24.8.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko henkilöautosta poistaa AdBlue-järjestelmän muutoskatsastuksessa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähtökohtaisesti kaikenlainen päästömanipulaatio, kuten AdBlue-järjestelmän käytöstä poisto, on kielletty lailla. Säännön vahvistaa kuitenkin muutama poikkeustapaus, mutta käytännössä ne voivat olla hyvin hankalia toteuttaa. Kysymys: Onko henkilöauto, jossa on AbBlue-järjestelmä ja joka on valmistunut 2013 ja otettu käyttöön ensimmäisen kerran tieliikenteeseen 2014, muutoskatsastettavissa niin, että tuo mainittu järjestelmä voidaan poistaa ja jos, niin millä edellytyksillä? AdBluen käyttö on yksi keino päästöjen hallitsemiseksi, jonka tarkoitus on auttaa vähentämään typen oksidien (NOx) päästöjä dieselmoottoreissa. Vuonna 2015 Euro 6 -standardin myötä kiristyneet päästövaatimukset tekivät AdBlue-järjestelmästä käytännössä pakollisen henkilöautoissa. Nykyistä standardia edeltävä Euro 5 -standardi, joka otettiin käyttöön vaiheittain vuosien 2009 ja 2011 välillä, vaati joissakin tapauksissa AdBlue-järjestelmän käyttöä päästövaatimusten täyttämiseksi, mutta sitä ei vielä käytetty kaikissa dieselautoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaki kieltää päästömanipulaationAjoneuvolain mukaan ajoneuvoon voidaan tehdä muutoksia vain, jos niillä ei ole vähäistä suurempaa vaikutusta turvallisuuteen tai ympäristöominaisuuksiin. AdBlue-järjestelmän poistaminen voi vaikuttaa merkittävästi ajoneuvon ympäristöominaisuuksiin, koska se on suunniteltu vähentämään haitallisia päästöjä. Tästä syystä AdBlue-järjestelmän poistaminen ei ole yleensä sallittua, kun ajoneuvoa käytetään tieliikenteessä.Tämän vuoden kesäkuun alusta alkaen päästömanipulaatio, mukaan lukien AdBlue-järjestelmän poistaminen tai manipulointi, on kiellettyä, ja siitä voi tulla seuraamuksia sekä päästömanipuloidun auton käyttäjille että järjestelmien myyjille ja asentajille.PoikkeustapauksetJoissakin tapauksissa on kuitenkin mahdollista muutoskatsastaa auto siten, että AdBlue-järjestelmä ei ole käytössä. Tämä edellyttää, että auto täyttää käyttöönottoajankohdan päästövaatimukset ilman AdBlue-järjestelmää. Muutoskatsastusta varten päästövaatimukset tulee osoittaa tyyppihyväksynnällä, tutkimuslaitoksen todistuksella tai hyväksytyllä asiantuntijan lausunnolla. Esimerkiksi Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on edellä mainittu tutkimuslaitos. Seuraamukset päästömanipulaatiostaJos auto, jossa on AdBlue-järjestelmä, muokataan siten, että järjestelmä poistetaan tai tehdään toimimattomaksi, auto ei enää täytä sille asetettuja päästövaatimuksia. Käytännössä ajoneuvo katsotaan laittomaksi, eikä se läpäise katsastusta.Jos poliisi tai katsastusviranomainen havaitsee päästömanipuloidun ajoneuvon liikennekäytössä, se määrätään ajokieltoon, ja kuljettaja voi saada liikennevirhemaksun. Liikennevirhemaksun suuruus perustuu ajoneuvon kokonaismassaan. Esimerkiksi ajoneuvon päästömanipuloinnista seuraa 300 euron liikennevirhemaksu alle 500 kilogramman ajoneuvolle, 1 000 euroa 500–3 500 kg ajoneuvolle ja 3000 euroa yli 3 500 kg ajoneuvolle. Yrityksille sakot ovat huomattavasti suurempia.Lähteet: Finlex, TraficomMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi autostani kuuluu outoa ääntä? 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 24.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä autovakuutuksen hinta muodostuu? 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 10.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: saako auton sisälle asentaa led-valoja? 3.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten ajoasento säädetään oikein? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 19.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, mikä jäähdytinneste sopii omaan autoon? 12.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: pitääkö sähköauton laturia tai latausporttia puhdistaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”