16.7.2024

Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja

Teksti Timo Turkula
Kuva Benjamin Helander

Lentopelkoon on ikävä vitsaus siitä kärsiville, hankaloittaahan ja rajoittaahan se matkantekoa monin tavoin.

Jos lentäminen ahdistaa, kannattaa tutustua Moottorin aiempiin kolmiosaisen lentopelko-juttusarjan artikkeliin lentopelon eri osatekijöistä ja siitä kuinka lentopelko voidaan saada hallintaan.

Moottori on kirjoittanut aiheesta aiemmin otsikoilla: Lentopelko hallintaan 1/3 – näillä vinkein jännittämättä ilmojen teille ja Lentopelko hallintaan 2/3 – lentopelkokurssi simulaattorissa tai videoilla.

Moottori on kirjoittanut aiemmin lentopelkoja sivuavasti otsikolla Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen.

Tuossa artikkelissa tähdennettiin, että lentomatkailija voi varautua liki kaikkeen, mutta jos ikävyyksiä tulee, voi ennakolta hankitut tiedot ja muu ennakkovarautuminen pelastaa pulasta, ehkäistä pahemmalta tai säästää rahaa.

Artikkelissa ohjeistettiin, että turvavyötä on syytä pitää riittävän tiukalla aina kun lentomatkustaja istuu paikallaan. ”On myös hyvä varmistaa, että vyö on kiinni silloin, kun on aikeissa ottaa nokoset.”

Artikkelissa tuotiin esiin, että on syytä opetella myös turvavyön nopeaa avaamista mahdollista hätäevakuointia varten.

Artikkelissa todettiin myös seuraavasti: ”Kuuntele ja katso turvaohjeet matkustamohenkilökunnan esityksestä tai videon näyttöruudulta sekä edessäsi istuintaskusta löytyvästä turvaohjeesta. Lue turvaohje joka lennolla huolellisesti, vaikka turvaohjeeseen perehtyminen saattaa tuntua pakkopullalta ja tylsältä. Turvaohjeeseen tutustuminen on kokeneen matkustajan merkki, sitä ei kannata hävetä. Varmista turvaohjeesta uloskäyntiovien sijainti ja toiminta. Pääoven ja varauloskäyntiovien avaus voi olla erilainen. Paina mieleen lähimmän uloskäynnin sijainti, montako istuinriviä on matkaa siihen? Evakuointitilanteessa ihmishenkien pelastaminen ja nopeus ovat tärkeintä. Jätä matkatavarat hyllyyn.”

Finnairin lentäjä Riika Kaipainen on vastannut lentämisen kokemusasiantuntijana lentopelkokysymyksiin. Niitä ovat esittäneet lentopelosta huolestuneet Finnairin Instagram-seuraajat.

Tässä esimerkkinä kolme ensimmäistä kysymystä ja vastausta:

Kysymys: En tiedä lentokoneen ohjaajasta muuta kuin nimen, jos sitäkään. Kuinka voin luottaa häneen?

Vastaus: Lentäjiä on aina kaksi (tai useampia). Kumpikin meistä voi lentää tarvittaessa yksin. Finnairin lentäjien on ansaittava lupakirjansa tiukassa koulussa, jossa valvotaan ja pidetään kirjaa heidän koulutuksestaan. Finnairin lentäjät käyvät simulaattorikoulutuksissa kahdesti vuodessa, joissa heidän taitonsa testataan. Koulutukset sisältävät tilanteita, joita lentäjät eivät todennäköisesti koskaan kohtaa urallaan, mutta he olisivat valmiita hoitamaan nämä tilanteet tosipaikan tullen. Meidän on myös käytävä läpi perusteellinen lääkärintarkastus joka vuosi. Voit aina tervehtiä meitä noustessasi koneeseen – jos kerrot huolesi matkustamohenkilökunnalle tai meille lentäjille, juttelemme mielellämme ja voimme vastata mahdollisiin kysymyksiisi.

Kysymys: Miten lennonjohtajien on mahdollista huomata kaikki, mitä tapahtuu ilmassa? Voiko ilmassa törmätä, jos siellä on paljon lentokoneita?

Vastaus: Lennonjohtajat eivät ole koskaan yksin, ja he voivat työskennellä vain tietyn ajan kerrallaan. He näkevät kaikki lentokoneet näytöillään eivätkä irrota silmiään niistä työskennellessään. Jos jokin menisi pieleen, on olemassa varasuunnitelma: meillä lentäjillä on ympärillämme lentokoneemme näytöt ja järjestelmä, joka valvoo liikennettä. Tämä järjestelmä antaa meille varoituksen hyvissä ajoin, jos toinen lentokone tulee liian lähelle. Ohjaamossa seuraamme jatkuvasti näyttöjä, lentokoneen järjestelmiä, polttoaineen tilannetta ja karttoja, myös syömisen aikana. 

Kysymys: Olen ahdistunut lennon aikana, koska en tiedä mitä tapahtuu.

Vastaus: Yritämme pitää sinut ajan tasalla parhaamme mukaan tekemällä kuulutuksia – ja voit aina kysyä matkustamohenkilökunnaltamme.

Kysymyksiä ja vastauksia on kaikkiaan 16 kappaletta ja niiden ääreen pääsee täältä.

Lähde: Finnair

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat