8.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä auton ruostesuojatakuu kattaa ja milloin se ei päde? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ruostesuojatakuu kattaa korroosion aiheuttamat vauriot, mutta sen ehdot vaihtelevat. Takuu korvaa usein vain valmistusviasta johtuvan puhkiruostumisen, eikä ulkoisista vaurioista johtuvaa ruostetta. Kysymys: Millaiset takuukäytännöt ovat yleensä ruosteen suhteen? Miksei auton takuu koske alustan ruostetta?Uuden auton mukana saa monenlaisia takuita, joista yksi on ruostesuojatakuu. Se kuulostaa hyvältä turvalta, mutta mitä se oikeastaan kattaa? Moni ajattelee, että jos autoon ilmestyy ruostetta, takuu hoitaa sen kuntoon. Todellisuudessa asia ei ole ihan niin yksinkertainen.Useimmissa autoissa ruostesuojatakuu koskee vain läpiruostumista, eli tilannetta, jossa ruoste tekee reiän korin rakenteisiin. Silloinkin kyse on vain valmistusviasta johtuvasta korroosiosta, joten ruostumisen syynä ei saa olla maalipinnan vaurio. Eli pieni pintaruoste, kuten kiveniskemistä tai naarmuista alkunsa saanut korroosio ei yleensä kuulu takuun piiriin. Tämä voi tulla monelle yllätyksenä varsinkin Suomen vaativissa olosuhteissa, joissa teiden suolaus ja kostea ilmasto ruostuttavat autoa nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä takuu, mutta tiukat ehdotAuton ruostetakuun pituus vaihtelee autovalmistajasta riippuen. Puhkiruostumistakuu on tyypillisesti 6–12 vuotta, usein ilman kilometrirajoitusta. Tämä kattaa vain sisäisestä korroosiosta aiheutuneet reiät, ei pintaruostetta tai ulkoisia vaurioita.Maalipintatakuu on yleensä noin 2–5 vuotta tai 50 000–150 000 km, riippuen valmistajasta. Takuu kattaa maalipinnan virheet ja valmistusvirheistä johtuvan ruostumisen, mutta ei kiveniskemien tai muiden ulkoisten vaurioiden aiheuttamaa ruostetta.Pitkä takuuaika ei kuitenkaan tarkoita sitä, että auton voisi vain unohtaa pihalle ruostumaan huoletta. Jotta takuu pysyy voimassa, auton omistajan täytyy yleensä noudattaa tiettyjä ehtoja. Moni valmistaja edellyttää, että auto käytetään säännöllisesti merkkihuollossa, jonka yhteydessä tehdään koritarkistus. Jos ruostetta havaitaan, se pitää hoitaa nopeasti kuntoon. Jos huoltovaatimuksia ei noudateta tai autoa korjataan korjaamossa, joka ei ole maahantuojan hyväksymä, takuu voi raueta. Tarkat takuuehdot kannattaa tarkistaa autokohtaisesti valmistajan tai maahantuojan ehdoista.Miksei alustan ruoste kuulu takuuseen?Auton takuu ei yleensä kata alustan ruostetta, koska valmistajat katsovat sen kuuluvan osaksi normaalia kulumista. Alusta on jatkuvasti alttiina kosteudelle, tielle levitettävälle suolalle, kiveniskemille ja muille mekaanisille rasituksille, jotka nopeuttavat korroosiota. Koska se on auton osa, joka väistämättä kuluu käytössä, valmistajat eivät halua ottaa vastuuta sen ruostumisesta.Toinen syy on se, että alustan osat, kuten pakoputkisto ja jousituksen osat ovat usein suunniteltu kestämään rasitusta tietyn ajan, mutta eivät ikuisesti. Ne eivät ole suljettuja rakenteita kuten auton kori, joten niihin kohdistuva ruoste ei välttämättä vaikuta samalla tavalla ajoturvallisuuteen tai rakenteelliseen kestävyyteen. Jos takuu kattaisi alustan ruostumisen, valmistajien pitäisi todennäköisesti tehdä merkittäviä lisäinvestointeja auton osien materiaaleihin ja suojaukseen, mikä nostaisi merkittävästi auton valmistuskustannuksia.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisutKuluttajariitalautakunta on ratkaissut muutamia tapauksia, joissa auton ruostetakuu on ollut keskeinen kiistanaihe. Ratkaisut ovat tapauskohtaisia ja ne perustuvat erilaisiin tekijöihin. Kuluttajan vaatimukset hylätään kuitenkin useimmiten siksi, että ruostuminen on alkanut ulkoisesta tekijästä. Näissä tapauksissa takuunantajan vastuulla on ollut esittää todisteet ruostumisen syystä.Eräässä tapauksessa kuluttaja vaati korvausta käytetyn auton ruostevaurioista myyjältä tai maahantuojalta, mutta maahantuoja kiisti vastuunsa takuun ehtojen perusteella. Kuluttajariitalautakunta katsoi, ettei ruostevaurio kuulunut puhkiruostumattomuustakuun piiriin, koska se ei ollut alkanut piilevästi korin sisältä. Lisäksi auton maalipinnassa oli jo kaupantekohetkellä kuluttajan tiedossa olevia vaurioita, joten autossa ei katsottu olleen virhettä, eikä hyvitystä suositettu.Toisessa tapauksessa kuluttaja osti käytetyn auton yksityishenkilöltä ja havaitsi takaluukussa ruostevaurioita. Hän vaati maahantuojaa korjaamaan ne takuuseen vedoten, koska hänen mukaansa ruostuminen johtui valmistusvirheestä. Maahantuoja katsoi, ettei kyse ollut takuuseen kuuluvasta vauriosta, koska ruostuminen johtui ulkoisesta hankautumisesta, ei maalipinnan sisältä alkaneesta korroosiosta. Kuluttajariitalautakunta päätyi samaan näkemykseen eikä suosittanut hyvitystä, mutta piti asianmukaisena maahantuojan tarjoamaa 20 %:n korvausta korjauskuluista.Kolmannessa tapauksessa kuluttaja osti uuden henkilöauton, jonka maalipinnassa ilmeni pintaruostetta ja maalin katoamista noin puolitoista vuotta kaupanteon jälkeen. Maahantuoja katsoi vaurioiden johtuvan kiveniskemistä, mutta kuluttajariitalautakunta totesi, ettei asiassa ollut riittävää näyttöä ulkoisesta vauriosta. Näin ollen maalipinnoissa katsottiin olevan takuun piiriin kuuluva virhe, ja kuluttajalle suositettiin hinnanalennusta korjauskustannusten mukaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako lisäruostesuojaus?Suomessa ruoste on yleinen ongelma, ja moni pohtii, kannattaisiko uudelle autolle hankkia lisäruostesuojaus. Valmistajat vakuuttavat, että nykyaikaisille autoille on jo tehtaalla tehty hyvä suojaus.Lisäsuojaus on kuitenkin paikallaan, jos aikoo ajaa autolla pitkään, tai jos sen jälleenmyyntiarvon haluaa pitää hyvänä. Ruostesuojaus kannattaa teettää aina mahdollisimman uudelle autolle, kun ruoste ei ole vielä päässyt valloilleen. Vanhemmallekin autolle suojauksen tekeminen ei ole pahitteeksi, kunhan huolehtii mahdolliset alkaneet ruostevauriot kuntoon ensin. Suomessa lisäruostesuojauksia tarjoavat esimerkiksi useat autohuollot ja ruostesuojaukseen erikoistuneet yritykset. Lähde: kuluttajariita.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”