8.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä auton ruostesuojatakuu kattaa ja milloin se ei päde? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ruostesuojatakuu kattaa korroosion aiheuttamat vauriot, mutta sen ehdot vaihtelevat. Takuu korvaa usein vain valmistusviasta johtuvan puhkiruostumisen, eikä ulkoisista vaurioista johtuvaa ruostetta. Kysymys: Millaiset takuukäytännöt ovat yleensä ruosteen suhteen? Miksei auton takuu koske alustan ruostetta?Uuden auton mukana saa monenlaisia takuita, joista yksi on ruostesuojatakuu. Se kuulostaa hyvältä turvalta, mutta mitä se oikeastaan kattaa? Moni ajattelee, että jos autoon ilmestyy ruostetta, takuu hoitaa sen kuntoon. Todellisuudessa asia ei ole ihan niin yksinkertainen.Useimmissa autoissa ruostesuojatakuu koskee vain läpiruostumista, eli tilannetta, jossa ruoste tekee reiän korin rakenteisiin. Silloinkin kyse on vain valmistusviasta johtuvasta korroosiosta, joten ruostumisen syynä ei saa olla maalipinnan vaurio. Eli pieni pintaruoste, kuten kiveniskemistä tai naarmuista alkunsa saanut korroosio ei yleensä kuulu takuun piiriin. Tämä voi tulla monelle yllätyksenä varsinkin Suomen vaativissa olosuhteissa, joissa teiden suolaus ja kostea ilmasto ruostuttavat autoa nopeasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkä takuu, mutta tiukat ehdotAuton ruostetakuun pituus vaihtelee autovalmistajasta riippuen. Puhkiruostumistakuu on tyypillisesti 6–12 vuotta, usein ilman kilometrirajoitusta. Tämä kattaa vain sisäisestä korroosiosta aiheutuneet reiät, ei pintaruostetta tai ulkoisia vaurioita.Maalipintatakuu on yleensä noin 2–5 vuotta tai 50 000–150 000 km, riippuen valmistajasta. Takuu kattaa maalipinnan virheet ja valmistusvirheistä johtuvan ruostumisen, mutta ei kiveniskemien tai muiden ulkoisten vaurioiden aiheuttamaa ruostetta.Pitkä takuuaika ei kuitenkaan tarkoita sitä, että auton voisi vain unohtaa pihalle ruostumaan huoletta. Jotta takuu pysyy voimassa, auton omistajan täytyy yleensä noudattaa tiettyjä ehtoja. Moni valmistaja edellyttää, että auto käytetään säännöllisesti merkkihuollossa, jonka yhteydessä tehdään koritarkistus. Jos ruostetta havaitaan, se pitää hoitaa nopeasti kuntoon. Jos huoltovaatimuksia ei noudateta tai autoa korjataan korjaamossa, joka ei ole maahantuojan hyväksymä, takuu voi raueta. Tarkat takuuehdot kannattaa tarkistaa autokohtaisesti valmistajan tai maahantuojan ehdoista.Miksei alustan ruoste kuulu takuuseen?Auton takuu ei yleensä kata alustan ruostetta, koska valmistajat katsovat sen kuuluvan osaksi normaalia kulumista. Alusta on jatkuvasti alttiina kosteudelle, tielle levitettävälle suolalle, kiveniskemille ja muille mekaanisille rasituksille, jotka nopeuttavat korroosiota. Koska se on auton osa, joka väistämättä kuluu käytössä, valmistajat eivät halua ottaa vastuuta sen ruostumisesta.Toinen syy on se, että alustan osat, kuten pakoputkisto ja jousituksen osat ovat usein suunniteltu kestämään rasitusta tietyn ajan, mutta eivät ikuisesti. Ne eivät ole suljettuja rakenteita kuten auton kori, joten niihin kohdistuva ruoste ei välttämättä vaikuta samalla tavalla ajoturvallisuuteen tai rakenteelliseen kestävyyteen. Jos takuu kattaisi alustan ruostumisen, valmistajien pitäisi todennäköisesti tehdä merkittäviä lisäinvestointeja auton osien materiaaleihin ja suojaukseen, mikä nostaisi merkittävästi auton valmistuskustannuksia.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisutKuluttajariitalautakunta on ratkaissut muutamia tapauksia, joissa auton ruostetakuu on ollut keskeinen kiistanaihe. Ratkaisut ovat tapauskohtaisia ja ne perustuvat erilaisiin tekijöihin. Kuluttajan vaatimukset hylätään kuitenkin useimmiten siksi, että ruostuminen on alkanut ulkoisesta tekijästä. Näissä tapauksissa takuunantajan vastuulla on ollut esittää todisteet ruostumisen syystä.Eräässä tapauksessa kuluttaja vaati korvausta käytetyn auton ruostevaurioista myyjältä tai maahantuojalta, mutta maahantuoja kiisti vastuunsa takuun ehtojen perusteella. Kuluttajariitalautakunta katsoi, ettei ruostevaurio kuulunut puhkiruostumattomuustakuun piiriin, koska se ei ollut alkanut piilevästi korin sisältä. Lisäksi auton maalipinnassa oli jo kaupantekohetkellä kuluttajan tiedossa olevia vaurioita, joten autossa ei katsottu olleen virhettä, eikä hyvitystä suositettu.Toisessa tapauksessa kuluttaja osti käytetyn auton yksityishenkilöltä ja havaitsi takaluukussa ruostevaurioita. Hän vaati maahantuojaa korjaamaan ne takuuseen vedoten, koska hänen mukaansa ruostuminen johtui valmistusvirheestä. Maahantuoja katsoi, ettei kyse ollut takuuseen kuuluvasta vauriosta, koska ruostuminen johtui ulkoisesta hankautumisesta, ei maalipinnan sisältä alkaneesta korroosiosta. Kuluttajariitalautakunta päätyi samaan näkemykseen eikä suosittanut hyvitystä, mutta piti asianmukaisena maahantuojan tarjoamaa 20 %:n korvausta korjauskuluista.Kolmannessa tapauksessa kuluttaja osti uuden henkilöauton, jonka maalipinnassa ilmeni pintaruostetta ja maalin katoamista noin puolitoista vuotta kaupanteon jälkeen. Maahantuoja katsoi vaurioiden johtuvan kiveniskemistä, mutta kuluttajariitalautakunta totesi, ettei asiassa ollut riittävää näyttöä ulkoisesta vauriosta. Näin ollen maalipinnoissa katsottiin olevan takuun piiriin kuuluva virhe, ja kuluttajalle suositettiin hinnanalennusta korjauskustannusten mukaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako lisäruostesuojaus?Suomessa ruoste on yleinen ongelma, ja moni pohtii, kannattaisiko uudelle autolle hankkia lisäruostesuojaus. Valmistajat vakuuttavat, että nykyaikaisille autoille on jo tehtaalla tehty hyvä suojaus.Lisäsuojaus on kuitenkin paikallaan, jos aikoo ajaa autolla pitkään, tai jos sen jälleenmyyntiarvon haluaa pitää hyvänä. Ruostesuojaus kannattaa teettää aina mahdollisimman uudelle autolle, kun ruoste ei ole vielä päässyt valloilleen. Vanhemmallekin autolle suojauksen tekeminen ei ole pahitteeksi, kunhan huolehtii mahdolliset alkaneet ruostevauriot kuntoon ensin. Suomessa lisäruostesuojauksia tarjoavat esimerkiksi useat autohuollot ja ruostesuojaukseen erikoistuneet yritykset. Lähde: kuluttajariita.fi Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 1.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin kannattaa tankata 98-oktaanista bensiiniä? 22.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton huoltaminen eroaa polttomoottoriauton huoltamisesta? 15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? 1.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko POR-merkitty rengas sallittu tieliikenteessä talvirenkaana? 25.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko kaista-avustin pakollinen järjestelmä autossa? 18.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin auton keulassa kannattaa käyttää maskisuojaa? 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle