21.9.2024

Kysy autoista: kannattaako lataushybridin ajoakkua ladata ajossa polttomoottorilla?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Ajoakun lataaminen ajon aikana voi kasvattaa polttoaineenkulutusta, mutta tietyissä tilanteissa sen hyödyntäminen voi olla järkevää.

Kysymys: Meillä on Audi A3 e-tron ladattava hybridi. Kannattaako sähköä ladata moottorilla ajon aikana? Olemme laskeneet, että sähkölataus (45 km) tulee täyteen reilun puolen tunnin ajon aikana charge-toiminnolla. Kuinka paljon lataus lisää bensiinin kulutusta? 

Käydään läpi aluksi auton ominaisuuksia. Audi A3 e-tron on tosiaan ladattava hybridi, jossa on turboahdettu 1.4 litran TFSI-bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa yhdessä sähkömoottorin kanssa. Yhteisteho on noin 204 hevosvoimaa. Autoa on valmistettu vuosien 2014–2018 välillä.

A3 e-tronissa on litiumioniakku, jonka kapasiteetti on noin 8,8 kWh. Tämä mahdollistaa täysin sähköisen ajon, ja WLTP-syklissä toimintamatka sähköllä on noin 50 kilometriä.

Auto yhdistää polttomoottorin ja sähkömoottorin niin, että kuljettaja voi valita erilaisia ajotiloja, kuten EV-tilan, jossa ajetaan pelkästään sähköllä, ja hybriditilan, jossa moottorit toimivat yhdessä. Hold-toiminnolla auto käyttää bensiinimoottoria ja ylläpitää ajoakun varausta. Charge-toiminto mahdollistaa akun lataamisen ajon aikana bensiinimoottorin avulla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kulutus nousee ajoakkua ladatessa

Audi ilmoittaa kyseisen lataushybridin yhteiskulutukseksi 1,5 l/100 km (NEDC), mutta ajettaessa pelkällä polttomoottorilla tai charge-tilassa kulutusta ei ole ilmoitettu. Eri käyttötestien ja käyttäjäkokemusten perusteella kulutus pelkällä bensiinimoottorilla ajettaessa vaikuttaisi olevan noin 5–6 l/100 km, mikä vastaa suurinpiirtein Audin 1.4 litran TFSI-polttomoottorimallien keskikulutusta.

Käyttötestien mukaan Audin charge-toiminto nostaa bensiinin kulutusta huomattavasti. Esimerkiksi Youtubesta löytyvällä koeajovideolla tarkastellaan Audi A3 e-tronin hetkellistä kulutusta eri ajotiloissa. Charge-tilassa kulutus näyttää pompahtavan videossa moottoritiellä 5–6 litrasta yli 10 litraan per sata kilometriä, mikä ei ole kovin taloudellista. Tämä johtuu siitä, että bensiinimoottorin energiaa kuluu sekä auton liikuttamiseen että akun lataamiseen samanaikaisesti, mikä ei ole polttoainetaloudellisesti optimaalisin ratkaisu.

Vuosina 2016–2018 valmistetuissa facelift-malleissa tätä toimintoa ei enää ole, mikä viittaa siihen, että Audi on tiedostanut ajotilan huonon taloudellisuuden.

Kannattaako akkua ladata ajossa?

Esimerkkinä tarkasteltiin Audi A3 e-tronin charge-toimintoa, mutta myös vastaavanlaisella tekniikalla toteutetuissa muun merkkisissä lataushybrideissä ajoakun lataaminen polttomoottorilla kasvattaa usein polttoaineen kulutusta.

Pääasiassa ajoakku kannattaakin ladata täyteen esimerkiksi latauspisteellä tai kotona. On kuitenkin tilanteita, joissa lataustoiminto voi olla hyödyllinen. Jos olet ajamassa moottoritietä pitkin kaupunkiin, voi olla hyödyllistä joko säilyttää akun varaus tai ladata sitä, kunnes saavut kaupunkiin, jossa on usein taloudellisempaa ajaa sähköllä.

Lisäksi useammassa Euroopan maassa on ympäristövyöhykkeitä, joilla saa ajaa vain vähäpäästöisillä autoilla. Jos tiedät, että tulet ajamaan lähiaikoina tällaisilla alueilla, jossa sähköllä ajo on suositeltavaa, voit käyttää akunlataustilaa maantiellä tai moottoritiellä ladataksesi akun etukäteen ja siirtyäksesi täysin sähköiseen ajoon saapuessasi paikan päälle.

Lähteet: Audi, fueleconomy.gov

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat