31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti keskiviikosta 2.4. alkaen. Kesä saa ja kesänopeudet tulevat. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti keskiviikosta 2.4. alkaen, ensin Etelä-Suomessa ja länsirannikolla.Tarkkaa päivämäärä eri alueille on mahdotonta kertoa ennakolta, sillä Ely-keskukset päättävät muutosten tarkan ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan.Väylävirasto kuitenkin muistuttaa, että tielläliikkujien on otettava kevään mahdollisesti vaihtelevat olosuhteet huomioon niin ajamisessa kuin rengasvalinnassakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhkä jo ennen pääsiäistäKoko maassa on mahdollisuus siirtyä kesänopeuksiin ennen pääsiäistä, mikäli sää- ja keliolosuhteet sen sallivat. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusten poiston voi siis aloittaa keskiviikkona 2.4. Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan Ely-keskusten maanteillä.Vastaavasti Keski-Suomen ja Pohjois-Savon Ely-keskusten maanteillä kesänopeuksiin voidaan siirtyä keskiviikosta 9.4. alkaen, ja Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskusten maanteillä keskiviikosta 16.4. alkaen. Moottoriteiden tieosilla, joilla on vaihtuvat nopeusrajoitukset, kesänopeuksia on voitu käyttää jo maaliskuussa valoisaan aikaan hyvissä keliolosuhteissa.Kukin Ely-keskus päättää siirtymän tarkemman ajankohdan ja voi myöhentää sitä edellä mainituista päivämääristä, mikäli paikalliset sää- ja keliolosuhteet sitä edellyttävät. Koko maassa on kuitenkin määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään huhtikuun loppuun mennessä.Teiden vauriot vaikuttavatTalven aikana maanteiden päällysteisiin voi olla syntynyt halkeamia tai muita vaurioita.– Mikäli tieosuuden vauriot ovat erityisen hankalat, voidaan alennetut nopeusrajoitukset joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes päällyste saadaan kelien kuivumisen myötä korjattua, tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta kertoo. Turvallinen ajaminen edellyttää usein alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallisi. Salakavalat yöpakkaset huomioitavaYöpakkaset voivat aiheuttaa yllättävää liukkautta. Väylävirasto tähdentää, että ajonopeus on sovitettava olosuhteiden mukaiseksi.”Kesänopeuksiin siirryttäessäkin on hyvä muistaa, että turvallinen ajaminen edellyttää usein alempaa nopeutta kuin liikennemerkki sallisi. Kevään keliolosuhteet ovat usein vaihtelevat, ja yöpakkasia voi olla eri puolilla maata, jolloin tienpinnat voivat olla liukkaita erityisesti aamun tunteina”, muistuttaa virasto tiedotteessaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurin sallittu, ei tavoitenopeus!Tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta tuo esiin, että nopeusrajoitus on suurin sallittu ajonopeus, ei tavoitenopeus.– Jos kokee jatkuvaa tarvetta ohituksiin, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa oman nopeusmittarin lukema. Sopivan tilannenopeuden valintaan vaikuttavat niin liikenteen määrä, keliolosuhteet kuin esimerkiksi kuljettajan vireystilakin. Rauhallisempi ajotyyli säästää myös polttoainetta, Airaksinen toteaa.Renkaat kelin mukaanKesärenkaiden vaihtoa kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan. Jos ajaa talvisilla teillä, ei kannata kiirehtiä turhaan. Monilla talvirenkaina on nastarenkaat, joita saa käyttää maaliskuun loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Oikea rengasvalinta on aina kuljettajan vastuulla. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? Kommentit (1) Eikö vihdoin olisi aika luopua Suomen ainutlaatuisesta ”talvirajoitussysteemistä”? Missään muualla, ei edes Ruotsissa ole käytössä vastaavanlaista. Liikenneturvallisuuteen talvirajoituksista luopumisella tuskin olisi edes havaittavaa merkitystä. Jos olisi, olisivat kai alennetut talvinopeudet käytössä muissakin maissa, esim. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Suomen alennetut talvirajoitukset lisäävät merkittävästi matka-aikoja ja heikentävät rajoitusten kunnioitusta ja tekevät ajamisesta nukuttavaa, kun pääteillä joutuu ”nynnäämään” 80 km/h kun tien puolesta oikea nopeus on kesällä käytössä oleva 100 km/h. Matka-aikojen aiheuttama yhteiskuntataloudellinen lisäkustannus lienee useita satoja miljoonia euruoa vuodessa keskipalkan mukaan laskettuna. Haluan tietää, ketkä kansanedustajat ja ministerit kannattaisivat talvirajoituksista luopumista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous