin siirryttäessäkin on hyvä muistaa, että turvallinen ajaminen edellyttää usein alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallisi. Kevään keliolosuhteet ovat usein vaihtelevat, ja yöpakkasia voi olla eri puolilla maata, jolloin tienpinnat voivat olla liukkaita erityisesti aamun tunteina”, muistuttaa virasto tiedotteessaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suurin sallittu, ei tavoitenopeus!

Tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta tuo esiin, että nopeusrajoitus on suurin sallittu ajonopeus, ei tavoitenopeus.

– Jos kokee jatkuvaa tarvetta ohituksiin, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa oman nopeusmittarin lukema. Sopivan tilannenopeuden valintaan vaikuttavat niin liikenteen määrä, keliolosuhteet kuin esimerkiksi kuljettajan vireystilakin. Rauhallisempi ajotyyli säästää myös polttoainetta, Airaksinen toteaa.

Renkaat kelin mukaan

Kesärenkaiden vaihtoa kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan. Jos ajaa talvisilla teillä, ei kannata kiirehtiä turhaan. Monilla talvirenkaina on nastarenkaat, joita saa käyttää maaliskuun loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Oikea rengasvalinta on aina kuljettajan vastuulla.

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Eikö vihdoin olisi aika luopua Suomen ainutlaatuisesta ”talvirajoitussysteemistä”?

    Missään muualla, ei edes Ruotsissa ole käytössä vastaavanlaista. Liikenneturvallisuuteen talvirajoituksista luopumisella tuskin olisi edes havaittavaa merkitystä. Jos olisi, olisivat kai alennetut talvinopeudet käytössä muissakin maissa, esim. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

    Suomen alennetut talvirajoitukset lisäävät merkittävästi matka-aikoja ja heikentävät rajoitusten kunnioitusta ja tekevät ajamisesta nukuttavaa, kun pääteillä joutuu ”nynnäämään” 80 km/h kun tien puolesta oikea nopeus on kesällä käytössä oleva 100 km/h.

    Matka-aikojen aiheuttama yhteiskuntataloudellinen lisäkustannus lienee useita satoja miljoonia euruoa vuodessa keskipalkan mukaan laskettuna.

    Haluan tietää, ketkä kansanedustajat ja ministerit kannattaisivat talvirajoituksista luopumista!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat