22.9.2022

Lahti Caravan 2022 – katso 8 poimintaa hulppeasta messutarjonnasta

Lahti Caravan 2022

Lahti Caravan 2022 starttasi torstaina 22.9. parin vuoden tauon jälkeen. Näytillä on tuttuun tapaan matkailuajoneuvouutuuksia laidasta laitaan.

Parin vuoden koronatauon jälkeen keskeisimmät karavaaniuutuudet kerääntyivät Lahden messuhalliin. Tarjolla on runsaasti uutuuksia: muun muassa todennäköisesti kallein Suomessa koskaan myynnissä ollut matkailuauto, unohtamatta myöskään järkihintaisia tuotteita. Messut alkoivat torstaina 22.9. ja kestävät sunnuntaihin 25.9. saakka.

Teemat tuntuvat pyörivän paljon myös uusien alustojen parissa, sillä matkailuajoneuvojen pohjana ylivoimaisesti yleisimmin käytetyn Fiat Ducaton kanssa on ollut suuria toimitusongelmia. Autoja esitellään siis nyt aiempaa enemmän mm. Ford-, Mercedes-Benz- ja Volkswagen-pohjaisina.

Kiersimme Matkailuautotuojien järjestämällä kierroksella Lahti Caravan 2022 -messujen keskeisimpiä uutuuksia. Myöhemmin messujen mittaan osaan malleista palataan myös tarkempien esittelyjen muodossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

LMC Innovan

Lahti Caravan 2022

Saksalaisen LMC:n ensimmäinen retkeilyauto kantaa nimeä Innovan. Kuten nimestä voi päätellä, valmistaja pitää uutuuttaan varsin innovatiivisena. Matkailuautojen on koettu usein näyttävän keskenään erittäin samanlaisille, ja LMC haluaisi Innovanilla tuoda tähän muutosta.

Lahti Caravan 2022

Pari viikkoa takaperin Düsseldorfin messuilla esitelty LMC Innovan on nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Messuilla näytillä oleva yksilö rakentuu Ford Transitin pohjalle ja on vajaata kuusi metriä pitkä. Maahantuojan mukaan Ford-pohjainen malli on 20 senttimetriä Fiateja korkeampi, ja se siirtyy suoraan myös sisäkorkeuteen. Leveyttä puolestaan kertyy 206 cm. Kaikkiaan kokoluokkia on tarjolla neljä, ja kolme niistä pohjautuu Fiat Ducatoon.

Lahti Caravan 2022

Erityismaininnan maahantuoja antaa myös hyvien turvallisuusvarusteiden osalta, autoon on saatavissa muun muassa pysäköintiavustin, kaista-avustin ja mukautuva vakionopeussäädin.

Pössl ë-Vanster

Lahti Caravan 2022

Retkeilyautojen konkari Pössl esittelee messuilla täyssähköistä Pössl ë-Vanster -retkeilytila-autoa. Auto on käytännössä sähkövoimalinjalla varusteltu, joitain vuosia takaperin esitelty Pössl Vanster.

Käytännössä tämä tarkoittaa tila-autoa, johon on lisätty joitain retkeilyvarusteita – kiinteitä kalusteita autossa ei ole. Vakiona autossa on kaksi istuinriviä, ja kolmannen rivistön saa lisävarusteena. Auto toimii siis täysin myös arkiautona, esimerkiksi Volkswagen Caddy Californian tapaan.

Lahti Caravan 2022

Messuilla näytillä olevan yksilön ajoakun kapasiteetti on 78 kilowattituntia, joka riittää noin 300 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Halutessaan auton saa myös edullisemmin 50 kWh:n akulla.

Lahti Caravan 2022

Nostettavaan telttakattoon kätkeytyy kaksi petipaikkaa, ja lisävarusteena autoon voi valita kaksi lisäpetipaikkaa jotka rakentuvat kaadettujen penkkien selkänojien päälle. Autoa voi muuttaa myös retkeilykäyttöisemmäksi esimerkiksi laajemmalla keittiöllä.

Weinsberg CaraCombact Pepper

Lahti Caravan 2022

Mallinimenä Weinsberg Pepperin ei pitäisi olla mitenkään vieras, sillä maahantuojan mukaan kyseessä on ollut merkin eniten myyty matkailuautomalli Euroopassa. Nyt Ducato-pulan vuoksi auto on kuitenkin kehitetty Mercedes-Benz Sprinterin alustalle.

Lahti Caravan 2022

Kyseessä on markkinoiden levein van, ja se jää leveytensä puolesta ainoastaan 3 cm puoli-integroidun ajoneuvon leveydestä. Tämä kertonee myös hieman ahtaista luokitteluista, mutta virallisesti kuitenkin on kyse vanista. Kaikkiaan leveyttä on 220 cm .

Weinsberg Pepper on saatavilla joko nostovuoteella tai ilman. Nostovuoteen kanssa petipaikkoja on neljä, ja ilman kaksi tai kolme pohjaratkaisusta riippuen. Nostovuode Suite-malli tuo mukanaan kyömyn korin etuosaan, joten se on myös hieman korkeampi kuin nostovuoteeton malli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hobby Maxia Van

Lahti Caravan 2022

Hobbyn tärkein uutuus messuilla on Maxia Van. Auto on valmistajan tuoreen Volkswagen-yhteistyön esikoinen, ja rakentuu Crafterin pohjalle. Manuaalivaihteisen messuyksilön kerrotaan olevan prototyyppi, mutta sarjatuotantomalli tulee olemaan saatavilla myös automaattivaihteisena.

Lahti Caravan 2022

Sisustusta maahantuoja luonnehtii skandinaavishenkiseksi, joka tarkoittaa tässä tapauksessa vaaleita pintamateriaaleja ja selkeitä linjoja. Huopamaisen materiaalin seinissä ja katossa kerrotaan tuovan ulkonäön lisäksi parempaa akustiikkaa ja tukevan myös eristystä.

Lahti Caravan 2022

Myös takamatkustajien mukavuuteen on panostettu: asuinosan istuimien selkänojat on varustettu kaltevuussäädöillä, ettei reissaamisen tarvitsisi olla selkä suorassa pönöttämistä. Sisemmän puolen istuin on myös varustettu sivuttaissäädöillä.

Centurion Concorde

Lahti Caravan 2022

Centurion Concorde Actross 1165 GSI on Lahden messujen hintavin kulkupeli – itse asiassa kyseessä saattaa olla kallein Suomessa koskaan myynnissä ollut matkailuajoneuvo. Hintaa lähes 12-metrisellä luksusmatkakodilla on 756 000 euroa.

Lahti Caravan 2022

Centurionin linerit tehdään käsin, ja valmistajan mukaan kyseisen auton rakentamiseen on käytetty yli 800 henkilötyötuntia. Maahantuoja tietää hinnan aiheuttavan silmien pyörittelyä, mutta perustelee tämän hintaisen auton tuomista Suomeen sillä, että suomalaiset ovat mökkikansaa, ja Concorde toimittaa hyvinkin pyörillä kulkevan mökin roolia.

Voimalinjana Mercedes-Benz Actross -pohjaisessa kulkineessa on 12,7-litrainen kuusisylinterinen dieselmoottori ja 9-portainen automaattivaihteisto. Polttoainetta oletetaan kuluvan noin 20 litraa sadalle kilometrille. Polttoainesäiliön koko on 500 litraa, eli aivan jatkuvaan autoa ei tarvitsisi olla tankkaamassa.

Adria Supersonic

Adrian tärkein uutuus Lahdessa on valmistajan lippulaiva, johon moottori on ehtinyt jo käydä tutustumassa Sloveniassa. Nyt auto on esillä myös Suomessa, ja messuhallista löytyy niin kaksi- kuin kolmiakselinenkin versio.

Lahti Caravan 2022

Keskeisimmät tiedot täysintegroidusta uutuudesta voikin käydä lukemassa koeajoartikkelista. Mainittakoon kuitenkin, että Suomessa Supersonic on vakiona varustettu nahkasisustalla, ja maahantuoja on pyrkinyt muutenkin valitsemaan myyntiautoihin kaiken tarvittavan. Lisävarustelistalle jääkin lähinnä vetokoukun ja aurinkokennojen tapaisia varusteita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Thule

Kattoteltat ovat ottaneet roolia jo useammillakin Caravan-messuilla, eikä tämä vuosi tee poikkeusta. Kahan osastolla onkin näytillä kaksi erilaista Thulen kattotelttaa. Aktiivimatkailijalle suunnattu Thule Foothill istuu komeasti Land Rover Defenderin katolla, ja mahtuupa auton päälle teltan lisäksi vielä polkupyöräkin.

Lahti Caravan 2022

Kasattuna teltan kerrotaan olevan noin kuljetuslaatikon kokoinen ja nopeasti kasattava. Lisäksi teltassa on myös sen verran vuorausta, että aktiiviretkeilijä majoittuu siinä myös syys- ja kevätkeleissä.

Kabe Travelmaster Novum

Lahti Caravan 2022

Kaben keskeisimpiin uutuuksiin kuuluu uudistunut puoli-integroitu Travelmaster Novum. Ajoneuvo on saatavilla kolmella eri pohjaratkaisulla. Mercedes-Benz Sprinterin tekniikkaa sisällään pitävä alusta on AL-KO:n valmistama alusta. Auto on jo vakiona varustettu 9-portaisella automaattivaihteistolla.

Lahti Caravan 2022

7,5 metrin kokonaispituudesta huolimatta auto on saatavilla B-kortilla ajettavana, jolloin omamassa on 3 075 kilogrammaa. Kuitenkin jos auton haluaa laskettavalla vuoteella, niin silloin Travelmaster siirtyy automaattisesti seuraavaan kokoluokkaan.

Lahti Caravan 2022

Maahantuoja kehuu Travelmasterin olevan tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu, eli se on varustettu mm. Alden nestekiertolämmityksellä ja tuplapohjalla.

Autoliitto

Lahti Caravan 2022

Myös Autoliitto on mukana Lahden Caravan-messuilla. Autoliiton osasto sijaitsee E-hallissa osastolla B3b, ja jäsenet voivat käydä lunastamassa pienen lahjan jäsenkorttia vilauttamalla.

Mikäli jäsenyyttä ei vielä löydy, sen voi messuilla itselleen hankkia. Lisäksi osastolla on messutarjouksia AL-kaupan tuotteista.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat