15.7.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: mikä lataamistapa on sähköauton akun käyttöiän kannalta paras? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoa voi ladata monella eri tavalla, ja suurilla kuormituksilla on vaikutusta akun kapasiteettiin. Kysymys: Moi. Meille tulossa kesällä uusi sähköauto. Onko akun kestoiällä eroa lataako sitä suko-pistorasiasta eli hitaalla latauksella tai voimavirtapistokkeesta nopeammalla latauksella?Sähköauton akku voidaan tosiaan ladata joko hitaammin vaihtovirralla (AC) tai nopeasti tasavirralla (DC). Vaihtovirtalatauksessa virta kulkeutuu akkuun auton sisäisen laturin kautta, kun taas tasavirtalatauksessa virta syötetään ulkoisen laturin kautta suoraan akkuun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlykäs latausasema optimaalisin vaihtoehtoSähköautoa ladataan kotona tyypillisesti vaihtovirralla sille tarkoitetusta latausasemasta tai tavallisesta pistorasiasta, eli niin kutsutusta suko-pistorasiasta. Kotiin paras ratkaisu on älykäs latausasema, joka osaa säädellä lataustehoa sähköjärjestelmän kuormittuessa, toisin kuin sukopistoke, joka saattaa helposti aiheuttaa paloturvallisuusriskin.Pikalatausta käytetään enemmän, kun ollaan reissun päällä ja auto pitäisi saada nopeasti ladattua, jotta matka voi jatkua. Nykyisten pikalatureiden lataustehot ovat tyypillisesti 50–350 kW, ja akku latautuu täyteen jopa 15 minuutissa.Jos lataa sähköautoa suurimmaksi osaksi pikalatauksella, on sillä jo hieman alentavaa vaikutusta akun kapasiteettiin eli rangeen. Suurella virralla lataus kuluttaa akkua, joka myös aiheuttaa sen kuumenemista, mikä myös rasittaa akkua entisestään. Pikalatausta ei kuitenkaan turhaan kannata vältellä, jos se ei ole ensisijainen lataustapa.Sähköautoissa on eroja lataustavoissaPikalataus ei välttämättä sovellu kaikkiin sähköautoihin. Esimerkiksi ladattavia hybridejä ei tyypillisesti voi ladata pikalatauslaitteilla.Hybridiautojen akut suunnitellaan ja valmistetaan kuitenkin hieman eri tavalla ja kestämään suurempaa syklimäärää rajummalla käytöllä. Vaikka lataushybridin akku ajettaisiin ja ladattaisiin täyteen joka päivä, voidaan silti aivan hyvin odottaa yli kymmenen vuoden käyttöikää ilman, että käyttäjä huomaa auton rangessa muutoksia.Sähköauton akun kestoikään vaikuttavia tekijöitä on käsitelty aikaisemmin:Kysy autoista: onko parempi pitää sähköauto aina latauksessa vai ajaa akku lähes tyhjäksi?Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: SATL sähköauto-opas, sesko.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster