8.9.2024

Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta

Kuva Benjamin Helander, SAS, Moottorin arkisto

Harvinainen allianssin vaihto tarkoittaa muun muassa, että Skyteamilla on hallussaan sekä maailman pohjoisin että eteläisin kansainvälinen lentoasema. Kanta-asiakkaan ei tarvitse allianssin vaihdosta huolestua.

Norjan, Ruotsin ja Tanskan yhteinen kansallinen lentoyhtiö SAS eli Scandinavian Airlines on ollut useita kertoja 2000-luvun aikana kaatumisen partaalla, mutta kuitenkin pysynyt jaloillaan. Nyt yhtiö uskoo ja toivoo saaneensa kestävämpää tukea toimintansa pyörittämiseen Air France-KLM:ltä. Ranskalais-hollantilainen lentoyhtiöiden yhteenliittymä otti SAS AB:n siipiensä suojiin muun muassa ostamalla 19,9 prosenttia sen osakkeista.

Air France-KLM myös pöyhi SAS:in liitettävyysasiat monella tavalla uuteen uskoon, mihin pääasiallisena syynä allianssin vaihto Star Alliancesta SkyTeamiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Harvinainen siirto

Suurin tai ainakin merkittävä osa maailman huomattavimmista lentoyhtiöistä kuuluu johonkin kolmesta maailmanlaajuisesta lentoyhtiöallianssista eli tavallaan lentoyhtiöiden yhteistyöjärjestöstä. Osa lentoyhtiöistä on tietoisesti päättänyt olla liittymättä alliansseihin, ja liittoutumattomuudellakin on omat hyvät puolensa.

Finnair on alliansseista vanhimman, Oneworldin, perustajajäsen, ja tekee sen kanssa yhteistyötä muiden muassa British Airwaysin, Iberian, Japan Airlinesin, American Airlinesin, Cathay Pacificin, LATAM:in, Royal Air Marocin, Qatar Airwaysin ja Qantasin kanssa.

SAS kuului aiemmin perustajajäsenenä Star Allianceen, jonka puitteissa se pystyi jakamaan yhteyksiä esimerkiksi Lufthansan, LOT Polish Airlinesin, All Nippon Airwaysin, Air Chinan, Air Canadan, Air Indian, Air New Zealandin, Ethiopian Airlinesin sekä United Airlinesin kanssa.

Ei ole tavatonta, että jokin lentoyhtiö liittyy uutena tulokkaana allianssiin, eikä eroaminenkaan alliansseista ole vailla ennakkotapausta. Allianssin vaihto sen sijaan on aika tavalla harvinaista. Siirryttyään 1. syyskuuta 2024 alkaen Star Alliancesta osaksi SkyTeamia, SAS liittoutui muiden muassa Air Francen, KLM:n, Delta Air Linesin, China Airlinesin, Garuda Indonesian, Korean Airin, Aerolíneas Argentinasin, Aeroméxicon, Saudian ja Virgin Atlanticin kanssa.

Star Alliancen tähtilogot ohjaamon ikkunoiden ja etuovien välissä ylimaalattiin SAS:in koneissa loppukesän aikana. Tilalle on tulossa uuden allianssin väriä, todennäköisesti myös ainakin yksi SkyTeam -nimikkokone.

Asiakkaan näkökulma

SAS on pohjoismaisena lentoyhtiönä myös suomalaisittain merkittävä lentoyhtiö, ja sillä on tällä hetkellä suoria ja säännöllisiä reittejä Helsinki-Vantaan lisäksi myös Turkuun ja Vaasaan. Näin ollen SAS:illa riittää paljon suomalaisia asiakkaita. Allianssin vaihto ja siitä seuraava pienimuotoinen kanta-asiakasohjelmien mylläys voi ehkä jopa huolestuttaa SAS:in kanta-asiakkaita, erityisesti heitä, joille pisteitä on kertynyt enemmänkin.

Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen.

SAS:in kanta-asiakasohjelmana on toiminut EuroBonus, ja niin se tulee toimimaan myös jatkossa. Pääasia onkin, että EuroBonus -asiakkaat säilyttävät pisteensä ja statuksensa samoina kuin ennenkin. Ainoastaan pisteiden lasku muuttuu hieman. Aiemmista Extra-pisteistä tulee Bonus-pisteitä ja aiemmista Status-pisteistä Level-pisteitä. Basic-pisteet poistuvat kokonaan. EuroBonuksessa Bonus-pisteet ovat ikään kuin valuuttaa, joita kerätään ja kulutetaan lentojen, vuokra-autojen, hotelliöiden ynnä muiden muodossa. Level-pisteillä puolestaan kasvatetaan statusta.

Mitä EuroBonus-asiakkaat eivät ainakaan EuroBonuksen kautta saa pitää, ovat Star Alliance -statuksensa. Star Alliance Silver- ja Star Alliance Gold -statusten sijaan he saavat niitä täsmäävät uudet Skyteam -statukset. EuroBonus Silver -asiakkaista tulee näin Skyteam Elite -jäseniä, ja EuroBonus Gold ja -Diamond -asiakkaista Skyteam Elite Plus -jäseniä.

Eurobonus-pisteitä voi kerätä vaikka mistä, mutta yksi perin nykyaikainen tapa on biopolttoaineen osto lentovarauksen yhteydessä. Kuten lentoyhtiöiden kanta-asiakasohjelmien logiikkaan kuuluu, pisteitä voi käyttää muun muassa matkustusluokan korottamiseen.

Luonnollisesti pisteitä voi kerätä myös muilla kuin fyysisesti SAS:n operoimilla lennoilla. SkyTeam-allianssi ja yhteistyölentoyhtiöt, kuten norjalainen Widerøe avaavat SAS-asiakkaille noin 1 060 kohdetta eri puolilla maailmaa, ja mahdollistavat myös EuroBonus -pisteiden keruun ja käyttämisen näiden SAS:in SK-tunnusta kantavien lentojen yhteydessä. Eurobonusta kerryttävien lentoyhtiöiden määrä tulee vielä tulevaisuudessa kasvamaan.

Yhteys maailman pohjoisimmalle ja eteläisimmälle kentälle

SAS:in liittyminen SkyTeamiin tarkoittaa yhtä mielenkiintoista ja hauskaa asiaa nimenomaan allianssille itselleen. Nyt Skyteamilla on nimittäin yhteys sekä maailman pohjoisimmalle että eteläisimmälle kansainväliselle lentoasemalle.

Tuo pohjoisin kenttä on Longyearbyen Norjaan kuuluvilla Huippuvuorilla, noin tuhat kilometriä Manner-Norjan ja samalla koko Manner-Euroopan pohjoisrannikolta pohjoiseen. SAS lentää sinne säännöllisesti Tromssasta ja Oslosta. Eteläisin kenttä on puolestaan Ushuaia Argentiinan eteläkärjessä, 54. eteläisellä leveyspiirillä. Argentiinan kansallinen lentoyhtiö Aerolíneas Argentinas lentää sinne säännöllisesti Buenos Airesista sekä El Calafatesta.

Ainakaan vielä näin viikon Skyteam-jäsenyydellä SAS:in koodilla ei ole mahdollista matkustaa Longyearbyenistä lähes 16 000 kilometrin päähän Ushuaiaan, mutta ylipäätään SkyTeamin siivin se mahdollisesti onnistuisi. Sellaisen kohdalla puhuttaisiin kuitenkin vähintään kolmen välilaskun maratonlennosta.

Lähteet: SAS, Air France-KLM, Skyteam

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla

Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa – eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa

Airbus A350 maaliongelmat

Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan

Norse Atlantic Airways

Lentokoneet: Norse Atlantic teki historiaa ensimmäisellä suoralla lennolla Norjasta Australiaan – toistaiseksi Manner-Euroopan ja Australian välillä on vain kaksi vakituista, suoraa reittiä

Lentokenttä

EU-määräykset muuttuvat syyskuun alussa – näin ne vaikuttavat turvatarkastuksiin lentokentillä

A321 Sharklet

Lentokoneet: Finnair juhlistaa yhä tärkeämmän Lontoon-reittinsä 70-vuotista taivalta lisäämällä päivittäisiä lentojaan sinne peräti puolella

Farnborough’n ilmailunäyttelyn lentokonetilaukset – mitä vaikutuksia niillä voi olla Suomeen ja kumpi voitti?

Embraerin E2-sarjan matkustajakoneet osaavat pian ensimmäisenä maailmassa tehdä lentoonlähdön automaattisesti

Helsinki-Vantaa Lentokenttä Lentoasema Uusi Terminaali 2021 Lentäminen

Finavian lentoasemien matkustajamäärät kasvoivat vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla – muusta Euroopasta ollaan silti reippaasti jäljessä yhdessä asiassa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat