14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka itseajavat autot ovat teknologisesti erittäin lupaavia, niiden yleistymiseen liittyy monia haasteita, jotka on ratkaistava ennen kuin ne voivat korvata perinteiset autot. Itseajavat autot, eli autonomiset ajoneuvot, ovat yksi kiinnostavimmista ja puhutuimmista innovaatioista automaailmassa. Monet suurimmat autovalmistajat ja teknologiayritykset, kuten Tesla ja Googlen sisar yhtiö Waymo, ovat investoineet miljardeja autonomisten ajoneuvojen tutkimukseen ja kehitykseen.Itseajavien autojen kehitys herättää suuria odotuksia, mutta samalla myös kysymyksiä ja huolia. Voivatko itseajavat autot ratkaista nykyisen liikenteen ongelmat, kuten ruuhkat ja onnettomuudet, vai tuovatko ne mukanaan uusia riskejä ja haasteita?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyItseajavien autojen potentiaaliset hyödytYksi itseajavien autojen tärkeimmistä lupauksista on liikenneturvallisuuden parantaminen. Suurin osa liikenneonnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä, kuten väsymyksestä, huolimattomuudesta tai ylinopeudesta. Autonomiset ajoneuvot toimivat sensoreiden, kameroiden ja tekoälyn avulla, mikä teoriassa mahdollistaa nopeamman reagoinnin ja virheettömän ajon. Tekoäly voi analysoida tietoa reaaliajassa ja tehdä päätöksiä sekunnin murto-osissa, mikä vähentäisi kolarien ja vaaratilanteiden riskiä.Itseajavat autot voivat kommunikoida keskenään ja liikennejärjestelmien kanssa, mikä mahdollistaa sujuvamman ja tehokkaamman liikenteen. Autot voisivat tällöin optimoida reittejä ja välttää ruuhkaisia alueita automaattisesti. Se voisi olla yksi keino auttaa vähentämään kaupunkien ruuhkia, jotka ovat yksi isoimmista ongelmista liikenteen kannalta etenkin suurkaupungeissa. Lisäksi, jos autot pystyvät toimimaan itsenäisesti, tarve pysäköinnille vähenisi, mikä vapauttaisi tilaa kaupungeissa.Vaikka itseajavat autot eivät itsessään automaattisesti vähennä päästöjä, useimmat kehitteillä olevat autonomiset ajoneuvot ovat sähköautoja. Yhdistämällä autonominen teknologia ja sähköinen voimanlähde on mahdollista ainakin teoriassa saada aikaan liikennejärjestelmä, joka on ympäristöystävällisempi ja vähäpäästöisempi kuin perinteiset polttomoottoriautot.Itseajaviin autoihin liittyvät riskit ja haasteetVaikka itseajavat autot voivat vähentää inhimillisiä virheitä, niiden takana oleva teknologia ei ole virheetöntä. Itseajaviin järjestelmiin liittyvät ohjelmointivirheet, sensorien häiriöt ja kyberhyökkäysten uhka ovat todellisia riskejä. Esimerkiksi autonomisessa tilassa oleva auto voi joutua tilanteeseen, jossa se ei osaa tehdä oikeaa päätöstä, tai se voi olla altis hakkeroitavaksi. Teknologia on vielä kehitysvaiheessa, ja muutamat onnettomuudet, joissa autonomiset autot ovat olleet osallisina, ovat herättäneet huolta siitä, voidaanko niihin luottaa.Itseajavat autot herättävät myös kysymyksiä liittyen vastuullisuuteen ja eettisiin päätöksiin. Jos autonominen auto joutuu tilanteeseen, jossa on tehtävä päätös, joka johtaa jonkun vahingoittumiseen, kenen pitäisi kantaa vastuu? Miten autot ohjelmoidaan tekemään tällaisia päätöksiä? On vaikeaa määritellä, miten tekoälyjärjestelmät priorisoivat elämää ja turvallisuutta tilanteissa, joissa on vältettävä vakavia onnettomuuksia.Itseajavien autojen yleistyminen voi myös vaikuttaa merkittävästi työmarkkinoihin tulevaisuudessa. Ammattikuskit, kuten rekkakuskit, taksinkuljettajat ja kuriirit ovat erityisen alttiita menettämään työnsä, jos autonomiset ajoneuvot yleistyvät. On epätodennäköistä, että tämä tuskin tapahtuisi vielä lähivuosikymmeninä, mutta on kuitenkin hyvä ottaa asia huomioon.Lainsäädäntö tulee aina hieman jäljessä, mitä tulee teknologian kehitykseen. Sama pätee autonomisten ajoneuvojen kehitykseen. Kuka on vastuussa onnettomuustilanteessa? Onko se auton valmistaja, ohjelmiston kehittäjä vai kuljettaja, joka istuu ratin takana, vaikka ei ajaisikaan? Nämä kysymykset vaativat selkeitä vastauksia ennen kuin täysin itseajavat autot voivat yleistyä.Missä mennään nyt?Kerrataan aluksi autonomisen ajamisen tasot, jotka määrittelevät, kuinka paljon ajoneuvo pystyy ajamaan itsenäisesti ilman kuljettajan osallistumista. Nämä tasot on standardoitu Society of Automotive Engineers (SAE) -järjestön toimesta, ja niitä on kuusi, alkaen tasosta 0 eli ei lainkaan autonomisia toimintoja tasoon 5 eli täysi automaatio.Taso 1: Avustava automaatio – Esimerkiksi vakionopeudensäädin. Taso 2: Osittainen automaatio – Auto voi ohjata itseään ja säätää nopeutta tietyissä tilanteissa. Taso 3: Korkea automaatio – Auto pystyy ajamaan itsenäisesti, mutta kuljettajan on oltava valmiina ottamaan hallinnan takaisin. Taso 4: Lähes täysi automaatio – Auto voi toimia itsenäisesti useimmissa tilanteissa ilman kuljettajaa, mutta joitakin rajoituksia on. Taso 5: Täysi automaatio – Auto toimii täysin itsenäisesti kaikissa olosuhteissa ilman kuljettajan puuttumista.Tällä hetkellä kehittynein tekniikka yltää juuri kolmostasolle, mutta suurin osa nykyautoista on kuitenkin tasolla 2, jolloin auto voi hallita sekä kaistanpitoa että nopeuden säätelyä samanaikaisesti, esimerkiksi moottoritiellä. Vastuu ajamisesta ja ajoneuvon toiminnoista on kuitenkin aina kuljettajalla. Tasolle 2 yltää esimerkiksi Tesla Autopilot ja GM Super Cruise.Taso 3 on ensimmäinen taso, jossa auto pystyy ajamaan itsenäisesti tietyissä olosuhteissa ilman, että kuljettajan tarvitsee jatkuvasti tarkkailla ympäristöä. Ajoneuvo voi esimerkiksi ajaa itsenäisesti moottoritiellä tai ruuhkaisessa liikenteessä. Kuitenkin, jos auto kohtaa tilanteen, johon se ei pysty vastaamaan, se kehottaa kuljettajaa ottamaan hallinnan. Kuljettajan ei tarvitse aktiivisesti seurata liikennettä, vaan ajaminen voidaan reunaehdon luovuttaa järjestelmien hallintaan. Tällä hetkellä esimerkiksi Mercedes Benzin S-mallissa saatavilla oleva ajojärjestelmä Drive pilot täyttää kolmostason standardin.Lähteet: Bosch, SATL, TeslaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? 28.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä kustannuksia tulee ottaa huomioon, kun pakettiauton muutoskatsastaa henkilöautoksi? 21.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako lataushybridin ajoakkua ladata ajossa polttomoottorilla? 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 31.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: milloin on paras aika ostaa auto? 24.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko henkilöautosta poistaa AdBlue-järjestelmän muutoskatsastuksessa? 17.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: millaisia vaikutuksia on, kun autoon asentaa suoran pakoputken? 10.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako bensiiniautoon vaihtaa dieselmoottorin? 3.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko sähköautoa hinata pyörät maassa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä