8.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä auton ruostesuojatakuu kattaa ja milloin se ei päde? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ruostesuojatakuu kattaa korroosion aiheuttamat vauriot, mutta sen ehdot vaihtelevat. Takuu korvaa usein vain valmistusviasta johtuvan puhkiruostumisen, eikä ulkoisista vaurioista johtuvaa ruostetta. Kysymys: Millaiset takuukäytännöt ovat yleensä ruosteen suhteen? Miksei auton takuu koske alustan ruostetta?Uuden auton mukana saa monenlaisia takuita, joista yksi on ruostesuojatakuu. Se kuulostaa hyvältä turvalta, mutta mitä se oikeastaan kattaa? Moni ajattelee, että jos autoon ilmestyy ruostetta, takuu hoitaa sen kuntoon. Todellisuudessa asia ei ole ihan niin yksinkertainen.Useimmissa autoissa ruostesuojatakuu koskee vain läpiruostumista, eli tilannetta, jossa ruoste tekee reiän korin rakenteisiin. Silloinkin kyse on vain valmistusviasta johtuvasta korroosiosta, joten ruostumisen syynä ei saa olla maalipinnan vaurio. Eli pieni pintaruoste, kuten kiveniskemistä tai naarmuista alkunsa saanut korroosio ei yleensä kuulu takuun piiriin. Tämä voi tulla monelle yllätyksenä varsinkin Suomen vaativissa olosuhteissa, joissa teiden suolaus ja kostea ilmasto ruostuttavat autoa nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä takuu, mutta tiukat ehdotAuton ruostetakuun pituus vaihtelee autovalmistajasta riippuen. Puhkiruostumistakuu on tyypillisesti 6–12 vuotta, usein ilman kilometrirajoitusta. Tämä kattaa vain sisäisestä korroosiosta aiheutuneet reiät, ei pintaruostetta tai ulkoisia vaurioita.Maalipintatakuu on yleensä noin 2–5 vuotta tai 50 000–150 000 km, riippuen valmistajasta. Takuu kattaa maalipinnan virheet ja valmistusvirheistä johtuvan ruostumisen, mutta ei kiveniskemien tai muiden ulkoisten vaurioiden aiheuttamaa ruostetta.Pitkä takuuaika ei kuitenkaan tarkoita sitä, että auton voisi vain unohtaa pihalle ruostumaan huoletta. Jotta takuu pysyy voimassa, auton omistajan täytyy yleensä noudattaa tiettyjä ehtoja. Moni valmistaja edellyttää, että auto käytetään säännöllisesti merkkihuollossa, jonka yhteydessä tehdään koritarkistus. Jos ruostetta havaitaan, se pitää hoitaa nopeasti kuntoon. Jos huoltovaatimuksia ei noudateta tai autoa korjataan korjaamossa, joka ei ole maahantuojan hyväksymä, takuu voi raueta. Tarkat takuuehdot kannattaa tarkistaa autokohtaisesti valmistajan tai maahantuojan ehdoista.Miksei alustan ruoste kuulu takuuseen?Auton takuu ei yleensä kata alustan ruostetta, koska valmistajat katsovat sen kuuluvan osaksi normaalia kulumista. Alusta on jatkuvasti alttiina kosteudelle, tielle levitettävälle suolalle, kiveniskemille ja muille mekaanisille rasituksille, jotka nopeuttavat korroosiota. Koska se on auton osa, joka väistämättä kuluu käytössä, valmistajat eivät halua ottaa vastuuta sen ruostumisesta.Toinen syy on se, että alustan osat, kuten pakoputkisto ja jousituksen osat ovat usein suunniteltu kestämään rasitusta tietyn ajan, mutta eivät ikuisesti. Ne eivät ole suljettuja rakenteita kuten auton kori, joten niihin kohdistuva ruoste ei välttämättä vaikuta samalla tavalla ajoturvallisuuteen tai rakenteelliseen kestävyyteen. Jos takuu kattaisi alustan ruostumisen, valmistajien pitäisi todennäköisesti tehdä merkittäviä lisäinvestointeja auton osien materiaaleihin ja suojaukseen, mikä nostaisi merkittävästi auton valmistuskustannuksia.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisutKuluttajariitalautakunta on ratkaissut muutamia tapauksia, joissa auton ruostetakuu on ollut keskeinen kiistanaihe. Ratkaisut ovat tapauskohtaisia ja ne perustuvat erilaisiin tekijöihin. Kuluttajan vaatimukset hylätään kuitenkin useimmiten siksi, että ruostuminen on alkanut ulkoisesta tekijästä. Näissä tapauksissa takuunantajan vastuulla on ollut esittää todisteet ruostumisen syystä.Eräässä tapauksessa kuluttaja vaati korvausta käytetyn auton ruostevaurioista myyjältä tai maahantuojalta, mutta maahantuoja kiisti vastuunsa takuun ehtojen perusteella. Kuluttajariitalautakunta katsoi, ettei ruostevaurio kuulunut puhkiruostumattomuustakuun piiriin, koska se ei ollut alkanut piilevästi korin sisältä. Lisäksi auton maalipinnassa oli jo kaupantekohetkellä kuluttajan tiedossa olevia vaurioita, joten autossa ei katsottu olleen virhettä, eikä hyvitystä suositettu.Toisessa tapauksessa kuluttaja osti käytetyn auton yksityishenkilöltä ja havaitsi takaluukussa ruostevaurioita. Hän vaati maahantuojaa korjaamaan ne takuuseen vedoten, koska hänen mukaansa ruostuminen johtui valmistusvirheestä. Maahantuoja katsoi, ettei kyse ollut takuuseen kuuluvasta vauriosta, koska ruostuminen johtui ulkoisesta hankautumisesta, ei maalipinnan sisältä alkaneesta korroosiosta. Kuluttajariitalautakunta päätyi samaan näkemykseen eikä suosittanut hyvitystä, mutta piti asianmukaisena maahantuojan tarjoamaa 20 %:n korvausta korjauskuluista.Kolmannessa tapauksessa kuluttaja osti uuden henkilöauton, jonka maalipinnassa ilmeni pintaruostetta ja maalin katoamista noin puolitoista vuotta kaupanteon jälkeen. Maahantuoja katsoi vaurioiden johtuvan kiveniskemistä, mutta kuluttajariitalautakunta totesi, ettei asiassa ollut riittävää näyttöä ulkoisesta vauriosta. Näin ollen maalipinnoissa katsottiin olevan takuun piiriin kuuluva virhe, ja kuluttajalle suositettiin hinnanalennusta korjauskustannusten mukaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako lisäruostesuojaus?Suomessa ruoste on yleinen ongelma, ja moni pohtii, kannattaisiko uudelle autolle hankkia lisäruostesuojaus. Valmistajat vakuuttavat, että nykyaikaisille autoille on jo tehtaalla tehty hyvä suojaus.Lisäsuojaus on kuitenkin paikallaan, jos aikoo ajaa autolla pitkään, tai jos sen jälleenmyyntiarvon haluaa pitää hyvänä. Ruostesuojaus kannattaa teettää aina mahdollisimman uudelle autolle, kun ruoste ei ole vielä päässyt valloilleen. Vanhemmallekin autolle suojauksen tekeminen ei ole pahitteeksi, kunhan huolehtii mahdolliset alkaneet ruostevauriot kuntoon ensin. Suomessa lisäruostesuojauksia tarjoavat esimerkiksi useat autohuollot ja ruostesuojaukseen erikoistuneet yritykset. Lähde: kuluttajariita.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko POR-merkitty rengas sallittu tieliikenteessä talvirenkaana? 25.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko kaista-avustin pakollinen järjestelmä autossa? 18.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin auton keulassa kannattaa käyttää maskisuojaa? 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 28.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä sääntöjä tulee huomioida lisäkaukovalojen määrässä ja sijoittelussa? 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 14.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä muutoksia autoon voi tehdä ilman muutoskatsastusta? 7.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten renkaan koko vaikuttaa auton ajo-ominaisuuksiin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla