4.8.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: saako autoliike käyttää omia mainoksiaan koekilpinä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliikkeissä saattaa huomata liikkeen mainoksen rekisterikilven paikalla. Myös maahantuotujen rekisteröimättömien autojen koeajokäytännöt olivat hieman epäselviä. Koenumerotodistuksesta eli koekilvistä ja siirtokilvistä kertova artikkeli sai Moottorin lukijoilta aiheeseen liittyviä jatkokysymyksiä. Kysyimme eri autoliikkeiltä koekilpiin liittyviä käytäntöjä, ja saimme vastauksen kahdelta autoliikkeeltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaako liikkeen mainoksia käyttää koekilpinä?Lukijan kysymys: Miten se menee, kun monet liikkeet käyttää omia firman mainoksiaan koekilpinä. Onko ne laillisia?Sakalta kerrotaan, että koenumerotodistus, eli tunnettavammin koekilpi on rekisterikilpi, jota käytetään auton koeajoihin auton ollessa liikennekäytöstä poistettu. Koekilpeä pidetään usein muovikuoressa, jossa on kuminauhakiinnikkeet, joiden avulla kilpi saadaan kiinnitettyä autoon helposti. Tämän kuoren yhteydessä saattaa olla yrityksen logo.– Jos tyypillisellä rekisterikilven paikalla on yrityksen mainos, on silloin todennäköisesti kyseessä siirtoluvallinen auto, jolloin auton takaikkunasta löytyy niin sanottu tarrakilpi. Yrityksen mainos ei missään tilanteessa korvaa koekilpiä tai muitakaan tieliikennelain edellyttämiä tunnistemerkintöjä.Kamuxilta vastattiin, että yrityksen mainosrekisterikilpiä ei ole sallittua käyttää koekilpinä.– On kuitenkin mahdollista, että siirtoluvallinen auto, jossa tarrakilvet on liimattu auton tuuli- ja takalasiin, tavallisen rekisterikilven paikalla on autoliikkeen mainoskilpi. Silloin se voi äkkiseltään katsottuna näyttää siltä, että autossa on vain autoliikkeen mainoskilvet, vaikka tarkemmin katsottuna ikkunassa olisikin asianmukaiset tarrakilvet paikoillaan.Saako ulkomailta tuotuja rekisteröimättömiä autoja ajaa koekilvillä?Lukijan kysymys: Nykyään monet autoliikkeet tuovat ulkomailta käytettyjä autoja, jotka rekisteröidään vasta sitten, kun niille löytyy ostaja. Suomen autovero on siis kyseisistä autoista maksamatta. Siitä huolimatta kyseisten autojen koeajot suoritetaan nimenomaan koenumerotodistuksella. Onko tämä siis kiellettyä siitä huolimatta, että se on vallitseva toimintatapa?Sakalla koeajossa olevat, Suomeen rekisteröimättömät autot ovat autoja, joille on haettu siirtolupa esittelykäyttöilmoituksella, jolloin niitä saa käyttää koeajotarkoituksiin. Näissä autoissa on edellä mainittua vastaava tarra rekisterinumerona, kuin siirtoluvallisissa autoissa. Sakan toimintamalli autojen esittelykäytön sekä siirtojen osalta perustuu Traficomin ohjeistukseen.Kamuxilla ulkomailta tuotuja autoja voi koeajaa ainoastaan esittelykäyttöön tarkoitetulla siirtoluvalla eli niin kutsutuilla tarrakilvillä, ei koekilvillä.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako halvan polttoaineen perässä ajella? 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster