4.8.2023 Ajoneuvot Kysy autoista: saako autoliike käyttää omia mainoksiaan koekilpinä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliikkeissä saattaa huomata liikkeen mainoksen rekisterikilven paikalla. Myös maahantuotujen rekisteröimättömien autojen koeajokäytännöt olivat hieman epäselviä. Koenumerotodistuksesta eli koekilvistä ja siirtokilvistä kertova artikkeli sai Moottorin lukijoilta aiheeseen liittyviä jatkokysymyksiä. Kysyimme eri autoliikkeiltä koekilpiin liittyviä käytäntöjä, ja saimme vastauksen kahdelta autoliikkeeltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaako liikkeen mainoksia käyttää koekilpinä?Lukijan kysymys: Miten se menee, kun monet liikkeet käyttää omia firman mainoksiaan koekilpinä. Onko ne laillisia?Sakalta kerrotaan, että koenumerotodistus, eli tunnettavammin koekilpi on rekisterikilpi, jota käytetään auton koeajoihin auton ollessa liikennekäytöstä poistettu. Koekilpeä pidetään usein muovikuoressa, jossa on kuminauhakiinnikkeet, joiden avulla kilpi saadaan kiinnitettyä autoon helposti. Tämän kuoren yhteydessä saattaa olla yrityksen logo.– Jos tyypillisellä rekisterikilven paikalla on yrityksen mainos, on silloin todennäköisesti kyseessä siirtoluvallinen auto, jolloin auton takaikkunasta löytyy niin sanottu tarrakilpi. Yrityksen mainos ei missään tilanteessa korvaa koekilpiä tai muitakaan tieliikennelain edellyttämiä tunnistemerkintöjä.Kamuxilta vastattiin, että yrityksen mainosrekisterikilpiä ei ole sallittua käyttää koekilpinä.– On kuitenkin mahdollista, että siirtoluvallinen auto, jossa tarrakilvet on liimattu auton tuuli- ja takalasiin, tavallisen rekisterikilven paikalla on autoliikkeen mainoskilpi. Silloin se voi äkkiseltään katsottuna näyttää siltä, että autossa on vain autoliikkeen mainoskilvet, vaikka tarkemmin katsottuna ikkunassa olisikin asianmukaiset tarrakilvet paikoillaan.Saako ulkomailta tuotuja rekisteröimättömiä autoja ajaa koekilvillä?Lukijan kysymys: Nykyään monet autoliikkeet tuovat ulkomailta käytettyjä autoja, jotka rekisteröidään vasta sitten, kun niille löytyy ostaja. Suomen autovero on siis kyseisistä autoista maksamatta. Siitä huolimatta kyseisten autojen koeajot suoritetaan nimenomaan koenumerotodistuksella. Onko tämä siis kiellettyä siitä huolimatta, että se on vallitseva toimintatapa?Sakalla koeajossa olevat, Suomeen rekisteröimättömät autot ovat autoja, joille on haettu siirtolupa esittelykäyttöilmoituksella, jolloin niitä saa käyttää koeajotarkoituksiin. Näissä autoissa on edellä mainittua vastaava tarra rekisterinumerona, kuin siirtoluvallisissa autoissa. Sakan toimintamalli autojen esittelykäytön sekä siirtojen osalta perustuu Traficomin ohjeistukseen.Kamuxilla ulkomailta tuotuja autoja voi koeajaa ainoastaan esittelykäyttöön tarkoitetulla siirtoluvalla eli niin kutsutuilla tarrakilvillä, ei koekilvillä.Teksti: Sini Ylivakeri Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen