4.8.2023

Kysy autoista: saako autoliike käyttää omia mainoksiaan koekilpinä?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Autoliikkeissä saattaa huomata liikkeen mainoksen rekisterikilven paikalla. Myös maahantuotujen rekisteröimättömien autojen koeajokäytännöt olivat hieman epäselviä.

Koenumerotodistuksesta eli koekilvistä ja siirtokilvistä kertova artikkeli sai Moottorin lukijoilta aiheeseen liittyviä jatkokysymyksiä. Kysyimme eri autoliikkeiltä koekilpiin liittyviä käytäntöjä, ja saimme vastauksen kahdelta autoliikkeeltä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saako liikkeen mainoksia käyttää koekilpinä?

Lukijan kysymys: Miten se menee, kun monet liikkeet käyttää omia firman mainoksiaan koekilpinä. Onko ne laillisia?

Sakalta kerrotaan, että koenumerotodistus, eli tunnettavammin koekilpi on rekisterikilpi, jota käytetään auton koeajoihin auton ollessa liikennekäytöstä poistettu. Koekilpeä pidetään usein muovikuoressa, jossa on kuminauhakiinnikkeet, joiden avulla kilpi saadaan kiinnitettyä autoon helposti. Tämän kuoren yhteydessä saattaa olla yrityksen logo.

– Jos tyypillisellä rekisterikilven paikalla on yrityksen mainos, on silloin todennäköisesti kyseessä siirtoluvallinen auto, jolloin auton takaikkunasta löytyy niin sanottu tarrakilpi. Yrityksen mainos ei missään tilanteessa korvaa koekilpiä tai muitakaan tieliikennelain edellyttämiä tunnistemerkintöjä.

Kamuxilta vastattiin, että yrityksen mainosrekisterikilpiä ei ole sallittua käyttää koekilpinä.

– On kuitenkin mahdollista, että siirtoluvallinen auto, jossa tarrakilvet on liimattu auton tuuli- ja takalasiin, tavallisen rekisterikilven paikalla on autoliikkeen mainoskilpi. Silloin se voi äkkiseltään katsottuna näyttää siltä, että autossa on vain autoliikkeen mainoskilvet, vaikka tarkemmin katsottuna ikkunassa olisikin asianmukaiset tarrakilvet paikoillaan.

Saako ulkomailta tuotuja rekisteröimättömiä autoja ajaa koekilvillä?

Lukijan kysymys: Nykyään monet autoliikkeet tuovat ulkomailta käytettyjä autoja, jotka rekisteröidään vasta sitten, kun niille löytyy ostaja. Suomen autovero on siis kyseisistä autoista maksamatta. Siitä huolimatta kyseisten autojen koeajot suoritetaan nimenomaan koenumerotodistuksella. Onko tämä siis kiellettyä siitä huolimatta, että se on vallitseva toimintatapa?

Sakalla koeajossa olevat, Suomeen rekisteröimättömät autot ovat autoja, joille on haettu siirtolupa esittelykäyttöilmoituksella, jolloin niitä saa käyttää koeajotarkoituksiin. Näissä autoissa on edellä mainittua vastaava tarra rekisterinumerona, kuin siirtoluvallisissa autoissa. Sakan toimintamalli autojen esittelykäytön sekä siirtojen osalta perustuu Traficomin ohjeistukseen.

Kamuxilla ulkomailta tuotuja autoja voi koeajaa ainoastaan esittelykäyttöön tarkoitetulla siirtoluvalla eli niin kutsutuilla tarrakilvillä, ei koekilvillä.

Teksti: Sini Ylivakeri

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat