28.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Yli 200 000 euron integroitujen autojen kysyntä kasvaa – autoihin jopa puolentoista vuoden jonot Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Knaus ja Niesmann+Bischoff toivat markkinoille uutuudet, jotka ovat innostaneet matkailuautoharrastajia niin Suomessa kuin Euroopassakin. Sekä Suomessa että Euroopassa on innostuttu ainakin parista uudesta integroidusta matkailuautouutuudesta. Kun Niesmann+Bischoff teki uuden Arto-mallinsa Mercedes-Benzin Sprinter-alustalle, kysyntä suorastaan räjähti. Suomessakin autoja on myyty useita niin, että asiakkaat eivät ole edes nähneet autoja etukäteen. Kysyntä on ollut niin runsasta, että autoon on tällä hetkellä puolentoista vuoden jonot. Saksassa autoja on myyty yli sata, sanoo Erwin Hymer Group Suomi Oy:n toimitusjohtaja Petra Samppa. Samaa sanoo Knaus-Tabbert -konsernin Suomen edustaja Olli Haverinen. Integroiduille liner-luokan vaunuille on entistä enemmän kysyntää. Esimerkiksi Lahden Caravan-messuilla esillä oleva Knaus Sun I 900 LEG on ollut Knausin mallistossa jo pidemmän aikaa, mutta nyt se päätettiin ottaa Suomeenkin esille, koska integroitujen isojen liner-luokan matkailuautojen kysyntä on selvästi kasvanut. – Integroitujen ylellisten liner-luokan autojen trendi on kasvava, mutta siinä on myös vielä paljon kasvattamisen varaa. Ja tällaisella mallistolla, jota kilpailijat ovat myös ihastelleet, näitä on mahdollista myydä enemmän, Haverinen sanoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Knausissa Fiatin alusta Knaus Sun I 900 on tehty Fiatin alustalle, ja vauhtia sille antaa 180-hevosvoimainen diesel. Dieselin parina on 8-portainen automaattivaihteisto. – Kun puhutaan premium-tason vaunusta, sille asetetaan myös kovat vaatimukset. Asiakkaiden mielestä tämä täyttää ne toiveet ja vaatimukset, Haverinen sanoo Knausin autosta. Knaus Sun I 900 -mallin alkaen hinta on noin 200 000 euroa. Varusteltuna, kuten Caravan-messuilla esillä ollut auto on, hinta nousee yli 220 000 euron. Jopa 270 000 euron yksilö Niesmann+Bischoffin uutuus on painii hinnan puolesta myös samassa sarjassa Knausin mallin kanssa. Niesmann+Bischoffin Arto-malliston koko on myös kasvanut hieman uuden Mercedes-alustaratkaisun ansiosta. Arto-mallistossa on kaksi eri koripituutta, 78-malli on vajaa 7,8 metriä pitkä, 88-mallin ollessa vajaa 8,8 metriä pitkä. Arto 78 -malliston alkaen hinta on vajaa 180 000 euroa, Arto 88 -malliston puolestaan vajaa 200 000 euroa. Lahden Caravan -messuilla oleva Arto 88 -malli maksaa varusteineen runsaat 269 000 euroa. Uusi Niesmann+Bischoff Arto on valmistettu Mercedes Sprinterin alustalle. Niesmann+Bischoffille Arto-malliston alustan muuttaminen Mercedeksen alustalle on merkittävä asia. Tämä tuo autoon mukanaan luonnollisesti hyvin paljon Mercedeksen teknistä osaamista esimerkiksi kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta. Niesmannin uutuus, kuten näyttävät liner-luokan autot aina ovat, on myös hyvin ylellinen. Sen lisäksi se on räätälöitävissä itselleen täysin mieleiseksi. Kun lasketaan mukaan kaikki eri pohjaratkaisut sekä sisustusvaihtoehdot, autosta on mahdollista räätälöidä lähes 26 000 erilaista varianttia. Ylellisyys mukaan mihin tahansa Ylellisyys onkin näyttävien liner-autojen, niin Knausin kuin Niesmannin uutuuden avainsana. Tai oikeastaan se, että auton mukana tulevan ylellisyyden voi viedä lähes mihin tahansa, sillä liner-autot ovat monesti myös hyvin omavaraisia. Tehokkaat aurinkopanelit ja kehittyneet litium-akut takaavat sen, että linerin voi parkkeerata useaksi päiväksi paikkaan, missä ei ole sähköä, mutta silti sen kaikkia sähkölaitteita ja valaistusta voi käyttää ja nauttia auton tarjoamasta luksuksesta. – Se on hyvin vapauttavaa, kun voit käyttää kaikkea auton tarjoamia mahdollisuuksia hyväksesi, ilman että tarvitsee pelätä sähkön loppuvan, Haverinen sanoo. Kun liner-luokan matkailuvaunussa on kaksoispohja, auton sisätilat saadaan tehokkaasti seinästä seinään käyttöön, koska kaikki auton tekniikka on viety kaksoispohjan alle. Esimerkiksi Niesmannin Arto on rakennettu niin, että tekniikka autossa on kuljettajan puolella ja toisella puolella autoa kaksoispohjaa hyödynnetään matkalla tarvittavien tavaroiden säilytykseen. Niesmannin uutuuden suuret vesisäiliöt tukevat myös auton omavaraisuutta. Niesmannissa ne ovat luokkansa suurimmat. Esimerkiksi raikasvesisäiliö on 300 litraa ja harmaavesi 200 litraa. Muita ainutlaatuisia ominaisuuksia ovat lisävarusteena saatava kiinteä 170 litran WC-tankki ja 120 litran kiinteä kaasutankki. Myös vaihdettaville kaasupulloille on Niesmannissa vielä omat paikkansa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.9.2025 Matkailuajoneuvot Adria Adoran uudistettu eristys pitää lämmön paremmin kyydissä 28.9.2025 Matkailuajoneuvot Dethleffsin ensimmäinen nelivetoinen matkailuauto Globebus Performance T46 4×4 vie merkin omavaraisuuden seuraavalle tasolle 26.9.2025 Matkailuajoneuvot Carado V347 tekee kapeasta ”vanista” yllättävän perhekelpoisen uudella sänkyratkaisullaan 25.9.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen diesellämmitys yleistyy – se löytyy myös uudistuneista Hymerin malleista 25.9.2025 Matkailuajoneuvot Puolen miljoonan euron Morelo on Caravan 2025 -messujen upeimpia ilmestyksiä 12.9.2025 Koeajo Koeajo: Kabe Classic 740 LGB – Fiatin päälle rakennettu pohjoismainen perusluksus 24.8.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Grand California – retee reissurekka 8.8.2025 Uutinen Matkailuajoneuvojen ensirekisteröinnit alamäessä – nämä ovat Suomen suosituimmat matkailuauto ja -vaunumerkit 7.7.2025 Automatkailu Uusien matkailuajoneuvojen kaupassa hiljaisempaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista