26.5.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: milloin auton AdBlue-järjestelmän täytyy olla toimintakuntoinen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuodesta 2015 lähtien AdBluen käyttö on ollut pakollista, jotta dieselajoneuvot täyttäisivät tiukat päästönormit. Päästörajat ovat kuitenkin yleensä ajoneuvokohtaisia, joten vanhemmassakin autossa urealiuoksen käyttö voi olla pakollista. Kysymys: Mistä päivämäärästä lähtien auton AdBlue-järjestelmän on oltava toimintakuntoinen?Ympäristön ja ihmisten terveyden suojelemiseksi on asetettu tiukkoja päästönormeja – erityisesti dieselajoneuvoille. Yksi keskeisimmistä päästöjä vähentävistä keinoista on AdBluen eli urea-vesiliuoksen käyttö, jonka tarkoitus on neutralisoida typen oksideja (NOx).AdBlue ruiskutetaan SCR (Selective Catalytic Reduction) -järjestelmään, joka on osa dieselajoneuvojen pakokaasujärjestelmää. SCR-katalysaattori neutraloi typen oksidit muuttaen ne vaarattomiksi typen ja vedyn yhdisteiksi. AdBlue on ISO- ja DIN-standardoitu tuote.Euroopan unioni on asettanut vaiheittaisia päästöstandardeja ajoneuvoille, joita kutsutaan Euro-päästöluokituksiksi. Eri käyttövoimille ja ajoneuvoluokille on laadittu omat päästörajansa.Euro 4 -standardi tuli voimaan vuonna 2005, mutta AdBlue-järjestelmä ei ollut vielä pakollinen. Euro 5 -standardi, joka otettiin käyttöön vaiheittain vuosien 2009 ja 2011 välillä, vaati joissakin tapauksissa AdBlue-järjestelmän käyttöä. Täytyi täyttää tietyt typen oksidien päästörajat.Kuitenkin tiukemman Euro 6 -standardin myötä AdBlue-järjestelmän käyttö tuli lähes kaikissa uusissa dieselautoissa pakolliseksi. Euro 6 -standardi otettiin käyttöön vaiheittain vuosien 2014 ja 2015 välillä. Tämä standardi asetti entistä tiukemmat päästörajoitukset, joiden saavuttamiseksi AdBlue-järjestelmä oli välttämätön.Auton päästöluokka näkyy yleensä rekisteröintitodistuksen I-osan eli teknisen osan "Erikoisehdot ja huomautukset"-kohdasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäästömanipulaatiota tiukennetaan lakimuutoksillaPäästömanipulaatiota ja sen ympärillä toimivaa bisnestä tiukentava lakimuutos hyväksyttiin tänä vuonna.Päästömanipulaatiolla tarkoitetaan lain mukaan pakokaasupäästöjen jälkikäsittelyjärjestelmän tai moottorin ohjausjärjestelmän tarkoituksellista muuttamista siten, että ajoneuvo ei enää täytä ympäristöominaisuuksiltaan pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia.Päästömanipulaation tavoitteena on yleensä vähentää ajoneuvon käyttö- ja huoltokustannuksia tai kasvattaa moottoritehoa. Manipulaation seurauksena ajoneuvon hiukkas- ja typen oksidipäästöt voivat kasvaa jopa moninkertaisiksi.Lain tarkoitus on kieltää päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti ja asentaminen. Liikenteessä käytettävän ajoneuvon päästömanipulointi on kielletty.Miksi typen oksidit ovat haitallisia päästöjä?Typen oksideja päätyy paikallispäästöinä kaupunkien hengitysilmaan ennen kaikkea liikenteestä. Niitä tuottavat varsinkin henkilöautojen dieselmoottorit. Hengitysteihin päätyessään ne voivat aiheuttaa terveysongelmia, kuten astmaa, allergioita ja keuhkosairauksia.Haitallisin typen oksideista on typpidioksidi NO2. Pakokaasujen typen oksidit ovat enimmäkseen typpimonoksidia. Ilmassa typpimonoksidi hapettuu typpidioksidiksi ja muuttuu muiksi typpiyhdisteiksi.Etenkin talven pakkasilla päästöjen pitoisuudet lisääntyvät, kun polttoainetta kuluu enemmän kylmässä. Kovilla pakkasilla tuulet tyyntyvät, jonka takia pakokaasut jäävät seisomaan paikoilleen katukuiluihin. Pitoisuudet voivat siis nousta merkittävästi säätilan takia riippumatta liikennemääristä.Typen oksidit aiheuttavat myös veden ja maaperän happamoitumista sekä rehevöitymistä. Nämä haitalliset ilmiöt heikentävät veden ja maaperän laatua, aiheuttavat kasvi- ja eläinlajien katoamista sekä epätasapainoa ekosysteemeissä. Niiden torjunta on tärkeää ympäristön suojelun ja kestävän maankäytön kannalta.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Eur-Lex, Motiva Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAjoneuvolaki muuttui – päästömanipulaatiot kielletään Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”