24.8.2024

Kysy autoista: voiko henkilöautosta poistaa AdBlue-järjestelmän muutoskatsastuksessa?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Lähtökohtaisesti kaikenlainen päästömanipulaatio, kuten AdBlue-järjestelmän käytöstä poisto, on kielletty lailla. Säännön vahvistaa kuitenkin muutama poikkeustapaus, mutta käytännössä ne voivat olla hyvin hankalia toteuttaa.

Kysymys: Onko henkilöauto, jossa on AbBlue-järjestelmä ja joka on valmistunut 2013 ja otettu käyttöön ensimmäisen kerran tieliikenteeseen 2014, muutoskatsastettavissa niin, että tuo mainittu järjestelmä voidaan poistaa ja jos, niin millä edellytyksillä?  

AdBluen käyttö on yksi keino päästöjen hallitsemiseksi, jonka tarkoitus on auttaa vähentämään typen oksidien (NOx) päästöjä dieselmoottoreissa. Vuonna 2015 Euro 6 -standardin myötä kiristyneet päästövaatimukset tekivät AdBlue-järjestelmästä käytännössä pakollisen henkilöautoissa.

Nykyistä standardia edeltävä Euro 5 -standardi, joka otettiin käyttöön vaiheittain vuosien 2009 ja 2011 välillä, vaati joissakin tapauksissa AdBlue-järjestelmän käyttöä päästövaatimusten täyttämiseksi, mutta sitä ei vielä käytetty kaikissa dieselautoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laki kieltää päästömanipulaation

Ajoneuvolain mukaan ajoneuvoon voidaan tehdä muutoksia vain, jos niillä ei ole vähäistä suurempaa vaikutusta turvallisuuteen tai ympäristöominaisuuksiin. AdBlue-järjestelmän poistaminen voi vaikuttaa merkittävästi ajoneuvon ympäristöominaisuuksiin, koska se on suunniteltu vähentämään haitallisia päästöjä. Tästä syystä AdBlue-järjestelmän poistaminen ei ole yleensä sallittua, kun ajoneuvoa käytetään tieliikenteessä.

Tämän vuoden kesäkuun alusta alkaen päästömanipulaatio, mukaan lukien AdBlue-järjestelmän poistaminen tai manipulointi, on kiellettyä, ja siitä voi tulla seuraamuksia sekä päästömanipuloidun auton käyttäjille että järjestelmien myyjille ja asentajille.

Poikkeustapaukset

Joissakin tapauksissa on kuitenkin mahdollista muutoskatsastaa auto siten, että AdBlue-järjestelmä ei ole käytössä. Tämä edellyttää, että auto täyttää käyttöönottoajankohdan päästövaatimukset ilman AdBlue-järjestelmää.

Muutoskatsastusta varten päästövaatimukset tulee osoittaa tyyppihyväksynnällä, tutkimuslaitoksen todistuksella tai hyväksytyllä asiantuntijan lausunnolla. Esimerkiksi Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on edellä mainittu tutkimuslaitos.

Seuraamukset päästömanipulaatiosta

Jos auto, jossa on AdBlue-järjestelmä, muokataan siten, että järjestelmä poistetaan tai tehdään toimimattomaksi, auto ei enää täytä sille asetettuja päästövaatimuksia. Käytännössä ajoneuvo katsotaan laittomaksi, eikä se läpäise katsastusta.

Jos poliisi tai katsastusviranomainen havaitsee päästömanipuloidun ajoneuvon liikennekäytössä, se määrätään ajokieltoon, ja kuljettaja voi saada liikennevirhemaksun.

Liikennevirhemaksun suuruus perustuu ajoneuvon kokonaismassaan. Esimerkiksi ajoneuvon päästömanipuloinnista seuraa 300 euron liikennevirhemaksu alle 500 kilogramman ajoneuvolle, 1 000 euroa 500–3 500 kg ajoneuvolle ja 3000 euroa yli 3 500 kg ajoneuvolle. Yrityksille sakot ovat huomattavasti suurempia.

Lähteet: Finlex, Traficom

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat