4.8.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: saako autoliike käyttää omia mainoksiaan koekilpinä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliikkeissä saattaa huomata liikkeen mainoksen rekisterikilven paikalla. Myös maahantuotujen rekisteröimättömien autojen koeajokäytännöt olivat hieman epäselviä. Koenumerotodistuksesta eli koekilvistä ja siirtokilvistä kertova artikkeli sai Moottorin lukijoilta aiheeseen liittyviä jatkokysymyksiä. Kysyimme eri autoliikkeiltä koekilpiin liittyviä käytäntöjä, ja saimme vastauksen kahdelta autoliikkeeltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaako liikkeen mainoksia käyttää koekilpinä?Lukijan kysymys: Miten se menee, kun monet liikkeet käyttää omia firman mainoksiaan koekilpinä. Onko ne laillisia?Sakalta kerrotaan, että koenumerotodistus, eli tunnettavammin koekilpi on rekisterikilpi, jota käytetään auton koeajoihin auton ollessa liikennekäytöstä poistettu. Koekilpeä pidetään usein muovikuoressa, jossa on kuminauhakiinnikkeet, joiden avulla kilpi saadaan kiinnitettyä autoon helposti. Tämän kuoren yhteydessä saattaa olla yrityksen logo.– Jos tyypillisellä rekisterikilven paikalla on yrityksen mainos, on silloin todennäköisesti kyseessä siirtoluvallinen auto, jolloin auton takaikkunasta löytyy niin sanottu tarrakilpi. Yrityksen mainos ei missään tilanteessa korvaa koekilpiä tai muitakaan tieliikennelain edellyttämiä tunnistemerkintöjä.Kamuxilta vastattiin, että yrityksen mainosrekisterikilpiä ei ole sallittua käyttää koekilpinä.– On kuitenkin mahdollista, että siirtoluvallinen auto, jossa tarrakilvet on liimattu auton tuuli- ja takalasiin, tavallisen rekisterikilven paikalla on autoliikkeen mainoskilpi. Silloin se voi äkkiseltään katsottuna näyttää siltä, että autossa on vain autoliikkeen mainoskilvet, vaikka tarkemmin katsottuna ikkunassa olisikin asianmukaiset tarrakilvet paikoillaan.Saako ulkomailta tuotuja rekisteröimättömiä autoja ajaa koekilvillä?Lukijan kysymys: Nykyään monet autoliikkeet tuovat ulkomailta käytettyjä autoja, jotka rekisteröidään vasta sitten, kun niille löytyy ostaja. Suomen autovero on siis kyseisistä autoista maksamatta. Siitä huolimatta kyseisten autojen koeajot suoritetaan nimenomaan koenumerotodistuksella. Onko tämä siis kiellettyä siitä huolimatta, että se on vallitseva toimintatapa?Sakalla koeajossa olevat, Suomeen rekisteröimättömät autot ovat autoja, joille on haettu siirtolupa esittelykäyttöilmoituksella, jolloin niitä saa käyttää koeajotarkoituksiin. Näissä autoissa on edellä mainittua vastaava tarra rekisterinumerona, kuin siirtoluvallisissa autoissa. Sakan toimintamalli autojen esittelykäytön sekä siirtojen osalta perustuu Traficomin ohjeistukseen.Kamuxilla ulkomailta tuotuja autoja voi koeajaa ainoastaan esittelykäyttöön tarkoitetulla siirtoluvalla eli niin kutsutuilla tarrakilvillä, ei koekilvillä.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Å kodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti