4.8.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: saako autoliike käyttää omia mainoksiaan koekilpinä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliikkeissä saattaa huomata liikkeen mainoksen rekisterikilven paikalla. Myös maahantuotujen rekisteröimättömien autojen koeajokäytännöt olivat hieman epäselviä. Koenumerotodistuksesta eli koekilvistä ja siirtokilvistä kertova artikkeli sai Moottorin lukijoilta aiheeseen liittyviä jatkokysymyksiä. Kysyimme eri autoliikkeiltä koekilpiin liittyviä käytäntöjä, ja saimme vastauksen kahdelta autoliikkeeltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaako liikkeen mainoksia käyttää koekilpinä?Lukijan kysymys: Miten se menee, kun monet liikkeet käyttää omia firman mainoksiaan koekilpinä. Onko ne laillisia?Sakalta kerrotaan, että koenumerotodistus, eli tunnettavammin koekilpi on rekisterikilpi, jota käytetään auton koeajoihin auton ollessa liikennekäytöstä poistettu. Koekilpeä pidetään usein muovikuoressa, jossa on kuminauhakiinnikkeet, joiden avulla kilpi saadaan kiinnitettyä autoon helposti. Tämän kuoren yhteydessä saattaa olla yrityksen logo.– Jos tyypillisellä rekisterikilven paikalla on yrityksen mainos, on silloin todennäköisesti kyseessä siirtoluvallinen auto, jolloin auton takaikkunasta löytyy niin sanottu tarrakilpi. Yrityksen mainos ei missään tilanteessa korvaa koekilpiä tai muitakaan tieliikennelain edellyttämiä tunnistemerkintöjä.Kamuxilta vastattiin, että yrityksen mainosrekisterikilpiä ei ole sallittua käyttää koekilpinä.– On kuitenkin mahdollista, että siirtoluvallinen auto, jossa tarrakilvet on liimattu auton tuuli- ja takalasiin, tavallisen rekisterikilven paikalla on autoliikkeen mainoskilpi. Silloin se voi äkkiseltään katsottuna näyttää siltä, että autossa on vain autoliikkeen mainoskilvet, vaikka tarkemmin katsottuna ikkunassa olisikin asianmukaiset tarrakilvet paikoillaan.Saako ulkomailta tuotuja rekisteröimättömiä autoja ajaa koekilvillä?Lukijan kysymys: Nykyään monet autoliikkeet tuovat ulkomailta käytettyjä autoja, jotka rekisteröidään vasta sitten, kun niille löytyy ostaja. Suomen autovero on siis kyseisistä autoista maksamatta. Siitä huolimatta kyseisten autojen koeajot suoritetaan nimenomaan koenumerotodistuksella. Onko tämä siis kiellettyä siitä huolimatta, että se on vallitseva toimintatapa?Sakalla koeajossa olevat, Suomeen rekisteröimättömät autot ovat autoja, joille on haettu siirtolupa esittelykäyttöilmoituksella, jolloin niitä saa käyttää koeajotarkoituksiin. Näissä autoissa on edellä mainittua vastaava tarra rekisterinumerona, kuin siirtoluvallisissa autoissa. Sakan toimintamalli autojen esittelykäytön sekä siirtojen osalta perustuu Traficomin ohjeistukseen.Kamuxilla ulkomailta tuotuja autoja voi koeajaa ainoastaan esittelykäyttöön tarkoitetulla siirtoluvalla eli niin kutsutuilla tarrakilvillä, ei koekilvillä.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa