15.7.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: mikä lataamistapa on sähköauton akun käyttöiän kannalta paras? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoa voi ladata monella eri tavalla, ja suurilla kuormituksilla on vaikutusta akun kapasiteettiin. Kysymys: Moi. Meille tulossa kesällä uusi sähköauto. Onko akun kestoiällä eroa lataako sitä suko-pistorasiasta eli hitaalla latauksella tai voimavirtapistokkeesta nopeammalla latauksella?Sähköauton akku voidaan tosiaan ladata joko hitaammin vaihtovirralla (AC) tai nopeasti tasavirralla (DC). Vaihtovirtalatauksessa virta kulkeutuu akkuun auton sisäisen laturin kautta, kun taas tasavirtalatauksessa virta syötetään ulkoisen laturin kautta suoraan akkuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlykäs latausasema optimaalisin vaihtoehtoSähköautoa ladataan kotona tyypillisesti vaihtovirralla sille tarkoitetusta latausasemasta tai tavallisesta pistorasiasta, eli niin kutsutusta suko-pistorasiasta. Kotiin paras ratkaisu on älykäs latausasema, joka osaa säädellä lataustehoa sähköjärjestelmän kuormittuessa, toisin kuin sukopistoke, joka saattaa helposti aiheuttaa paloturvallisuusriskin.Pikalatausta käytetään enemmän, kun ollaan reissun päällä ja auto pitäisi saada nopeasti ladattua, jotta matka voi jatkua. Nykyisten pikalatureiden lataustehot ovat tyypillisesti 50–350 kW, ja akku latautuu täyteen jopa 15 minuutissa.Jos lataa sähköautoa suurimmaksi osaksi pikalatauksella, on sillä jo hieman alentavaa vaikutusta akun kapasiteettiin eli rangeen. Suurella virralla lataus kuluttaa akkua, joka myös aiheuttaa sen kuumenemista, mikä myös rasittaa akkua entisestään. Pikalatausta ei kuitenkaan turhaan kannata vältellä, jos se ei ole ensisijainen lataustapa.Sähköautoissa on eroja lataustavoissaPikalataus ei välttämättä sovellu kaikkiin sähköautoihin. Esimerkiksi ladattavia hybridejä ei tyypillisesti voi ladata pikalatauslaitteilla.Hybridiautojen akut suunnitellaan ja valmistetaan kuitenkin hieman eri tavalla ja kestämään suurempaa syklimäärää rajummalla käytöllä. Vaikka lataushybridin akku ajettaisiin ja ladattaisiin täyteen joka päivä, voidaan silti aivan hyvin odottaa yli kymmenen vuoden käyttöikää ilman, että käyttäjä huomaa auton rangessa muutoksia.Sähköauton akun kestoikään vaikuttavia tekijöitä on käsitelty aikaisemmin:Kysy autoista: onko parempi pitää sähköauto aina latauksessa vai ajaa akku lähes tyhjäksi?Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: SATL sähköauto-opas, sesko.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin