28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Knaus ja Niesmann+Bischoff toivat markkinoille uutuudet, jotka ovat innostaneet matkailuautoharrastajia niin Suomessa kuin Euroopassakin. Sekä Suomessa että Euroopassa on innostuttu ainakin parista uudesta integroidusta matkailuautouutuudesta. Kun Niesmann+Bischoff teki uuden Arto-mallinsa Mercedes-Benzin Sprinter-alustalle, kysyntä suorastaan räjähti. Suomessakin autoja on myyty useita niin, että asiakkaat eivät ole edes nähneet autoja etukäteen. Kysyntä on ollut niin runsasta, että autoon on tällä hetkellä puolentoista vuoden jonot. Saksassa autoja on myyty yli sata, sanoo Erwin Hymer Group Suomi Oy:n toimitusjohtaja Petra Samppa.Samaa sanoo Knaus-Tabbert -konsernin Suomen edustaja Olli Haverinen. Integroiduille liner-luokan vaunuille on entistä enemmän kysyntää.Esimerkiksi Lahden Caravan-messuilla esillä oleva Knaus Sun I 900 LEG on ollut Knausin mallistossa jo pidemmän aikaa, mutta nyt se päätettiin ottaa Suomeenkin esille, koska integroitujen isojen liner-luokan matkailuautojen kysyntä on selvästi kasvanut.– Integroitujen ylellisten liner-luokan autojen trendi on kasvava, mutta siinä on myös vielä paljon kasvattamisen varaa. Ja tällaisella mallistolla, jota kilpailijat ovat myös ihastelleet, näitä on mahdollista myydä enemmän, Haverinen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKnausissa Fiatin alustaKnaus Sun I 900 on tehty Fiatin alustalle, ja vauhtia sille antaa 180-hevosvoimainen diesel. Dieselin parina on 8-portainen automaattivaihteisto.– Kun puhutaan premium-tason vaunusta, sille asetetaan myös kovat vaatimukset. Asiakkaiden mielestä tämä täyttää ne toiveet ja vaatimukset, Haverinen sanoo Knausin autosta.Knaus Sun I 900 -mallin alkaen hinta on noin 200 000 euroa. Varusteltuna, kuten Caravan-messuilla esillä ollut auto on, hinta nousee yli 220 000 euron. Jopa 270 000 euron yksilöNiesmann+Bischoffin uutuus on painii hinnan puolesta myös samassa sarjassa Knausin mallin kanssa. Niesmann+Bischoffin Arto-malliston koko on myös kasvanut hieman uuden Mercedes-alustaratkaisun ansiosta. Arto-mallistossa on kaksi eri koripituutta, 78-malli on vajaa 7,8 metriä pitkä, 88-mallin ollessa vajaa 8,8 metriä pitkä.Arto 78 -malliston alkaen hinta on vajaa 180 000 euroa, Arto 88 -malliston puolestaan vajaa 200 000 euroa. Lahden Caravan -messuilla oleva Arto 88 -malli maksaa varusteineen runsaat 269 000 euroa. Uusi Niesmann+Bischoff Arto on valmistettu Mercedes Sprinterin alustalle. Niesmann+Bischoffille Arto-malliston alustan muuttaminen Mercedeksen alustalle on merkittävä asia. Tämä tuo autoon mukanaan luonnollisesti hyvin paljon Mercedeksen teknistä osaamista esimerkiksi kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta.Niesmannin uutuus, kuten näyttävät liner-luokan autot aina ovat, on myös hyvin ylellinen. Sen lisäksi se on räätälöitävissä itselleen täysin mieleiseksi. Kun lasketaan mukaan kaikki eri pohjaratkaisut sekä sisustusvaihtoehdot, autosta on mahdollista räätälöidä lähes 26 000 erilaista varianttia. Ylellisyys mukaan mihin tahansaYlellisyys onkin näyttävien liner-autojen, niin Knausin kuin Niesmannin uutuuden avainsana. Tai oikeastaan se, että auton mukana tulevan ylellisyyden voi viedä lähes mihin tahansa, sillä liner-autot ovat monesti myös hyvin omavaraisia. Tehokkaat aurinkopanelit ja kehittyneet litium-akut takaavat sen, että linerin voi parkkeerata useaksi päiväksi paikkaan, missä ei ole sähköä, mutta silti sen kaikkia sähkölaitteita ja valaistusta voi käyttää ja nauttia auton tarjoamasta luksuksesta.– Se on hyvin vapauttavaa, kun voit käyttää kaikkea auton tarjoamia mahdollisuuksia hyväksesi, ilman että tarvitsee pelätä sähkön loppuvan, Haverinen sanoo. Kun liner-luokan matkailuvaunussa on kaksoispohja, auton sisätilat saadaan tehokkaasti seinästä seinään käyttöön, koska kaikki auton tekniikka on viety kaksoispohjan alle. Esimerkiksi Niesmannin Arto on rakennettu niin, että tekniikka autossa on kuljettajan puolella ja toisella puolella autoa kaksoispohjaa hyödynnetään matkalla tarvittavien tavaroiden säilytykseen.Niesmannin uutuuden suuret vesisäiliöt tukevat myös auton omavaraisuutta. Niesmannissa ne ovat luokkansa suurimmat. Esimerkiksi raikasvesisäiliö on 300 litraa ja harmaavesi 200 litraa. Muita ainutlaatuisia ominaisuuksia ovat lisävarusteena saatava kiinteä 170 litran WC-tankki ja 120 litran kiinteä kaasutankki. Myös vaihdettaville kaasupulloille on Niesmannissa vielä omat paikkansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.2.2025 Yleinen Telttakattoinen Volkswagen California tulee Suomeen nelivetoisena lataushybridinä 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle 17.1.2025 Kotimaanmatkailu Matkailuajoneuvoalan tulevaisuuden näkymissä korostuvat etätyö ja älykäs teknologia 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous