28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Knaus ja Niesmann+Bischoff toivat markkinoille uutuudet, jotka ovat innostaneet matkailuautoharrastajia niin Suomessa kuin Euroopassakin. Sekä Suomessa että Euroopassa on innostuttu ainakin parista uudesta integroidusta matkailuautouutuudesta. Kun Niesmann+Bischoff teki uuden Arto-mallinsa Mercedes-Benzin Sprinter-alustalle, kysyntä suorastaan räjähti. Suomessakin autoja on myyty useita niin, että asiakkaat eivät ole edes nähneet autoja etukäteen. Kysyntä on ollut niin runsasta, että autoon on tällä hetkellä puolentoista vuoden jonot. Saksassa autoja on myyty yli sata, sanoo Erwin Hymer Group Suomi Oy:n toimitusjohtaja Petra Samppa.Samaa sanoo Knaus-Tabbert -konsernin Suomen edustaja Olli Haverinen. Integroiduille liner-luokan vaunuille on entistä enemmän kysyntää.Esimerkiksi Lahden Caravan-messuilla esillä oleva Knaus Sun I 900 LEG on ollut Knausin mallistossa jo pidemmän aikaa, mutta nyt se päätettiin ottaa Suomeenkin esille, koska integroitujen isojen liner-luokan matkailuautojen kysyntä on selvästi kasvanut.– Integroitujen ylellisten liner-luokan autojen trendi on kasvava, mutta siinä on myös vielä paljon kasvattamisen varaa. Ja tällaisella mallistolla, jota kilpailijat ovat myös ihastelleet, näitä on mahdollista myydä enemmän, Haverinen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKnausissa Fiatin alustaKnaus Sun I 900 on tehty Fiatin alustalle, ja vauhtia sille antaa 180-hevosvoimainen diesel. Dieselin parina on 8-portainen automaattivaihteisto.– Kun puhutaan premium-tason vaunusta, sille asetetaan myös kovat vaatimukset. Asiakkaiden mielestä tämä täyttää ne toiveet ja vaatimukset, Haverinen sanoo Knausin autosta.Knaus Sun I 900 -mallin alkaen hinta on noin 200 000 euroa. Varusteltuna, kuten Caravan-messuilla esillä ollut auto on, hinta nousee yli 220 000 euron. Jopa 270 000 euron yksilöNiesmann+Bischoffin uutuus on painii hinnan puolesta myös samassa sarjassa Knausin mallin kanssa. Niesmann+Bischoffin Arto-malliston koko on myös kasvanut hieman uuden Mercedes-alustaratkaisun ansiosta. Arto-mallistossa on kaksi eri koripituutta, 78-malli on vajaa 7,8 metriä pitkä, 88-mallin ollessa vajaa 8,8 metriä pitkä.Arto 78 -malliston alkaen hinta on vajaa 180 000 euroa, Arto 88 -malliston puolestaan vajaa 200 000 euroa. Lahden Caravan -messuilla oleva Arto 88 -malli maksaa varusteineen runsaat 269 000 euroa. Uusi Niesmann+Bischoff Arto on valmistettu Mercedes Sprinterin alustalle. Niesmann+Bischoffille Arto-malliston alustan muuttaminen Mercedeksen alustalle on merkittävä asia. Tämä tuo autoon mukanaan luonnollisesti hyvin paljon Mercedeksen teknistä osaamista esimerkiksi kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta.Niesmannin uutuus, kuten näyttävät liner-luokan autot aina ovat, on myös hyvin ylellinen. Sen lisäksi se on räätälöitävissä itselleen täysin mieleiseksi. Kun lasketaan mukaan kaikki eri pohjaratkaisut sekä sisustusvaihtoehdot, autosta on mahdollista räätälöidä lähes 26 000 erilaista varianttia. Ylellisyys mukaan mihin tahansaYlellisyys onkin näyttävien liner-autojen, niin Knausin kuin Niesmannin uutuuden avainsana. Tai oikeastaan se, että auton mukana tulevan ylellisyyden voi viedä lähes mihin tahansa, sillä liner-autot ovat monesti myös hyvin omavaraisia. Tehokkaat aurinkopanelit ja kehittyneet litium-akut takaavat sen, että linerin voi parkkeerata useaksi päiväksi paikkaan, missä ei ole sähköä, mutta silti sen kaikkia sähkölaitteita ja valaistusta voi käyttää ja nauttia auton tarjoamasta luksuksesta.– Se on hyvin vapauttavaa, kun voit käyttää kaikkea auton tarjoamia mahdollisuuksia hyväksesi, ilman että tarvitsee pelätä sähkön loppuvan, Haverinen sanoo. Kun liner-luokan matkailuvaunussa on kaksoispohja, auton sisätilat saadaan tehokkaasti seinästä seinään käyttöön, koska kaikki auton tekniikka on viety kaksoispohjan alle. Esimerkiksi Niesmannin Arto on rakennettu niin, että tekniikka autossa on kuljettajan puolella ja toisella puolella autoa kaksoispohjaa hyödynnetään matkalla tarvittavien tavaroiden säilytykseen.Niesmannin uutuuden suuret vesisäiliöt tukevat myös auton omavaraisuutta. Niesmannissa ne ovat luokkansa suurimmat. Esimerkiksi raikasvesisäiliö on 300 litraa ja harmaavesi 200 litraa. Muita ainutlaatuisia ominaisuuksia ovat lisävarusteena saatava kiinteä 170 litran WC-tankki ja 120 litran kiinteä kaasutankki. Myös vaihdettaville kaasupulloille on Niesmannissa vielä omat paikkansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Suomalainen matkailuautoalan perheyritys kasvaa – ottaa uusia maita haltuun 27.9.2024 Caravan-messut Lahti Caravan 2024: Off road -mallien kysyntä kasvaa koko ajan – se tuo myös matkailuautoharrastukseen koko ajan uutta väkeä 27.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Volkswagen päivitti Grand California -malliaan – ja saattaa jysäyttää jotain ainutlaatuista markkinoille? 26.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: On meillä stereot, televisio, mikroaaltouuni ja… – keskuspölynimuri! Viinikaappikin löytyy! 26.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Retkeilyautot trendaavat edelleen – toimii vaikka liikkuvassa työssä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä