24.2.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: onko myyjä vastuussa virheestä, jos käytetty kolariauto ei ole korjattu asianmukaisesti? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos autoa ei ole asianmukaisesti korjattu kolarin jälkeen ja myyjä ei ole antanut tietoa kolarista ennen kauppaa, kannattaa olla yhteydessä ensin myyjään ja tarvittaessa kuluttajansuojaneuvontaan. Kysymys: Ostin käytetyn auton ja myöhemmin kävi ilmi, että se on kolaroitu. Autoa ei ole siis lunastettu. Kuulemma auto on ajettu tolppaan tai liikennemerkkiin, eikä korjauksia ole tehty täysin asianmukaisesti. Eikö tässä tilanteessa virhe ole autoliikkeen korvattava?Autoliike vastaa käytetyn auton virheistä kuluttajansuojalain mukaisesti. Käytetyn auton kaupassa virhettä arvioidaan monien tekijöiden perusteella, mukaan lukien auton hinta, ikä, ajomäärä ja huoltohistoria. Kaikki viat eivät ole virheitä, jotka velvoittaisivat myyjää korvauksiin tai kaupan purkamiseen.Kuluttajariitalautakunnan aikaisempien lausuntojen mukaan auton kolaroimisesta on kerrottava, jos auto on kolarin seurauksena lunastettu tai poistettu rekisteristä.Auton kolaroimisesta on myös kerrottava, jos auto on kokenut merkittäviä vahinkoja, kuten jos auton runko on vääntynyt kolarin seurauksena.Myyjän on kerrottava auton kolarihistoriasta, jos kuluttaja sitä erikseen kysyy. Myyjä ei saa valehdella, vaikka vahinko olisi ollut vähäinen. Jos myyjä ei tiedä, onko autoa kolaroitu, on myös siitä kerrottava kuluttajalle.Myyjän ei tarvitse oma-aloitteisesti ilmoittaa auton kolaroimisesta, jos vahingot ovat olleet vähäisiä ja ne on asianmukaisesti korjattu, eikä auton arvo ole laskenut kolarin ja korjaustöiden seurauksena.Jos autoa ei ole asianmukaisesti korjattu kolarin jälkeen ja myyjä ei ole antanut tietoa kolarista ennen kauppaa, se voi mahdollisesti olla virhe, josta myyjä on vastuussa. Autoliikkeellä voi tällöin olla velvollisuus korjata virhe tai korvata asiakkaalle aiheutuneet vahingot.Tällaisissa tilanteissa on kuitenkin suositeltavaa ottaa yhteyttä ensin myyjään ja tehdä reklamaatio. Kannattaa myös viedä auto riippumattoman asiantuntijan arvioitavaksi, jotta saadaan selville, ovatko korjaukset todella puutteellisia ja onko autolla turvallista ajaa.Jos reklamaatio ja neuvottelut myyjän kanssa eivät onnistu, on syytä ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan saadakseen lisäohjeita oikeuksiensa suhteen. Jos asia ei ratkea, on mahdollista viedä asia eteenpäin kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMistä tietää, onko auto kolaroitu?Auton kolarihistorian selvittäminen voi olla haastavaa. On kuitenkin muutama keino, joiden avulla voi selvittää, onko auto mahdollisesti joskus kolaroitu.Auton kaksikilpisyys voi kieliä siitä, että auto on poistettu rekisteristä isomman kolarin vuoksi ja sitten rekisteröity korjaamisen jälkeen uudestaan eri tunnuksilla. Toki se voi myös kertoa siitä, että auto on ulkomaan tuonti. Auton tiedot, kuten kaksikilpisyyden voi tarkistaa esimerkiksi Traficomin sähköisestä asiointipalvelusta.On olemassa useita palveluita, kuten Carfax, AutoCheck ja Carfax Europe, jotka tarjoavat tietoja auton historiasta. Näistä palveluista voi tarkistaa auton kolarihistorian ja saada tietoa mahdollisista vaurioista tai korjauksista.Autoa ostaessa myyjältä kannattaa pyytää nähtäväksi ajoneuvon asiapaperit, kuten huoltokirja, katsastustodistukset ja vakuutusyhtiön raportit. Näistä asiakirjoista voi käydä ilmi, onko autoa kolaroitu. Esimerkiksi aukot huoltohistoriassa kannattaa selvittää.Auton ulkopuoliset osat, kuten lokasuojat, puskurit ja ovet on hyvä tarkistaa mahdollisten vaurioiden varalta. Epätasainen maalipinta, erilaiset värisävyt ja liian isot tai pienet välit korin osien välissä voivat olla merkkejä aiemmista korjauksista.Tarvittaessa voi pyytää myös asiantuntevaa tuttavaa tarkastamaan auton tai viemään sen suoraan kuntotarkistukseen. Harjaantunut silmä voi huomata merkkejä aiemmista vaurioista tai kolarista, joihin ei tavallisesti välttämättä kiinnittäisi huomiota.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Kuluttajariitalautakunta Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa