28.9.2024

Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot

Kuva Manu Tuppurainen

Knaus ja Niesmann+Bischoff toivat markkinoille uutuudet, jotka ovat innostaneet matkailuautoharrastajia niin Suomessa kuin Euroopassakin.

Sekä Suomessa että Euroopassa on innostuttu ainakin parista uudesta integroidusta matkailuautouutuudesta. Kun Niesmann+Bischoff teki uuden Arto-mallinsa Mercedes-Benzin Sprinter-alustalle, kysyntä suorastaan räjähti. 

Suomessakin autoja on myyty useita niin, että asiakkaat eivät ole edes nähneet autoja etukäteen. Kysyntä on ollut niin runsasta, että autoon on tällä hetkellä puolentoista vuoden jonot. Saksassa autoja on myyty yli sata, sanoo Erwin Hymer Group Suomi Oy:n toimitusjohtaja Petra Samppa.

Samaa sanoo Knaus-Tabbert -konsernin Suomen edustaja Olli Haverinen. Integroiduille liner-luokan vaunuille on entistä enemmän kysyntää.

Esimerkiksi Lahden Caravan-messuilla esillä oleva Knaus Sun I 900 LEG on ollut Knausin mallistossa jo pidemmän aikaa, mutta nyt se päätettiin ottaa Suomeenkin esille, koska integroitujen isojen liner-luokan matkailuautojen kysyntä on selvästi kasvanut.

– Integroitujen ylellisten liner-luokan autojen trendi on kasvava, mutta siinä on myös vielä paljon kasvattamisen varaa. Ja tällaisella mallistolla, jota kilpailijat ovat myös ihastelleet, näitä on mahdollista myydä enemmän, Haverinen sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Knausissa Fiatin alusta

Knaus Sun I 900 on tehty Fiatin alustalle, ja vauhtia sille antaa 180-hevosvoimainen diesel. Dieselin parina on 8-portainen automaattivaihteisto.

– Kun puhutaan premium-tason vaunusta, sille asetetaan myös kovat vaatimukset. Asiakkaiden mielestä tämä täyttää ne toiveet ja vaatimukset, Haverinen sanoo Knausin autosta.

Knaus Sun I 900 -mallin alkaen hinta on noin 200 000 euroa. Varusteltuna, kuten Caravan-messuilla esillä ollut auto on, hinta nousee yli 220 000 euron.

Jopa 270 000 euron yksilö

Niesmann+Bischoffin uutuus on painii hinnan puolesta myös samassa sarjassa Knausin mallin kanssa. Niesmann+Bischoffin Arto-malliston koko on myös kasvanut hieman uuden Mercedes-alustaratkaisun ansiosta. Arto-mallistossa on kaksi eri koripituutta, 78-malli on vajaa 7,8 metriä pitkä, 88-mallin ollessa vajaa 8,8 metriä pitkä.

Arto 78 -malliston alkaen hinta on vajaa 180 000 euroa, Arto 88 -malliston puolestaan vajaa 200 000 euroa. Lahden Caravan -messuilla oleva Arto 88 -malli maksaa varusteineen runsaat 269 000 euroa.

Uusi Niesmann+Bischoff Arto on valmistettu Mercedes Sprinterin alustalle. Niesmann+Bischoffille Arto-malliston alustan muuttaminen Mercedeksen alustalle on merkittävä asia. Tämä tuo autoon mukanaan luonnollisesti hyvin paljon Mercedeksen teknistä osaamista esimerkiksi kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta.

Niesmannin uutuus, kuten näyttävät liner-luokan autot aina ovat, on myös hyvin ylellinen. Sen lisäksi se on räätälöitävissä itselleen täysin mieleiseksi. Kun lasketaan mukaan kaikki eri pohjaratkaisut sekä sisustusvaihtoehdot, autosta on mahdollista räätälöidä lähes 26 000 erilaista varianttia. 

Ylellisyys mukaan mihin tahansa

Ylellisyys onkin näyttävien liner-autojen, niin Knausin kuin Niesmannin uutuuden avainsana. Tai oikeastaan se, että auton mukana tulevan ylellisyyden voi viedä lähes mihin tahansa, sillä liner-autot ovat monesti myös hyvin omavaraisia. Tehokkaat aurinkopanelit ja kehittyneet litium-akut takaavat sen, että linerin voi parkkeerata useaksi päiväksi paikkaan, missä ei ole sähköä, mutta silti sen kaikkia sähkölaitteita ja valaistusta voi käyttää ja nauttia auton tarjoamasta luksuksesta.

– Se on hyvin vapauttavaa, kun voit käyttää kaikkea auton tarjoamia mahdollisuuksia hyväksesi, ilman että tarvitsee pelätä sähkön loppuvan, Haverinen sanoo. 

Kun liner-luokan matkailuvaunussa on kaksoispohja, auton sisätilat saadaan tehokkaasti seinästä seinään käyttöön, koska kaikki auton tekniikka on viety kaksoispohjan alle. Esimerkiksi Niesmannin Arto on rakennettu niin, että tekniikka autossa on kuljettajan puolella ja toisella puolella autoa kaksoispohjaa hyödynnetään matkalla tarvittavien tavaroiden säilytykseen.

Niesmannin uutuuden suuret vesisäiliöt tukevat myös auton omavaraisuutta. Niesmannissa ne ovat luokkansa suurimmat. Esimerkiksi raikasvesisäiliö on 300 litraa ja harmaavesi 200 litraa. Muita ainutlaatuisia ominaisuuksia ovat lisävarusteena saatava kiinteä 170 litran WC-tankki ja 120 litran kiinteä kaasutankki. Myös vaihdettaville kaasupulloille on Niesmannissa vielä omat paikkansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat