3.4.2021 Ajoneuvot Kysy Autoista: Voinko ajaa ympäri vuoden kesärenkailla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesärengas on lämpimillä keleillä pitävin vaihtoehto, mutta lumi- ja jääolosuhteissa se on yksiselitteisen hengenvaarallinen. Vastaus otsikon kysymykseen kuuluu: et käytännössä voi. Vaikka uusi, 1. kesäkuuta 2020 voimaan astunut tieliikennelaki periaatteessa sallii kesärenkaiden käytön talvikuukausina, talvirenkaita pitää käyttää marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana aina, jos sää tai keli sitä edellyttävät.Sellaista talvea, jossa ei olisi talven aikana yhtään liukasta, ei ole vielä Suomessa nähty – eikä varmaankaan tulla, ilmastonmuutoksesta huolimatta, näkemäänkään. Eteen siis tulee väistämättä tilanteita, missä tienpinta on lumen ja jään peittämä, ja tällöin kesärenkailla varustettu auto on syytä jättää parkkiin.Ruodimme juuri tätä asiaa laajassa rengastestissämme syksyllä 2019, kun uuden tieliikennelain yksityiskohdat oli lyöty lukkoon. Testissä, johon osallistuivat kesärenkaan ohella Keski-Euroopan kitkarengas, niin kutsuttu välikelin rengas, pohjoismainen kitkarengas sekä nastarengas, kesärenkaan vaarallisuus liukkaalla tuli erittäin hyvin esiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJo lähtökohtaisesti kesäkäyttöönMiksi kesärengas sitten on talvikäyttöön niin kelvoton?Kesärengas on nimensä mukaisesti suunniteltu ainoastaan kesäkäyttöön. Se on kumiseokseltaan muita rengastyyppejä kovempi, ja myös runkorakenne on huomattavasti talvirenkaita jäykempi. Niinpä pito jäällä ja lumella on erittäin huono. Viimeksi mainitulla pitoa heikentää vielä sekin, että kesärenkaan kulutuspinnan urat menevät helposti lumesta tukkoon.Lisäksi on syytä muistaa, että vaikka tie ei olisikaan liukas, jo pelkkä kylmä keli heikentää kesärenkaan ominaisuuksia merkittävästi. Suomessa kesärenkailla ajetaan syksyisin ja keväisin varsin viileissä olosuhteissa, mutta kesärenkaat on yleensä suunniteltu pohjoismaisia keskilämpötiloja lämpimämpiin olosuhteisiin.Nyrkkisääntönä pidetään, että kesärenkaiden pito-ominaisuudet alkavat heikentyä lämpötilan laskiessa seitsemän asteen alapuolelle. Valmistajakohtaisia eroja toki löytyy, mutta tällöinkin puhutaan vain muutamista asteista, ei pakkasen puolelle venyvistä pito-ominaisuuksista.Teksti: Jussi Saarinen Grafiikka: Jari Saarentaus Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti