14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka itseajavat autot ovat teknologisesti erittäin lupaavia, niiden yleistymiseen liittyy monia haasteita, jotka on ratkaistava ennen kuin ne voivat korvata perinteiset autot. Itseajavat autot, eli autonomiset ajoneuvot, ovat yksi kiinnostavimmista ja puhutuimmista innovaatioista automaailmassa. Monet suurimmat autovalmistajat ja teknologiayritykset, kuten Tesla ja Googlen sisar yhtiö Waymo, ovat investoineet miljardeja autonomisten ajoneuvojen tutkimukseen ja kehitykseen.Itseajavien autojen kehitys herättää suuria odotuksia, mutta samalla myös kysymyksiä ja huolia. Voivatko itseajavat autot ratkaista nykyisen liikenteen ongelmat, kuten ruuhkat ja onnettomuudet, vai tuovatko ne mukanaan uusia riskejä ja haasteita?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItseajavien autojen potentiaaliset hyödytYksi itseajavien autojen tärkeimmistä lupauksista on liikenneturvallisuuden parantaminen. Suurin osa liikenneonnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä, kuten väsymyksestä, huolimattomuudesta tai ylinopeudesta. Autonomiset ajoneuvot toimivat sensoreiden, kameroiden ja tekoälyn avulla, mikä teoriassa mahdollistaa nopeamman reagoinnin ja virheettömän ajon. Tekoäly voi analysoida tietoa reaaliajassa ja tehdä päätöksiä sekunnin murto-osissa, mikä vähentäisi kolarien ja vaaratilanteiden riskiä.Itseajavat autot voivat kommunikoida keskenään ja liikennejärjestelmien kanssa, mikä mahdollistaa sujuvamman ja tehokkaamman liikenteen. Autot voisivat tällöin optimoida reittejä ja välttää ruuhkaisia alueita automaattisesti. Se voisi olla yksi keino auttaa vähentämään kaupunkien ruuhkia, jotka ovat yksi isoimmista ongelmista liikenteen kannalta etenkin suurkaupungeissa. Lisäksi, jos autot pystyvät toimimaan itsenäisesti, tarve pysäköinnille vähenisi, mikä vapauttaisi tilaa kaupungeissa.Vaikka itseajavat autot eivät itsessään automaattisesti vähennä päästöjä, useimmat kehitteillä olevat autonomiset ajoneuvot ovat sähköautoja. Yhdistämällä autonominen teknologia ja sähköinen voimanlähde on mahdollista ainakin teoriassa saada aikaan liikennejärjestelmä, joka on ympäristöystävällisempi ja vähäpäästöisempi kuin perinteiset polttomoottoriautot.Itseajaviin autoihin liittyvät riskit ja haasteetVaikka itseajavat autot voivat vähentää inhimillisiä virheitä, niiden takana oleva teknologia ei ole virheetöntä. Itseajaviin järjestelmiin liittyvät ohjelmointivirheet, sensorien häiriöt ja kyberhyökkäysten uhka ovat todellisia riskejä. Esimerkiksi autonomisessa tilassa oleva auto voi joutua tilanteeseen, jossa se ei osaa tehdä oikeaa päätöstä, tai se voi olla altis hakkeroitavaksi. Teknologia on vielä kehitysvaiheessa, ja muutamat onnettomuudet, joissa autonomiset autot ovat olleet osallisina, ovat herättäneet huolta siitä, voidaanko niihin luottaa.Itseajavat autot herättävät myös kysymyksiä liittyen vastuullisuuteen ja eettisiin päätöksiin. Jos autonominen auto joutuu tilanteeseen, jossa on tehtävä päätös, joka johtaa jonkun vahingoittumiseen, kenen pitäisi kantaa vastuu? Miten autot ohjelmoidaan tekemään tällaisia päätöksiä? On vaikeaa määritellä, miten tekoälyjärjestelmät priorisoivat elämää ja turvallisuutta tilanteissa, joissa on vältettävä vakavia onnettomuuksia.Itseajavien autojen yleistyminen voi myös vaikuttaa merkittävästi työmarkkinoihin tulevaisuudessa. Ammattikuskit, kuten rekkakuskit, taksinkuljettajat ja kuriirit ovat erityisen alttiita menettämään työnsä, jos autonomiset ajoneuvot yleistyvät. On epätodennäköistä, että tämä tuskin tapahtuisi vielä lähivuosikymmeninä, mutta on kuitenkin hyvä ottaa asia huomioon.Lainsäädäntö tulee aina hieman jäljessä, mitä tulee teknologian kehitykseen. Sama pätee autonomisten ajoneuvojen kehitykseen. Kuka on vastuussa onnettomuustilanteessa? Onko se auton valmistaja, ohjelmiston kehittäjä vai kuljettaja, joka istuu ratin takana, vaikka ei ajaisikaan? Nämä kysymykset vaativat selkeitä vastauksia ennen kuin täysin itseajavat autot voivat yleistyä.Missä mennään nyt?Kerrataan aluksi autonomisen ajamisen tasot, jotka määrittelevät, kuinka paljon ajoneuvo pystyy ajamaan itsenäisesti ilman kuljettajan osallistumista. Nämä tasot on standardoitu Society of Automotive Engineers (SAE) -järjestön toimesta, ja niitä on kuusi, alkaen tasosta 0 eli ei lainkaan autonomisia toimintoja tasoon 5 eli täysi automaatio.Taso 1: Avustava automaatio – Esimerkiksi vakionopeudensäädin. Taso 2: Osittainen automaatio – Auto voi ohjata itseään ja säätää nopeutta tietyissä tilanteissa. Taso 3: Korkea automaatio – Auto pystyy ajamaan itsenäisesti, mutta kuljettajan on oltava valmiina ottamaan hallinnan takaisin. Taso 4: Lähes täysi automaatio – Auto voi toimia itsenäisesti useimmissa tilanteissa ilman kuljettajaa, mutta joitakin rajoituksia on. Taso 5: Täysi automaatio – Auto toimii täysin itsenäisesti kaikissa olosuhteissa ilman kuljettajan puuttumista.Tällä hetkellä kehittynein tekniikka yltää juuri kolmostasolle, mutta suurin osa nykyautoista on kuitenkin tasolla 2, jolloin auto voi hallita sekä kaistanpitoa että nopeuden säätelyä samanaikaisesti, esimerkiksi moottoritiellä. Vastuu ajamisesta ja ajoneuvon toiminnoista on kuitenkin aina kuljettajalla. Tasolle 2 yltää esimerkiksi Tesla Autopilot ja GM Super Cruise.Taso 3 on ensimmäinen taso, jossa auto pystyy ajamaan itsenäisesti tietyissä olosuhteissa ilman, että kuljettajan tarvitsee jatkuvasti tarkkailla ympäristöä. Ajoneuvo voi esimerkiksi ajaa itsenäisesti moottoritiellä tai ruuhkaisessa liikenteessä. Kuitenkin, jos auto kohtaa tilanteen, johon se ei pysty vastaamaan, se kehottaa kuljettajaa ottamaan hallinnan. Kuljettajan ei tarvitse aktiivisesti seurata liikennettä, vaan ajaminen voidaan reunaehdon luovuttaa järjestelmien hallintaan. Tällä hetkellä esimerkiksi Mercedes Benzin S-mallissa saatavilla oleva ajojärjestelmä Drive pilot täyttää kolmostason standardin.Lähteet: Bosch, SATL, TeslaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? 5.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä käytetyn moottoripyörän ostajan on hyvä tietää? 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? 8.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko sallittua kuljettaa matkustajia moottoritiellä linja-autolla, jossa ei ole turvavöitä? 1.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin kannattaa tankata 98-oktaanista bensiiniä? 22.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton huoltaminen eroaa polttomoottoriauton huoltamisesta? 15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan