29.9.2024

Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu

Kuva Airbus, Wizz Air, Benjamin Helander

Wizz Air haluaa tarjota halpoja lentoja vielä halpojen lentojen aikakauden jälkeenkin, mutta tämä setti saattaa koetella hermoja.

Peräti Finnairin edellisen toimitusjohtajan Topi Mannerin lausumana on kuultu ikävä lause, joka valitettavasti näkyy lentolippujemme hinnoissa: halpojen lentojen aikakausi on ohi. Syitä tähän on covid-pandemian jälkeisessä maailmassa monia, mutta vielä on lentoyhtiöitä, jotka yrittävät tosissaan taistella tätä kehityskulkua vastaan.

Yksi niistä on unkarilainen halpalentoyhtiö Wizz Air, joka laajentaa parhaillaan toimintaansa uusiin maisemiin. Konseptia noudatetaan nähtävästi näillä pidemmilläkin lennoilla, jotka tulevat piakkoin mahdollisiksi pitkän kantaman Airbus A321neo:n ansiosta.

KUVA: Airbus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Airbus A321neo XLR avaa uusia ovia

Wizz Air on halpalentoyhtiöiden tavalliseen tapaan rakentanut laivastonsa yhden konetyypin varaan, jotta operointikustannukset pysyisivät mahdollisimman alhaisina. Esimerkiksi Ryanairilla ja Norwegianilla tämä yksi konetyyppi on Boeing 737, kun taas Wizz Air kuuluu Airbus A320-leiriin.

Airbus A320-sarja (josta Wizz Airilla on käytössään A320- ja A321-pituusversioita vanhoilla moottoreilla sekä neo-sarjana) on lyhyiden ja keskipitkien matkojen konetyyppi, mikä on jo lähtökohtaisesti rajannut Wizz Airin reittiverkoston pitkälti Euroopan sisäiseksi.

KUVA: Airbus

Lentokoneet kuitenkin kehittyvät, ja neo- eli new engine option -päivityksen myötä Airbus on tuonut markkinoille vasta aivan hiljattain tyyppihyväksynnän saaneen pitkän matkan version A321neo:sta, tai itse asiassa jo toisen sellaisen. Jo pidempään käytössä olleen A321neo LR:n yläpuolelle esitelty A321neo XLR mahdollistaa 12 900 litran lisäpolttoainesäiliöllään peräti 8 700 kilometrin toimintasäteen. Se ei ole edelleenkään useimpien laajarunkokoneiden veroinen, mutta mahdollistaisi esimerkiksi lomalennon Helsingistä Thaimaan Phuketiin.

Kone on siis yksinkertaisesti mannertenvälisiin lentoihin kykenevä kapearunkokone, hyvässä ja pahassa. Se avaa muiden muassa juuri Wizz Airille mahdollisuuden laajentaa reviiriään ilman yhden konetyypin politiikasta luopumista. Wizz Air tulee vastaanottamaan ensimmäisen A321neo XLR:nsä maaliskuussa 2025, ja se aiotaan sijoittaa tytäryhtiö Wizz Air UK:n laivastoon brittirekisteriin, kotipaikkana Lontoon Gatwick. Sieltä on määrä suunnata ensimmäiselle kaukoreitille Lähi-idän suuntaan, mutta suunnitelmissa häämöttää jopa Intia.

KUVA: Airbus

Seitsemän tunnin halpalento - ota tai jätä

Wizz Air on tunnettu erityisen halvoista lentotarjouksistaan, ja se kuuluu Euroopan merkittävimpiin halpalentoyhtiöihin (LCC, Low-cost carrier). Tässä kentässä Wizz Air luetaan vieläpä ultrahalpalentoyhtiöihin (ULCC, Ultra-low-cost carrier). Yhtiön lentolipun hintaan kuuluu siis pelkkä istuinpaikka, eikä mitään ekstraa, joihin olemme ehkä tavallisesti lennoilla tottuneet.

Wizz Air on tulevalla A321neo XLR:llään avaamassa ULCC -formaatin mukaisen kaukoreitin Lontoon Gatwickistä Saudi-Arabian Jeddaan ensi vuoden maaliskuussa. Kyseinen lento tulee oleman kestoltaan noin seitsemän tunnin mittainen. Yleisen määritelmän mukaan lento on kaukolento, kun sen kesto on yli kuusi tuntia.

Wizz Airin käsitys seitsemän tunnin kaukolennosta on se, että 239 matkustajaa ahdetaan kapearunkokoneeseen, jossa ei ole kuin kolme (!) WC:tä. Yhdenkään istuimen selkänoja ei käänny lepoasentoon. Minkään sortin viihdenäyttöjä ei ole, ja edes juomat eivät ole ilmaisia, mutta lisämaksusta toki saatavilla.

KUVA: Wizz Air

Vielä parikymmentä vuotta sitten moinen palvelun puute olisi ollut ainakin Euroopassa hankala sulattaa lyhyemmilläkin lennoilla, mutta seitsemän tuntia tällä palvelukonseptilla tuntuu kieltämättä pitkältä, ainakin ajatuksena.

Kaiken tämän ehdottomana pluspuolena on todellakin lennon hinta. Wizz Air myy esimerkkilentoa Lontoosta Jeddaan alkaen vain noin 260 eurolla meno - paluu. Lontoon ja Jeddan väliä lentävät niin ikään British Airways ja Saudia, mutta ne pyytävät vastaavasta lennosta turistiluokassakin ainakin tuplahinnan, ja tuskin sekään riittää.

Wizz Airilla lentoja myös Suomen Turusta

Yksi halpalentoyhtiön toimintatavoista on operoida lentoja aina kuin mahdollista vähemmän liikennöidyiltä ja halvemmilta sivukentiltä, ei siis esimerkiksi maan pääkaupungin päälentoasemalta. Suomeen Wizz Air lentää Turun lentoasemalta käsin.

Wizz Airin Gdanskin vuoro saapui kesäkuussa 2019 Turun lentoasemalle lentonäytöksen keskelle.

Wizz Airilla on ollut jo varsin pitkään yksi vakioreitti Turusta, nimittäin Puolan Gdansk. Reitti palvelee vaihtomatkustajia molempiin suuntiin sekä tietysti kahden merkittävän eurooppalaisen telakkakaupungin välistä liikennettä. Viime vuosina unkarilaisyhtiö on myös laajentanut reviiriään Turusta käsin, ja lentänyt ainakin Kyproksen Larnacaan, Pohjois-Makedonian Skopjeen sekä Italian Roomaan.

Lähteet: Business Insider, Wizz Air, Airbus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Ei kenenkään tarvitse lentää halpalentoyhtiöillä. Itse en ikinä niillä lennä. Kunnon lennnolla pitää olla kunnollinen tarjoilu, riittävät tilat matkustajille istuinpaikoilla, mieluiten hyvä ruoka ja ainakin jonkin verran glamouria, joka petinteisesti kuuluu lentomatkustamiseen. Liput saavat kyllä maksaa kohtuullisesti, koska mitään ei saa ilmaiseksi tai edes lähes ilmaiseksi.

    Muutenkin tuntuu että halpalentoyhtiöiden aika on ohitse ja hyvä niin. Lentoturvallisuuskin edellyttää riittävää huolenpitoa lentokoneista ja osaavien miehistöjen käyttöä, koska lentämin on erittäin vaativaa työtä, joka maksaa sen mitä maksaa!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat