22.4.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: matkailuautoilija, riittääkö ajokortti perävaunun vetoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Matkailuautolla liikuttaessa voi olla hyvinkin tarpeellista vetää perässä myös peräkärryä, mutta mitä säännöt kertovat ajo-oikeuksista? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tuntee ajo-oikeusasiat perusteellisesti. Hänen mukaansa vedettäessä matkailuautolla perävaunua, on ajo-oikeuden riittävyyden kanssa oltava erityisen tarkka.Jos kyseessä on B-kortilla ajettava matkailuauto, saat vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella rekisteritietoihin merkityltä kokonaismassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua. Myös painavampaa perävaunua saa vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella, kunhan vetoauton ja perävaunun rekisteröintitiedoissa mainittujen kokonaismassojen summa ei ylitä 3 500 kg:aa – matkailuautolla vedettäessä näin kuitenkin pääsääntöisesti tapahtuu.Olennaista Teppo Vesalaisen mukaan on huomata, että monen nykyään myynnissä olevan kevytperävaunun suurimmaksi sallituksi kokonaismassaksi on merkitty kuitenkin 825 kg. Tällaista vaunua saa siis vetää pelkällä B-luokan ajo-oikeudella vain siinä tapauksessa, että vetoauton ja perävaunun rekisteritiedoissa mainittujen suurimpien sallittujen kokonaismassojen summa ei ylitä 3 500 kg:aa.– Kyseisen perävaunun vetäminen useimmilla matkailuautoilla jääkin siis haaveeksi, ellei kortista löydy erikseen perävaunun vetämiseen oikeuttavia kirjaimia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyB-ajokorttiin voi hakea erityisehdonJos B-luokan ajokorttiin on haettu erityisehto 96, saa sen haltija kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg.BE-luokan ajo-oikeudella saa B-luokan vetoautolla vetää perävaunua, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Jos on tarve vetää painavampaa perävaunua, tarvitaan C1E- tai CE-luokan ajo-oikeus, vaikka vetoautona on B-luokan auto.C1E-kortilla yhdistelmän kokonaismassan yläraja on 12 000 kiloa.Pelkillä C1- tai C-luokan korteilla saa vastaavan luokan vetoautolla vetää rekisteritietoihin merkityltä kokonaismassaltaan enintään 750 g:n perävaunua. Aiemmin esimerkkinä mainitun, tänä päivänä tyypillisen, kokonaismassaltaan 825 kg:n kevytperävaunun vetäminen ei siis tässäkään tapauksessa ole mahdollista ilman lisäkirjaimia.C1E-luokan ajokortti tuo oikeuden kuljettaa yhdistelmää, jossa on C1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa on yli 750 kg. Yhdistelmän kokonaismassa saa tällöin kuitenkin olla enintään 12 000 kg.Lisäksi C1E-luokan ajokortti mahdollistaa B-luokan vetoautolla kokonaismassaltaan yli 3 500 kg perävaunun vetämisen. Tällöinkin ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on rajoitettu enintään 12 000 kg:aan.CE-luokan ajo-oikeus oikeuttaa ajamaan yhdistelmää, jossa on C-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg sekä sellaista yhdistelmää, jossa on C1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kg:aa.D1E-luokan ajokortilla saa ajaa yhdistelmää, jossa on D1-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg.DE-luokan kortilla saa ajaa yhdistelmää, jossa on D-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg.Todettakoon vielä, että C-luokka sisältää C1-luokan ajo-oikeuden, CE-luokka C1E-luokan ajo-oikeuden, D-luokka D1-luokan ajo-oikeuden, DE-luokka D1E-luokan ajo-oikeuden sekä C1E-, CE-, D1E- ja DE-luokan ajokortti BE-luokan ajo-oikeuden. Ajo-oikeuden riittävyys määräytyy aina vetoauton ja perävaunun rekisteritietoihin merkittyjen suurimpien sallittujen kokonaismassojen – ei todellisten massojen – mukaan.Teppo Vesalainen tähdentää, että ajo-oikeuden riittävyyden lisäksi on olennaista varmistaa vetoauton suurin sallittu perävaunumassa jarruin tai jarruitta sekä suurin sallittu yhdistelmämassa. Toisin kuin ajo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa, tarkoitetaan näillä todellisia massoja.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä muutoksia autoon voi tehdä ilman muutoskatsastusta? 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”