12.1.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: saako M+S-merkittyjä renkaita käyttää kesällä, kun uudet talvirengasvaatimukset kieltävät niiden käytön talvella? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain uudistuksen yhteydessä on annettu määräys, jonka mukaan M+S-merkinnällä varustetut renkaat eivät kelpaa enää talvirenkaiksi tämän vuoden joulukuusta alkaen. Kysymys: Saako 2024 marraskuun jälkeen M+S renkailla ajaa kesällä? Kun talviajoon eivät sitten enää kelpaa.Tieliikennelaki uudistui vuonna 2020, jolloin myös rengasmääräyksiä tiukennettiin vastaamaan paremmin Suomen keliolosuhteita. Tämä tarkoittaa, että aiemmin vaadittu M+S-merkintä ei enää täytä tarvittavia talvirenkaan kriteerejä.Siirtymäaikaa on 30.11.2024 asti, jonka jälkeen talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin. Renkaasta tulee löytyä 3PMSF-merkintä eli ”vuoristosymboli”. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan soveltuvan talvirenkaaksi.Talvirenkaita tulee käyttää sään tai kelin sitä edellyttäessä, 1.11.–31.3. välisenä aikana. Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mutta jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät, muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää.Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm, mutta turvasuositus urasyvyydelle on talvikeleillä 5 mm. Kesärenkaiden pääurien minimisyvyys on 1,6 mm ja turvasuositus märällä kelillä on 4 mm.Tieliikennelaki ei kiellä nastattomilla talvirenkailla ajamista kesällä. Kitkarenkailla tai nastattomiksi nypityillä nastarenkailla saa siis ajaa myös kesällä. Kitkarenkaita ei ole kuitenkaan suunniteltu kesäolosuhteisiin, ja kuluneena niiden ajo-ominaisuudet erityisesti märällä kelillä ovat usein verraten huonot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako vanhat talvirenkaat käyttää loppuun kesärenkaina?Vaikka nastattomilla talvirenkailla ajamista kesällä ei ole kielletty, on kuitenkin eri asia, onko se turvallista. Kuluneet kitkarenkaat saattavat olla melkoinen liikenneturvallisuusriski, mikä käy ilmi Moottorin viime kesänä suorittamasta rengastestistä:Testi osoittaa – kulunut kitkarengas on kesällä tikittävä aikapommi!Testistä käy muun muassa ilmi, että märällä asfaltilla kuluneilla kitkarenkailla jarrutusmatka piteni yli kolmekymmentä metriä satasen nopeudesta kesärenkaaseen nähden.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Liikenneturva, Traficom Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?