17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perävaunun ja vetoauton yhdistelmää ajavalla tulee olla ajo-oikeus, joka mahdollistaa sekä kyseisen vetoauton ajamisen että sen perässä olevan perävaunun vetämisen juuri kyseisellä vetoautolla. Erilaisten ajoneuvoyhdistelmien kuljettamiseen tarvittava ajo-oikeus on selvästi askarruttanut Moottorin lukijoilta, sillä toimitukseen on tullut useita kysymyksiä aiheeseen liittyen.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selventää asiaa ja tuo esiin keskeisimmät ajoneuvoyhdistelmien ajokorttivaatimuksiin vaikuttavat seikat.Vetoautoja on monenlaisia ja niiden ajamiseen tarvitaan autosta riippuen B, C1, C, D1 tai D-kortti. Myös perävaunuja on erilaisia.– Osaa perävaunuista saa vetää pelkällä vetoauton ajo-oikeudella – osaan taas tarvitaan vetoauton kirjaimen perään ajokorttiluokka E osoittamaan, että ajo-oikeus riittää vetämään painavampaakin perävaunua – ainakin tiettyyn rajaan saakka – juuri kyseisen luokan vetoautolla. B-ajo-oikeuden yhteyteen on E-luokan asemesta mahdollisuus hankkia myös erityisehto, joka mahdollistaa tietynlaisten perävaunujen vetämisen, Vesalainen kertoo.Poikkeuksena Vesalainen mainitsee edellä kerrottuun, että osalta kuljettajista edellytetään tiettyjen suurimpien perävaunujen vetämiseen B-luokan autolla kuitenkin C1E- tai CE-luokan ajo-oikeutta. Tähän palataan tarkemmin myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokonaismassa ja suurin sallittu matkustajamäärä ovat ratkaiseviaAjo-oikeuden riittävyyttä pohdittaessa tutkitaan vetoauton suurimman sallitun matkustajamäärän lisäksi sekä vetoauton että perävaunun rekisteritietoihin merkittyjä suurimpia sallittuja kokonaismassoja – ei siis todellisia massoja.– Toki myös todellinen massa on tärkeää tietää, jotta ei tule ylittäneeksi autolle suurinta sallittua perävaunumassaa, Vesalainen huomauttaa.Sillä ei siis ole merkitystä ajo-oikeusvaatimukseen, onko perävaunu jarruton vai jarrullinen; avolavalla vai kuomulla tai onko se tarkoitettu hevosen, veneen vai auton kuljettamiseen.– Ajo-oikeusvaatimus määräytyy pääsääntöisesti vetoauton kokonaismassan ja suurimman sallitun matkustajamäärän sekä perävaunun suurimman sallitun kokonaismassan perusteella. Edellä kerrottu pätee muihinkin kuin edellä mainittuihin perävaunuihin – siis esimerkiksi matkailuvaunuihin, Vesalainen sanoo.Millaista yhdistelmää pelkällä B-kortilla saa ajaa?B-kortilla saa ajaa ajoneuvoja, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.Mikäli vetoauto kuuluu B-luokkaan voi pelkällä B-kortilla ajettaessa sen perässä olla kokonaismassaltaan enintään 750 kg:n perävaunu. Perässä voi olla myös painavampi perävaunu, mutta tällöin ajoneuvoyhdistelmän (vetoauto + perävaunu) yhteenlaskettu kokonaismassa saa olla enintään 3 500 kg.– Otetaan tähän vielä esimerkki: Jos vetoauton kokonaismassa on vaikka 3160 kg ja siinä on kuljettajan lisäksi 6 matkustajapaikkaa, saa pelkällä B-kortilla kyseisellä autolla vetää kokonaismassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua, Vesalainen toteaa.Mikäli perävaunun kokonaismassa on suurempi, esimerkiksi monissa jarruttomissa kevytperävaunuissa nykyisin käytetty 825 kg, ei pelkkä B-luokan ajo-oikeus enää kyseisen esimerkkiauton kanssa riitä. Tämä johtuu siitä, että vetoauton ja perävaunun kokonaismassojen summa ylittää 3500 kg:n rajan, jolloin kokonaismassaltaan yli 750 kg:n perävaunun kanssa tarvitaan järeämpää korttia.– Se, että kuljettajalla on B-kortin lisäksi C1- tai C-luokan ajo-oikeus, ei auta tässä kohtaa yhtään, koska vetoautona on B-luokan ajoneuvo, Vesalainen täsmentää.Vesalainen huomauttaa, että sillä ei ole merkitystä, onko perävaunu tyhjä vai kuormattu, koska ajo-oikeuden riittävyys katsotaan rekisteritiedoissa ilmoitetuista suurimmista sallituista kokonaismassoista – ei todellisista massoista.Painavamman perävaunun vetäminen B-luokan autollaSuorittamalla ajokokeen tietyt kriteerit täyttävällä yhdistelmällä, saa B-korttiin hankittua erityisehdon 96. Tällöin kyseisellä kortilla saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto, perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg. Tällä erityisehdolla terästetyllä B-kortilla ajettaessa yhdistelmän kokonaismassa on kuitenkin rajoitettu enintään 4 250 kg:aan.– Mikäli yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa on yli 4250 kg, tarvitaan BE-luokan ajo-oikeus eli niin sanottu pikku-E, Vesalainen sanoo.BE-ajokortin ajo-oikeuden laajuus määräytyy myöntämisajankohdan mukaan. Ennen 19.1.2013 myönnetyllä BE-kortilla saa vetää B-luokan vetoautolla periaatteessa mitä tahansa perävaunua, joka on kyseiseen autoon laillisesti kytkettävissä.– Jos taas kyseessä on 19.1.2013 tai sen jälkeen myönnetty BE-luokan ajo-oikeus, saa kyseisellä kortilla kuljettaa ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Tätä painavamman perävaunun vetämiseen tarvitsee 19.1.2013 tai sen jälkeen BE-kortin saanut C1E- tai CE-luokan ajo-oikeuden, joilla ajettaessa yhdistelmän kokonaismassa ei saa ylittää 12 000 kg:aa, Vesalainen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyE-luokan ajokoe automaattivaihteisella autollaEri E-luokkien ajokokeet voi suorittaa myös automaattivaihteisella vetoautolla ilman, että ajokorttiin tulee automaattivaihteiston käyttöön velvoittavaa erityisehtoa. Tämä edellyttää, että on aiemmin suorittanut henkilö-, kuorma- tai linja-auton ajokortin tai jonkun muun yhdistelmäluokan ajokortin manuaalivaihteisella autolla, jossa on kytkinpoljin, jota kuljettajan on käytettävä liikkeelle lähdettäessä, pysäytettäessä ja vaihteita vaihdettaessa.– Mikäli joskus aiemmin hankittu E-luokan ajo-oikeus on tuonut ajokorttiin ko. luokan osalta automaattivaihteiston käyttöä edellyttävän erityisehdon, voi sen poistattaa pelkällä erityisehdon muutoksella ja ajokorttihakemuksella, jos henkilöllä on näitä luokkia aiemmin manuaalivaihteisella ajoneuvolla suoritettu B-, BE-, C-, CE-, C1-, C1E-, D-, DE-, D1- tai D1E-luokan ajo-oikeus, Vesalainen toteaa.Yksikin aikaisempi manuaalivaihteisella ajoneuvolla suoritettu auton tai ajoneuvoyhdistelmän ajo-oikeusluokka riittää siihen, että ehto voidaan poistaa kaikilta muilta, tätä myöhemmin suoritetuilta, auton tai ajoneuvoyhdistelmän luokilta. Erityisehdon poistattaminen edellyttää asiointia Ajovarman toimipisteessä uuden – ilman erityisehtoa olevan – ajokortin tilaamiseksi.Perävaunu kuorma-auton perässäPelkällä C1- tai C-luokan ajo-oikeudella saa vetää kyseisen luokan kuorma-autolla kokonaismassaltaan enintään 750 kg:n perävaunua. Tätä painavamman perävaunun vetämiseen tarvitaan, vetoautosta riippuen, C1E- tai CE-luokan ajo-oikeus. C1E-kortilla ajettaessa yhdistelmän kokonaismassaa on rajoitettu niin, että se saa olla enintään 12 000 kg.– Esimerkkinä todettakoon, että sellaisen kevytperävaunun, jonka kokonaismassa on 750 kg, vetäminen on mahdollista, vetoautosta riippuen, pelkällä C1- tai C-luokan ajo-oikeudella, Vesalainen selventää.Sen sijaan sellaisen kevytperävaunun, jonka kokonaismassa on 825 kg, vetäminen kevytkuorma-autolla tai kuorma-autolla ei ole mahdollista ilman E-luokan ajo-oikeutta vetoauton ajo-oikeutta osoittavan kirjaimen perässä.– Sillä ei ole tässäkään yhteydessä merkitystä, onko perävaunu tyhjä vai kuormattu, koska ajokorttivaatimus määräytyy rekisteritietoihin merkityn suurimman sallitun kokonaismassan mukaan.Suurin sallittu perävaunumassaAjo-oikeuden riittävyyden lisäksi on varmistettava, kuinka painavan perävaunun (jarruton tai jarrullinen) kyseiseen vetoautoon saa kytkeä. Suurimpia sallittuja perävaunumassoja ei saa ylittää.Siinä, missä ajokorttivaatimukset määräytyvät rekisteritietoihin merkittyjen kokonaismassojen mukaan, perävaunumassoista puhuttaessa tarkastellaankin sitten todellisia massoja. Nämä kaksi asiaa menevät ihmisiltä valitettavan usein sekaisin. Perävaunumassa punnitaan perävaunun akselin tai akselien alta sen ollessa kytkettynä vetoautoon.– Se, että autossa on vetokoukku, ei ole tae siitä, että sillä saisi vetää perävaunua. Koukku on saatettu asentaa esimerkiksi pyöränkuljetustelinettä varten. Monessa varsin massiivisen näköisessä autossakin suurin sallittu perävaunumassa saattaa olla niin pieni, että niillä voi vetää lähinnä tyhjää perävaunua – jos sitäkään. Sallitut perävaunumassat on ehdottoman tärkeää aina varmistaa auton rekisteritiedoista jo ennen ostopäätöksen tekoa kyseisestä autosta, Vesalainen painottaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 21.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitkä turvavarusteet ovat pakollisia autossa eri Euroopan maissa? 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?