3.9.2021

Lentoon lähdössä? Cupra UrbanRebel -konseptiauto

Lentoon lähdössä? Cupra UrbanRebel -konseptiauto

Ensimmäiset häivähdykset hukkaavat huomion epäolennaiseen. Cupra UrbanRebel -konseptiauto on varmasti paljon enemmän kuin sen siipi.

Näissä kuvissa, ja jutun lopusta katsottavalla videolla, näkyy juuri Münchenin autonäyttelyn yhteydessä julkistettu täyssähköinen kaupunkialueelle sopiva auto valtavalla siivellä. Cupra UrbanRebel -konseptiauto taitaa painottaa varsin vahvasti konseptin osuutta, mutta oikeastaan tuo siipi on vähiten mielenkiintoinen yksityiskohta. Se kerää huomion, mutta kaikki muu kertonee merkin tulevaisuudesta.

Lentoon lähdössä? Cupra UrbanRebel -konseptiauto

Cupra erkaantui Seatista omaksi brändikseen vuonna 2018. Euroopassa Cupran nimen historia ja lupaukset suorituskykyisestä brändistä saivat monet odottamaan vesi kielellä upeita viistoperiä ja ehkä jotakin vielä matalampaa. Toisin kuitenkin kävi.

Kiinaa kohti käännetty laiva toi katumaasturia katumaasturin perään, jopa täysin tavanomaisella hybridivoimalinjalla sporttisuuden jäädessä paljolti mainoslehtisiin, tribaalitatskoihin ja varustelistauksiin. Olisiko nyt ryhtiliikkeen aika?

Lentoon lähdössä? Cupra UrbanRebel -konseptiauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Cupra UrbanRebel -konseptiauto

Ihan pian ei kannata kuitenkaan siirtyä jonottamaan jälleenmyyjän oven taakse. Tämä konseptiauto tarjoilee viitteitä vuonna 2025 lanseerattavan kaupunkiauton muotoilukielestä. Tuo takasiipi tuskin tulee tuotantoversioon.

Sitä perustellaan kilpa-autoilulla, joka on tärkeä osa Cupran genetiikkaa. Tästä syystä täyssähköinen kaupunkiauto on verhottu kilpa-auton asuun.

Keulailme toistaa brändin muotokieltä ja näyttää varsin pystyltä mikäli kaikki ilmanohjaimet riisuttaisiin pois. Ajovaloissa ja konepellin pokkauksissa on jotakin tuttua Tavascanista.

Lentoon lähdössä? Cupra UrbanRebel -konseptiauto

Kyljen perusteella Cupra UrbanRebel -konseptiauto on selvästi kaksi- tai kolmiovinen, joka ei välttämättä ole valtava yllätys kaupunkiautossa. Toisaalta tämä saattaa myös olla hämäystä ja tehty konseptiin kilpa-autoa varten.

Kyseessä on ennen kaikkea muotoilututkielma. Tämä siitäkin huolimatta, että Cupra kertoo voimalinjan tarjoavan 250 kilowattia jatkuvaa tehoa ja hetkellisesti jopa 320 kilowattia. Näin ollen kiihdytys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen olisi mahdollista 3,2 sekunnissa.

Mikäli Cupra vihdoin pyrkisi siirtämään kilparatojen oppia katuautoon, se voisi todella tarjota paljon hauskuutta. Tämän ovat Seatin alla valmistetut Cuprat jo todistaneet. Toivottavasti näemme tästä perinteisen viistoperän korimuotoja myös tuotannossa.

[embed]https://youtu.be/HSZTpcMoQjk[/embed]

Kuvat ja lähde: Cupra Teksti: Henri Posa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat