6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella Teksti Benjamin Helander Kuva Viking Line, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laivamatkustajat kiinnittävät tutkimuksen mukaan entistä enemmän huomiota ympäristöasioihin, mutta laivamatkustusta vältetään aiempaa harvemmin. Vasta julkistettu EPSI Ratingin Laivaliikenne 2024 -tutkimus paljastaa kehityskulkuja suomalaisten laivamatkustustottumuksissa. Samassa yhteydessä laivamatkustajat arvioivat Viking Linen kolmatta kertaa peräkkäin vastuullisimmaksi varustamoksi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä, hiukan ohi Finnlinesin ja Silja Linen, joita tutkimuksessa myös arvioitiin vastuullisuusnäkökulmasta. Yleisesti Suomen ja Ruotsin välillä liikennöidään vastuullisesti, sillä Viking Linen kestävyysindeksi on tänä vuonna 71,5, kun koko toimialan keskiarvo on 70,6. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0–60 on tyytymätön, 60–75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen. Laivaliikenne 2024 -tutkimuksen kestävyysindeksillä mitataan laivamatkustajien käsityksiä ympäristöön liittyvässä, taloudellisessa ja sosiaalisessa kestävyydessä. Tutkimus paljastaa myös, että 55 prosenttia laivamatkustajista aikoo valita tulevaisuudessa ilmastoviisaampia matkustustapoja, kun vastaava osuus viime vuonna oli 46 prosenttia. Samaan aikaan viime vuonna matkustajista 31 prosenttia suunnitteli vähentävänsä matkustamista, mutta tänä vuonna tuo luku oli tippunut 24 prosenttiin. - Kuluttajien kasvavat odotukset kannustavat meitä kehittämään teknisten ratkaisujen rinnalle myös uusia vastuullisia tuotteita ja vaihtoehtoja matkustajille. Olemme esimerkiksi tarjonneet Turun-linjan asiakkaillemme jo vuoden ajan mahdollisuuden vähentää oman matkansa päästöjä 90 prosentilla valitsemalla biopolttoaineen varauksen yhteydessä, kertoo esimerkiksi Viking Linen vastuullisuusjohtaja Dani Lindberg. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi laivaa kävi viikon ajan biokaasullaItämeripäivää vietetään vuosittain elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien muodossa. Päivän tarkoitus on totta kai herätellä huomiota haavoittuvaista merta kohtaan, joka on kuitenkin monella tavalla Suomenkin elinehto. Viking Linen tempaus itämeripäivään liittyen oli ajaa Turku - Tukholma -reittiä molemmilla laivoilla viikon verran siitä lähtien biopolttoaineella. Sekä Viking Glory että Viking Grace kulkevat tunnetusti LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla. Viikon aikana polttoaineena toimi fossiilisen maakaasun sijaan uusiutuva biokaasu. Molemmat koostuvat suurimmaksi osaksi metaanista, oleellisimman eroavaisuuden löytyessä tuotantotavasta. Viking Linen mukaan tempaus vähensi kahden laivan hiilidioksidipäästöjä yhteensä 2 600 tonnilla. Määrä vastaa 270 suomalaisen keskimääräistä vuosittaista hiilijalanjälkeä. - Kyseessä on merkittävä avaus kohti päästötöntä merenkulkua, sillä säännöllistä reittiliikennettä ei ole koskaan aiemmin ajettu yksinomaan biopolttoaineen voimin. Jatkuva biopolttoaineen käyttö ei toistaiseksi ole mahdollista kustannus- ja saatavuussyistä, mutta toivomme, että näin kannustamme mahdollisimman monia risteily-, kokous- ja rahtiasiakkaitamme valitsemaan biopolttoaineen omalle matkalleen. Näin matkustajamme voivat konkreettisesti olla mukana päästöjen vähentämisessä ja samalla meille kaikille rakkaan Itämeren suojelussa. Lähde: Viking Line Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Laivat Ranskalaisalus Dupuy de Lôme on erityisen etevä kuulemaan naapurin puheet ja metkut 30.5.2025 Laivat Tallink löysi 21 kuukautta tyhjänä seisseelle Romantikalle uuden vuokraajan Algeriasta 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”