26.5.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: milloin auton AdBlue-järjestelmän täytyy olla toimintakuntoinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodesta 2015 lähtien AdBluen käyttö on ollut pakollista, jotta dieselajoneuvot täyttäisivät tiukat päästönormit. Päästörajat ovat kuitenkin yleensä ajoneuvokohtaisia, joten vanhemmassakin autossa urealiuoksen käyttö voi olla pakollista. Kysymys: Mistä päivämäärästä lähtien auton AdBlue-järjestelmän on oltava toimintakuntoinen?Ympäristön ja ihmisten terveyden suojelemiseksi on asetettu tiukkoja päästönormeja – erityisesti dieselajoneuvoille. Yksi keskeisimmistä päästöjä vähentävistä keinoista on AdBluen eli urea-vesiliuoksen käyttö, jonka tarkoitus on neutralisoida typen oksideja (NOx).AdBlue ruiskutetaan SCR (Selective Catalytic Reduction) -järjestelmään, joka on osa dieselajoneuvojen pakokaasujärjestelmää. SCR-katalysaattori neutraloi typen oksidit muuttaen ne vaarattomiksi typen ja vedyn yhdisteiksi. AdBlue on ISO- ja DIN-standardoitu tuote.Euroopan unioni on asettanut vaiheittaisia päästöstandardeja ajoneuvoille, joita kutsutaan Euro-päästöluokituksiksi. Eri käyttövoimille ja ajoneuvoluokille on laadittu omat päästörajansa.Euro 4 -standardi tuli voimaan vuonna 2005, mutta AdBlue-järjestelmä ei ollut vielä pakollinen. Euro 5 -standardi, joka otettiin käyttöön vaiheittain vuosien 2009 ja 2011 välillä, vaati joissakin tapauksissa AdBlue-järjestelmän käyttöä. Täytyi täyttää tietyt typen oksidien päästörajat.Kuitenkin tiukemman Euro 6 -standardin myötä AdBlue-järjestelmän käyttö tuli lähes kaikissa uusissa dieselautoissa pakolliseksi. Euro 6 -standardi otettiin käyttöön vaiheittain vuosien 2014 ja 2015 välillä. Tämä standardi asetti entistä tiukemmat päästörajoitukset, joiden saavuttamiseksi AdBlue-järjestelmä oli välttämätön.Auton päästöluokka näkyy yleensä rekisteröintitodistuksen I-osan eli teknisen osan "Erikoisehdot ja huomautukset"-kohdasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästömanipulaatiota tiukennetaan lakimuutoksillaPäästömanipulaatiota ja sen ympärillä toimivaa bisnestä tiukentava lakimuutos hyväksyttiin tänä vuonna.Päästömanipulaatiolla tarkoitetaan lain mukaan pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia.Päästömanipulaation tavoitteena on yleensä vähentää ajoneuvon käyttö- ja huoltokustannuksia tai kasvattaa moottoritehoa. Manipulaation seurauksena ajoneuvon hiukkas- ja typen oksidipäästöt voivat kasvaa jopa moninkertaisiksi.Lain tarkoitus on kieltää päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti ja asentaminen. Liikenteessä käytettävän ajoneuvon päästömanipulointi on kielletty.Miksi typen oksidit ovat haitallisia päästöjä?Typen oksideja päätyy paikallispäästöinä kaupunkien hengitysilmaan ennen kaikkea liikenteestä. Niitä tuottavat varsinkin henkilöautojen dieselmoottorit. Hengitysteihin päätyessään ne voivat aiheuttaa terveysongelmia, kuten astmaa, allergioita ja keuhkosairauksia.Haitallisin typen oksideista on typpidioksidi NO2. Pakokaasujen typen oksidit ovat enimmäkseen typpimonoksidia. Ilmassa typpimonoksidi hapettuu typpidioksidiksi ja muuttuu muiksi typpiyhdisteiksi.Etenkin talven pakkasilla päästöjen pitoisuudet lisääntyvät, kun polttoainetta kuluu enemmän kylmässä. Kovilla pakkasilla tuulet tyyntyvät, jonka takia pakokaasut jäävät seisomaan paikoilleen katukuiluihin. Pitoisuudet voivat siis nousta merkittävästi säätilan takia riippumatta liikennemääristä.Typen oksidit aiheuttavat myös veden ja maaperän happamoitumista sekä rehevöitymistä. Nämä haitalliset ilmiöt heikentävät veden ja maaperän laatua, aiheuttavat kasvi- ja eläinlajien katoamista sekä epätasapainoa ekosysteemeissä. Niiden torjunta on tärkeää ympäristön suojelun ja kestävän maankäytön kannalta.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Eur-Lex, Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAjoneuvolaki muuttui – päästömanipulaatiot kielletään Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin