10.2.2024

Kysy autoista: miten tielle levitettävä hiekoitusmurske vaikuttaa talvirenkaisiin, kun soraa jää kiinni renkaan uriin?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Yleensä sepelinmurut ja pikkukivet irtoavat ajossa itsekseen eivätkä aiheuta ongelmia. Renkaiden kausivaihdon yhteydessä on kuitenkin hyvä tilaisuus nyppiä isoimmat ja terävimmät kivet pois sekä tarkistaa mahdolliset vauriot.

Kysymys: Miten tielle levitettävät hiekoitusmurskeet, jotka tarttuvat talvirenkaiden lamellien ja urien väleihin, vaikuttavat renkaan tasapainoon, kulumiseen, pito-ominaisuuksiin ja melutasoon? Viime keväänä heräsi mielenkiinto C-sarjan Mersun renkaista, ja rassasin 150 grammaa per rengas murusia pois, lisäksi yksittäisiä murusia löytyi tallin lattialta myöhemmin.

Varsinkin talvella auton pyöriin saattaa kertyä ylimääräistä ainesta. Vanteet voivat kerätä lunta ja jäätä, kun taas renkaiden uriin ja lamellien väliin kertyy tiehiekoituksesta pikkukiviä sekä sepeliä. Vaikutukset ovat yleensä vähäisiä, koska esimerkiksi sora irtoaa tai hajoaa itsekseen ajossa, mutta terävät kivet voivat vahingoittaa ja puhkaista renkaan pinnan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten ylimääräinen paino vaikuttaa pyörän tasapainoon?

Pyörän, eli renkaan ja vanteen epätasapainon huomaa ajossa useimmiten vasta lähempänä maantienopeutta – ratin aiheuttama tärinä saa ohjauksen tuntumaan epämukavalta. Epätasapaino voi pidemmällä ajanjaksolla aiheuttaa renkaiden epätasaista kulumista. Pyörien tasapainotus on siis tärkeää myös liikenneturvallisuuden kannalta.

Hiekoitusmurskeiden kertyminen epätasaisesti renkaan pinnalle voi aiheuttaa lieviä tasapaino-ongelmia. Jos talvella pyörät ovat alkaneet yhtäkkiä täristää seuraavana päivänä liikenteeseen lähtiessä, on todennäköisimmin syynä vanteisiin yön aikana jäätyneet lumipaakut.

Kun pyörä on epätasapainossa, renkaan tai vanteen massa ei ole tasaisesti jakautunut. Pyörän tasapainottamiseksi vaaditaan yleensä lisäpainon asettamista vanteen sisä- tai ulkopintaan. Painon määrä riippuu epätasapainon suuruudesta ja pyörän koosta.

Kysyjän mainitsema 150 grammaa on suhteellisen suuri määrä, kun puhutaan pyörän tasapainottamisesta. Tasapainotuspainot ovat pieniä painoja, joiden paino vaihtelee noin 5–50 gramman välillä. Yleensä tasapainotuksessa käytetään pienempiä painoja, kuten 5 g, 10 g tai 15 g -painoja. Tällaiset pienet painot ovat usein riittäviä kompensoimaan renkaan epätasapainoa ilman merkittäviä vaikutuksia auton muihin ajo-ominaisuksiin.

Jos tarvitaan 150 gramman paino tasapainottamaan yksi pyörä, se osoittaa melko merkittävää epätasapainoa renkaassa tai vanteessa. Tällainen suuri tarvittava paino voi olla merkki siitä, että ongelma vaatii enemmän tarkastelua ja mahdollisesti korjausta, kuten renkaan tai vanteen vaihtoa tai kunnostusta.

Ympäri rengasta ja pieniksi murusiksi jaettuna 150 grammaa ei kuitenkaan vaikuta renkaan tasapainoon läheskään niin paljoa, kuin yhteen pieneen kohtaan kerääntyneenä. Siksi harvemmin kuulee tapauksista, jossa renkaisiin kerääntynyt hiekoitusmurske olisi aiheuttanut tärinää tai muita epätasapainosta aiheutuvia ongelmia.

Vaikuttaako murske renkaan kuntoon?

Hiekoitusmurskeet on tarkoitettu parantamaan renkaan pitoa liukkailla pinnoilla. Murske lisää kitkaa renkaiden ja tien pinnan välillä auttaen parantamaan pitoa jäällä ja lumella. Renkaat ovat tyypillisesti tarkoitettu säilyttämään pito-ominaisuutensa, vaikka soraa tai pikkukiviä jonkun verran uriin tai lamellien väliin välillä kertyisikin.

Terävä ja kova hiekoitusmurske voi kuitenkin aiheuttaa renkaan ylimääräistä kulumista tai pahimmillaan vaurioittaa renkaan pintaa. Ongelma koskettaa enemminkin polkupyörän renkaita, vaikka terävän sepelin rikkomista auton renkaista on silloin tällöin uutisoitu. Pyöräteitä hiekoitetaan tyypillisesti enemmän, kun taas autoteitä lähinnä suolataan, ja vain pienemmät tiet sekä piha-alueet hiekoitetaan.

Renkaiden kuntoa on syytä seurata useammin kuin vain kausivaihtojen yhteydessä, mutta silloin on hyvä hetki käydä tarkemmin renkaat läpi, kun ne ovat irrallaan autosta paremmin nähtävillä. Etenkin isommat ja terävämmät kivet voivat rikkoa renkaan pinnan ja saada renkaan vuotamaan.

Jos on epäilys, että rengas vuotaa, kannattaa puhdistaa rengas ja suihkutella sen pintaan vettä, johon on lisätty hieman tiskiainetta. Vuotokohdasta pitäisi muodostua saippuakuplia tai -vaahtoa, kun ilma vuotaa renkaasta. Toinen keino on upottaa rengas veden alle ja etsiä ilmakuplia.

Voiko irtokivet renkaiden urissa aiheuttaa ylimääräistä melua?

Moni on varmasti huomannut, kuinka rengasmelu kasvaa syksyllä renkaiden vaihdon jälkeen, jos alle on vaihdettu nastarenkaat. Ainakin teoriassa samanlainen efekti voi syntyä, jos kitkarenkaiden urat ja lamellit ovat täynnä pientä mursketta, jotka rapisevat tietä vasten.

Yleensä kuitenkin viimeistään maantienopeuksissa kivet alkavat irtoilla tai murskautua pienemmiksi hankauksen voimasta, ja tästä voi kuulua pientä rapinaa. Edellä ajavasta autosta tuulilasiin kimmonnut ”nasta” onkin yleensä renkaasta irronnut pikkukivi.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: nokianrenkaat.fi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat