12.1.2024 Ajoneuvot Kysy autoista: saako M+S-merkittyjä renkaita käyttää kesällä, kun uudet talvirengasvaatimukset kieltävät niiden käytön talvella? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain uudistuksen yhteydessä on annettu määräys, jonka mukaan M+S-merkinnällä varustetut renkaat eivät kelpaa enää talvirenkaiksi tämän vuoden joulukuusta alkaen. Kysymys: Saako 2024 marraskuun jälkeen M+S renkailla ajaa kesällä? Kun talviajoon eivät sitten enää kelpaa.Tieliikennelaki uudistui vuonna 2020, jolloin myös rengasmääräyksiä tiukennettiin vastaamaan paremmin Suomen keliolosuhteita. Tämä tarkoittaa, että aiemmin vaadittu M+S-merkintä ei enää täytä tarvittavia talvirenkaan kriteerejä.Siirtymäaikaa on 30.11.2024 asti, jonka jälkeen talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin. Renkaasta tulee löytyä 3PMSF-merkintä eli ”vuoristosymboli”. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan soveltuvan talvirenkaaksi.Talvirenkaita tulee käyttää sään tai kelin sitä edellyttäessä, 1.11.–31.3. välisenä aikana. Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on marraskuun alusta maaliskuun loppuun, mutta jos sää- tai keliolosuhteet sitä edellyttävät, muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää.Vaadittuna aikana talvirenkaassa tulee kulutuspinnan pääurien syvyys olla vähintään 3 mm, mutta turvasuositus urasyvyydelle on talvikeleillä 5 mm. Kesärenkaiden pääurien minimisyvyys on 1,6 mm ja turvasuositus märällä kelillä on 4 mm.Tieliikennelaki ei kiellä nastattomilla talvirenkailla ajamista kesällä. Kitkarenkailla tai nastattomiksi nypityillä nastarenkailla saa siis ajaa myös kesällä. Kitkarenkaita ei ole kuitenkaan suunniteltu kesäolosuhteisiin, ja kuluneena niiden ajo-ominaisuudet erityisesti märällä kelillä ovat usein verraten huonot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKannattaako vanhat talvirenkaat käyttää loppuun kesärenkaina?Vaikka nastattomilla talvirenkailla ajamista kesällä ei ole kielletty, on kuitenkin eri asia, onko se turvallista. Kuluneet kitkarenkaat saattavat olla melkoinen liikenneturvallisuusriski, mikä käy ilmi Moottorin viime kesänä suorittamasta rengastestistä:Testi osoittaa – kulunut kitkarengas on kesällä tikittävä aikapommi!Testistä käy muun muassa ilmi, että märällä asfaltilla kuluneilla kitkarenkailla jarrutusmatka piteni yli kolmekymmentä metriä satasen nopeudesta kesärenkaaseen nähden.Teksti: Sini Ylivakeri Lähteet: Liikenneturva, Traficom Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää