15.11.2020 Ajoneuvot Kymmenisen vuotta sitten: sukunsa viimeinen – Saab 9-5 II Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun ruotsalainen lentokonetehdas päätti ryhtyä valmistamaan autoja, ei niistä aiottu todellakaan tehdä mitään aivan tavanomaisia. Tämän filosofian valmistaja säilytti loppuun asti. 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen loppupuolella General Motorsin omistamalla Saab Automobilella oli isoja ongelmia. Myyntikäyrät laskivat ja mallisto alkoi auttamatta vanheta käsiin. Erityisesti vuonna 1997 esitelty ja vain kevyitä päivityksiä saanut E-segmentin 9-5 kaipasi kipeästi seuraajaa. Seuraajan tuli olla moderni, tyylikäs, ajettavuudeltaan loistava ja sopiva niin Euroopan kuin Pohjois-Amerikan automakuun.Vastaus tarpeeseen oli uuden sukupolven 9-5. Auto esiteltiin sedan-mallisena virallisesti Frankfurtin autonäyttelyssä 2009 ja tuotanto pääsi käyntiin kevätpuolella 2010 Trollhättanin tehtaalla – Saabin kotona. Myynti oli huipussaan kymmenen vuotta sitten, kesällä ja syksyllä 2010.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokoa ja näköäSaabin ja GM:n suhde oli patenttikiistojen johdosta aikanaan monimutkainen, mutta ruotsalaisvalmistaja sai rakentaa autoja emoyhtiön pohjalevyille. 9-5 II syntyi GM Epsilon -alustalle, jonka kautta se oli teknisesti sukua muiden muassa A-sukupolven Opel Insignialle. Juurista huolimatta valmistajan omistuspohja muuttui pian mallin esittelyn jälkeen ja kaikki 9-5 II:t valmistettiinkin hollantilaisen Spyker Carsin hattu päässä.Uuden polven ysiviitonen on iso auto. 2 837 millimetrin akseliväli on 13,4 senttiä pidempi kuin edeltäjässä. Koripituutta tuli lisää 17,2 senttiä ja leveyttäkin lähes 8 senttiä. Yksi auton kovimmista vuosikymmenen takaisista premium-kilpailijoista, maanmies Volvo S80, on sekin peräti 15,4 senttimetriä Saabia lyhyempi. Näin ollen Pohjois-Amerikan markkinoilla 9-5 täytti niin sanotun full-size -autoluokan mitat kilpaillen siinä Toyota Avalonin, Chevy Impalan ja kumppaneiden kanssa. Suurempien ulkomittojensa ansiosta Saab päihitti useimmat kilpailijansa luonnollisesti myös sisätiloissa, jotka ovat ruhtinaalliset.Eri markkina-alueiden erilaisista tarpeista johtuen 9-5 oli tarjolla verrattain laajalla skaalalla voimalinjavaihtoehtoja. Autoa sai sekä etu- että nelivetoisena, käsivaihteisena tai automaattina sekä bensiini- diesel- tai etanolikäyttöisenä. Myös harvinainen käsivaihteiston ja XWD-nelivedon yhdistelmä oli mahdollinen. Bensiinipohjaiset moottorit olivat GM Europen peruja, sieltä tarjolla oli 1,6- ja 2-litraisia rivinelosia sekä 2,8-litrainen ahdettu V6. Kaksilitraiset dieselit, TiD ja kaksoisahdettu TTiD, olivat puolestaan Fiatin Multijet-perhettä. Suorituskykyinen V6 Aisinin automaattivaihteistolla tehtiin luonnollisesti enemmän dollarin kuvat silmissä, kun taas taloudellisella dieselillä pyrittiin houkuttelemaan euroasiakkaita. Resepti kuulostaa hyvältä.Kirein tehtaan siunauksella viritetty 9-5 kantaa nimeä 2.8 V6 XWD Hirsch Performance. Tunnetun Saab-virittäjän osilla koneesta irtoaa 335 hevosvoimaa. Nollasta sataan paritonninen auto pääsee kuutoskoneella alle seitsemässä sekunnissa mittarin kiertyessä aina 250 km/h asti.Persoonaa kehiin9-5 II:n edustamassa premium-luokan E-segmentissä on totuttu näkemään selkeän hillittyä, eksklusiivista muotokieltä. Mihinkään kovin rohkeisiin loikkiin valmistajat eivät yksinkertaisista syistä uskalla lähteä. Saab teki tässä kohtaa poikkeuksen, sillä ysivitonen on omassa luokassaan persoonallisen näköinen auto. Muotoilu noudattaa Saabin viimeiseksi jäänyttä muotokieltä, jonka tunnusomaisimpia piirteitä ovat tummennetut A-pilarit, voimakkaasti viistetyt C-pilarit sekä koko perän leveyden kattavat led-takavalot.Sisätilat ovat takuuvarmaa Saabia, mikä tarkoittaa sekin rajua pesäeroa kilpailijoihin. Keskellä kuljettajan puolelle hallitsevasti kaareutuva kojelauta on kuin suoraan legendaarisesta 9000:sta 2010-luvulle tuotuna. Sisätilan varusteet täyttivät kymmenen vuoden takaiset premium-luokan vaatimukset.Ostaja pystyi (ja pystyy edelleen) personoimaan autoaan urheilulliseen tai crossover-henkiseen suuntaan näyttävillä korisarjoilla. Versioista tasokkain oli luonnollisesti legendaarinen Aero, joka konkretisoi Saab Automobilesin varhaiset juuret lentokonetehtaana.SportCombiJos olet ihmetellyt, miksei uuden sukupolven 9-5 SportCombeja näy liikenteessä, sille on perin selkeä syy. Tätä mallia ehdittiin nimittäin valmistaa hiukan laskentatavasta riippuen vain 33 kappaletta ennen kuin Saabin taival Trollhättanissa joulukuussa 2011 lopullisesti pysähtyi. Saabin näkemys E-segmentin farmarista oli varsin urheilullinen, ulkonäön perusteella autoa voisi luonnehtia jopa enemmän shooting brakeksi kuin perinteiseksi farmariksi. Makeat muodot maksetaan tavaratilan tilavuudessa, joka ei ole juuri nimeksikään sedania suurempi. Toki täytyy muistaa, että tämän kokoisessa autossa yleisesti sisätilat ovat kunnolliset ja kokonaisen tavaratilan käytettävyys parempi.SportCombi on erityislaatuinen auto useammastakin syystä. Tämä tekee siitä myös erityisen haluttavan auton ja hinnat huitelevatkin jopa sadan tonnin paremmalla puolella. Kyllä, se on aika paljon käytetystä perhefarmarista. Jos uuden sukupolven SportCombi sattuu joskus olemaan myynnissä, herää Saab-fanien mielenkiinto ympäri Eurooppaa välittömästi.Jollakin 9-5 Sedanin omistajalla Ruotsissa SportCombi-himo on äitynyt jopa niin pahaksi, että rahalla ja osaamisella siunattu kaveriporukka on toteuttanut konversion sedanista farmariksi muun muassa Opel Insignia Sports Tourerin osia hyödyntäen. Saab-harrastajat muuttivat samalla auton väriä sekä varustetasoa kaikkia herkkuja myöten. Autoa on vaikea erottaa kustomoiduksi vaikka oikea SportCombi seisoisi vieressä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä meni vikaan?Jostain syystä 9-5:n myyntikäyrät eivät lähteneet toivotunlaiseen lentoon, vaikka resepti kuulostikin hyvältä. Lopulta alle vuoden mittaiseksi jääneen sarjatuotantovaiheen aikana ehti valmistua 11 280 uuden sukupolven ysivitosta. Se ei ehkä ole täysi katastrofi, mutta se ei ainakaan riittänyt pelastamaan Saabia kaatumiselta. Vertailun vuoksi E-segmentin tunnetun saksalaiskolmikon malleja valmistetaan kutakin vuosittain vähintään kymmenen kertaa tuo määrä.Saabin epäonneksi 9-5:n esiinmarssia häiritsivät osaltaan finanssikriisi ja euroalueen syvät talousongelmat 2010-luvun alussa. SportCombi olisi varmasti tuonut mukavasti lisämyyntiä, mutta se ei ehtinyt mukaan tähän sotaan. Lisäksi olisi varmasti pitänyt täyttää markkinarakoja E-segmentin ulkopuolella, minkä puolestaan rahanpuute tehokkaasti esti. Kuten todettua, 9-5:n erottautuminen kilpailijoista oli tyypillistä Saabia, mutta koko merkin historian ajan se oli kaksiteräinen miekka. Toisaalta erityislaatuisuus toi merkkiuskollisia asiakkaita, mutta oli varmasti samalla este myynnin kasvulle. Saab on aina herättänyt voimakkaita mielipiteitä.Saabin viimeinen malli taisi sitten lopulta olla liiankin spesiaali.Käytettynä haluttuKäytettyjen autojen markkinoilla 9-5 NG on haluttu malli. Autoja on kohtalaisesti saatavilla useissa pohjoisen Euroopan maissa sekä Yhdysvalloissa. Ruotsissa ja Saksassa saatavuus on hyvästä syystä suurinta ja yksityishenkilöt ovatkin tuoneet niitä sieltä Saabin toiseen kotimaahan Suomeen jo useiden vuosien ajan. Myös Suomesta löytyy jonkin verran myytäviä yksilöitä. 9-5:t pitävät arvonsa todella hyvin kuten olettaa saattaa ja harvinaisimpia versioita voisi ajatella jopa sijoituskohteina. Erityisen haluttuja ovat Aero- ja Turbo6-mallit.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Saab Lähteet: Saab, Autoexpress Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi