24.2.2024

Kysy autoista: onko myyjä vastuussa virheestä, jos käytetty kolariauto ei ole korjattu asianmukaisesti?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Jos autoa ei ole asianmukaisesti korjattu kolarin jälkeen ja myyjä ei ole antanut tietoa kolarista ennen kauppaa, kannattaa olla yhteydessä ensin myyjään ja tarvittaessa kuluttajansuojaneuvontaan.

Kysymys: Ostin käytetyn auton ja myöhemmin kävi ilmi, että se on kolaroitu. Autoa ei ole siis lunastettu. Kuulemma auto on ajettu tolppaan tai liikennemerkkiin, eikä korjauksia ole tehty täysin asianmukaisesti. Eikö tässä tilanteessa virhe ole autoliikkeen korvattava?

Autoliike vastaa käytetyn auton virheistä kuluttajansuojalain mukaisesti. Käytetyn auton kaupassa virhettä arvioidaan monien tekijöiden perusteella, mukaan lukien auton hinta, ikä, ajomäärä ja huoltohistoria. Kaikki viat eivät ole virheitä, jotka velvoittaisivat myyjää korvauksiin tai kaupan purkamiseen.

Kuluttajariitalautakunnan aikaisempien lausuntojen mukaan auton kolaroimisesta on kerrottava, jos auto on kolarin seurauksena lunastettu tai poistettu rekisteristä.

Auton kolaroimisesta on myös kerrottava, jos auto on kokenut merkittäviä vahinkoja, kuten jos auton runko on vääntynyt kolarin seurauksena.

Myyjän on kerrottava auton kolarihistoriasta, jos kuluttaja sitä erikseen kysyy. Myyjä ei saa valehdella, vaikka vahinko olisi ollut vähäinen. Jos myyjä ei tiedä, onko autoa kolaroitu, on myös siitä kerrottava kuluttajalle.

Myyjän ei tarvitse oma-aloitteisesti ilmoittaa auton kolaroimisesta, jos vahingot ovat olleet vähäisiä ja ne on asianmukaisesti korjattu, eikä auton arvo ole laskenut kolarin ja korjaustöiden seurauksena.

Jos autoa ei ole asianmukaisesti korjattu kolarin jälkeen ja myyjä ei ole antanut tietoa kolarista ennen kauppaa, se voi mahdollisesti olla virhe, josta myyjä on vastuussa. Autoliikkeellä voi tällöin olla velvollisuus korjata virhe tai korvata asiakkaalle aiheutuneet vahingot.

Tällaisissa tilanteissa on kuitenkin suositeltavaa ottaa yhteyttä ensin myyjään ja tehdä reklamaatio. Kannattaa myös viedä auto riippumattoman asiantuntijan arvioitavaksi, jotta saadaan selville, ovatko korjaukset todella puutteellisia ja onko autolla turvallista ajaa.

Jos reklamaatio ja neuvottelut myyjän kanssa eivät onnistu, on syytä ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan saadakseen lisäohjeita oikeuksiensa suhteen. Jos asia ei ratkea, on mahdollista viedä asia eteenpäin kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mistä tietää, onko auto kolaroitu?

Auton kolarihistorian selvittäminen voi olla haastavaa. On kuitenkin muutama keino, joiden avulla voi selvittää, onko auto mahdollisesti joskus kolaroitu.

Auton kaksikilpisyys voi kieliä siitä, että auto on poistettu rekisteristä isomman kolarin vuoksi ja sitten rekisteröity korjaamisen jälkeen uudestaan eri tunnuksilla. Toki se voi myös kertoa siitä, että auto on ulkomaan tuonti. Auton tiedot, kuten kaksikilpisyyden voi tarkistaa esimerkiksi Traficomin sähköisestä asiointipalvelusta.

On olemassa useita palveluita, kuten Carfax, AutoCheck ja Carfax Europe, jotka tarjoavat tietoja auton historiasta. Näistä palveluista voi tarkistaa auton kolarihistorian ja saada tietoa mahdollisista vaurioista tai korjauksista.

Autoa ostaessa myyjältä kannattaa pyytää nähtäväksi ajoneuvon asiapaperit, kuten huoltokirja, katsastustodistukset ja vakuutusyhtiön raportit. Näistä asiakirjoista voi käydä ilmi, onko autoa kolaroitu. Esimerkiksi aukot huoltohistoriassa kannattaa selvittää.

Auton ulkopuoliset osat, kuten lokasuojat, puskurit ja ovet on hyvä tarkistaa mahdollisten vaurioiden varalta. Epätasainen maalipinta, erilaiset värisävyt ja liian isot tai pienet välit korin osien välissä voivat olla merkkejä aiemmista korjauksista.

Tarvittaessa voi pyytää myös asiantuntevaa tuttavaa tarkastamaan auton tai viemään sen suoraan kuntotarkistukseen. Harjaantunut silmä voi huomata merkkejä aiemmista vaurioista tai kolarista, joihin ei tavallisesti välttämättä kiinnittäisi huomiota.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Kuluttajariitalautakunta

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat