29.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu Teksti Benjamin Helander Kuva Airbus, Wizz Air, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Wizz Air haluaa tarjota halpoja lentoja vielä halpojen lentojen aikakauden jälkeenkin, mutta tämä setti saattaa koetella hermoja. Peräti Finnairin edellisen toimitusjohtajan Topi Mannerin lausumana on kuultu ikävä lause, joka valitettavasti näkyy lentolippujemme hinnoissa: halpojen lentojen aikakausi on ohi. Syitä tähän on covid-pandemian jälkeisessä maailmassa monia, mutta vielä on lentoyhtiöitä, jotka yrittävät tosissaan taistella tätä kehityskulkua vastaan. Yksi niistä on unkarilainen halpalentoyhtiö Wizz Air, joka laajentaa parhaillaan toimintaansa uusiin maisemiin. Konseptia noudatetaan nähtävästi näillä pidemmilläkin lennoilla, jotka tulevat piakkoin mahdollisiksi pitkän kantaman Airbus A321neo:n ansiosta. KUVA: AirbusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAirbus A321neo XLR avaa uusia oviaWizz Air on halpalentoyhtiöiden tavalliseen tapaan rakentanut laivastonsa yhden konetyypin varaan, jotta operointikustannukset pysyisivät mahdollisimman alhaisina. Esimerkiksi Ryanairilla ja Norwegianilla tämä yksi konetyyppi on Boeing 737, kun taas Wizz Air kuuluu Airbus A320-leiriin. Airbus A320-sarja (josta Wizz Airilla on käytössään A320- ja A321-pituusversioita vanhoilla moottoreilla sekä neo-sarjana) on lyhyiden ja keskipitkien matkojen konetyyppi, mikä on jo lähtökohtaisesti rajannut Wizz Airin reittiverkoston pitkälti Euroopan sisäiseksi. KUVA: AirbusLentokoneet kuitenkin kehittyvät, ja neo- eli new engine option -päivityksen myötä Airbus on tuonut markkinoille vasta aivan hiljattain tyyppihyväksynnän saaneen pitkän matkan version A321neo:sta, tai itse asiassa jo toisen sellaisen. Jo pidempään käytössä olleen A321neo LR:n yläpuolelle esitelty A321neo XLR mahdollistaa 12 900 litran lisäpolttoainesäiliöllään peräti 8 700 kilometrin toimintasäteen. Se ei ole edelleenkään useimpien laajarunkokoneiden veroinen, mutta mahdollistaisi esimerkiksi lomalennon Helsingistä Thaimaan Phuketiin. Kone on siis yksinkertaisesti mannertenvälisiin lentoihin kykenevä kapearunkokone, hyvässä ja pahassa. Se avaa muiden muassa juuri Wizz Airille mahdollisuuden laajentaa reviiriään ilman yhden konetyypin politiikasta luopumista. Wizz Air tulee vastaanottamaan ensimmäisen A321neo XLR:nsä maaliskuussa 2025, ja se aiotaan sijoittaa tytäryhtiö Wizz Air UK:n laivastoon brittirekisteriin, kotipaikkana Lontoon Gatwick. Sieltä on määrä suunnata ensimmäiselle kaukoreitille Lähi-idän suuntaan, mutta suunnitelmissa häämöttää jopa Intia. KUVA: AirbusSeitsemän tunnin halpalento - ota tai jätäWizz Air on tunnettu erityisen halvoista lentotarjouksistaan, ja se kuuluu Euroopan merkittävimpiin halpalentoyhtiöihin (LCC, Low-cost carrier). Tässä kentässä Wizz Air luetaan vieläpä ultrahalpalentoyhtiöihin (ULCC, Ultra-low-cost carrier). Yhtiön lentolipun hintaan kuuluu siis pelkkä istuinpaikka, eikä mitään ekstraa, joihin olemme ehkä tavallisesti lennoilla tottuneet. Wizz Air on tulevalla A321neo XLR:llään avaamassa ULCC -formaatin mukaisen kaukoreitin Lontoon Gatwickistä Saudi-Arabian Jeddaan ensi vuoden maaliskuussa. Kyseinen lento tulee oleman kestoltaan noin seitsemän tunnin mittainen. Yleisen määritelmän mukaan lento on kaukolento, kun sen kesto on yli kuusi tuntia. Wizz Airin käsitys seitsemän tunnin kaukolennosta on se, että 239 matkustajaa ahdetaan kapearunkokoneeseen, jossa ei ole kuin kolme (!) WC:tä. Yhdenkään istuimen selkänoja ei käänny lepoasentoon. Minkään sortin viihdenäyttöjä ei ole, ja edes juomat eivät ole ilmaisia, mutta lisämaksusta toki saatavilla. KUVA: Wizz AirVielä parikymmentä vuotta sitten moinen palvelun puute olisi ollut ainakin Euroopassa hankala sulattaa lyhyemmilläkin lennoilla, mutta seitsemän tuntia tällä palvelukonseptilla tuntuu kieltämättä pitkältä, ainakin ajatuksena. Kaiken tämän ehdottomana pluspuolena on todellakin lennon hinta. Wizz Air myy esimerkkilentoa Lontoosta Jeddaan alkaen vain noin 260 eurolla meno - paluu. Lontoon ja Jeddan väliä lentävät niin ikään British Airways ja Saudia, mutta ne pyytävät vastaavasta lennosta turistiluokassakin ainakin tuplahinnan, ja tuskin sekään riittää. Wizz Airilla lentoja myös Suomen TurustaYksi halpalentoyhtiön toimintatavoista on operoida lentoja aina kuin mahdollista vähemmän liikennöidyiltä ja halvemmilta sivukentiltä, ei siis esimerkiksi maan pääkaupungin päälentoasemalta. Suomeen Wizz Air lentää Turun lentoasemalta käsin. Wizz Airin Gdanskin vuoro saapui kesäkuussa 2019 Turun lentoasemalle lentonäytöksen keskelle. Wizz Airilla on ollut jo varsin pitkään yksi vakioreitti Turusta, nimittäin Puolan Gdansk. Reitti palvelee vaihtomatkustajia molempiin suuntiin sekä tietysti kahden merkittävän eurooppalaisen telakkakaupungin välistä liikennettä. Viime vuosina unkarilaisyhtiö on myös laajentanut reviiriään Turusta käsin, ja lentänyt ainakin Kyproksen Larnacaan, Pohjois-Makedonian Skopjeen sekä Italian Roomaan. Lähteet: Business Insider, Wizz Air, AirbusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa – eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 18.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Norse Atlantic teki historiaa ensimmäisellä suoralla lennolla Norjasta Australiaan – toistaiseksi Manner-Euroopan ja Australian välillä on vain kaksi vakituista, suoraa reittiä 13.8.2024 Uutinen EU-määräykset muuttuvat syyskuun alussa – näin ne vaikuttavat turvatarkastuksiin lentokentillä 10.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair juhlistaa yhä tärkeämmän Lontoon-reittinsä 70-vuotista taivalta lisäämällä päivittäisiä lentojaan sinne peräti puolella 3.8.2024 Lentokoneet Farnborough’n ilmailunäyttelyn lentokonetilaukset – mitä vaikutuksia niillä voi olla Suomeen ja kumpi voitti? Kommentit (1) Ei kenenkään tarvitse lentää halpalentoyhtiöillä. Itse en ikinä niillä lennä. Kunnon lennnolla pitää olla kunnollinen tarjoilu, riittävät tilat matkustajille istuinpaikoilla, mieluiten hyvä ruoka ja ainakin jonkin verran glamouria, joka petinteisesti kuuluu lentomatkustamiseen. Liput saavat kyllä maksaa kohtuullisesti, koska mitään ei saa ilmaiseksi tai edes lähes ilmaiseksi. Muutenkin tuntuu että halpalentoyhtiöiden aika on ohitse ja hyvä niin. Lentoturvallisuuskin edellyttää riittävää huolenpitoa lentokoneista ja osaavien miehistöjen käyttöä, koska lentämin on erittäin vaativaa työtä, joka maksaa sen mitä maksaa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 29.9.2024 Autoilu Näitä autoja me haluamme – iso autoliike paljastaa! 29.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? - unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 28.9.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb – parempi Škoda kuin yleensä 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja