16.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja Teksti Timo Turkula Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentopelkoon on ikävä vitsaus siitä kärsiville, hankaloittaahan ja rajoittaahan se matkantekoa monin tavoin. Jos lentäminen ahdistaa, kannattaa tutustua Moottorin aiempiin kolmiosaisen lentopelko-juttusarjan artikkeliin lentopelon eri osatekijöistä ja siitä kuinka lentopelko voidaan saada hallintaan.Moottori on kirjoittanut aiheesta aiemmin otsikoilla: Lentopelko hallintaan 1/3 – näillä vinkein jännittämättä ilmojen teille ja Lentopelko hallintaan 2/3 – lentopelkokurssi simulaattorissa tai videoilla.Moottori on kirjoittanut aiemmin lentopelkoja sivuavasti otsikolla Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen. Tuossa artikkelissa tähdennettiin, että lentomatkailija voi varautua liki kaikkeen, mutta jos ikävyyksiä tulee, voi ennakolta hankitut tiedot ja muu ennakkovarautuminen pelastaa pulasta, ehkäistä pahemmalta tai säästää rahaa.Artikkelissa ohjeistettiin, että turvavyötä on syytä pitää riittävän tiukalla aina kun lentomatkustaja istuu paikallaan. ”On myös hyvä varmistaa, että vyö on kiinni silloin, kun on aikeissa ottaa nokoset.”Artikkelissa tuotiin esiin, että on syytä opetella myös turvavyön nopeaa avaamista mahdollista hätäevakuointia varten.Artikkelissa todettiin myös seuraavasti: ”Kuuntele ja katso turvaohjeet matkustamohenkilökunnan esityksestä tai videon näyttöruudulta sekä edessäsi istuintaskusta löytyvästä turvaohjeesta. Lue turvaohje joka lennolla huolellisesti, vaikka turvaohjeeseen perehtyminen saattaa tuntua pakkopullalta ja tylsältä. Turvaohjeeseen tutustuminen on kokeneen matkustajan merkki, sitä ei kannata hävetä. Varmista turvaohjeesta uloskäyntiovien sijainti ja toiminta. Pääoven ja varauloskäyntiovien avaus voi olla erilainen. Paina mieleen lähimmän uloskäynnin sijainti, montako istuinriviä on matkaa siihen? Evakuointitilanteessa ihmishenkien pelastaminen ja nopeus ovat tärkeintä. Jätä matkatavarat hyllyyn.”Finnairin lentäjä Riika Kaipainen on vastannut lentämisen kokemusasiantuntijana lentopelkokysymyksiin. Niitä ovat esittäneet lentopelosta huolestuneet Finnairin Instagram-seuraajat.Tässä esimerkkinä kolme ensimmäistä kysymystä ja vastausta:Kysymys: En tiedä lentokoneen ohjaajasta muuta kuin nimen, jos sitäkään. Kuinka voin luottaa häneen?Vastaus: Lentäjiä on aina kaksi (tai useampia). Kumpikin meistä voi lentää tarvittaessa yksin. Finnairin lentäjien on ansaittava lupakirjansa tiukassa koulussa, jossa valvotaan ja pidetään kirjaa heidän koulutuksestaan. Finnairin lentäjät käyvät simulaattorikoulutuksissa kahdesti vuodessa, joissa heidän taitonsa testataan. Koulutukset sisältävät tilanteita, joita lentäjät eivät todennäköisesti koskaan kohtaa urallaan, mutta he olisivat valmiita hoitamaan nämä tilanteet tosipaikan tullen. Meidän on myös käytävä läpi perusteellinen lääkärintarkastus joka vuosi. Voit aina tervehtiä meitä noustessasi koneeseen – jos kerrot huolesi matkustamohenkilökunnalle tai meille lentäjille, juttelemme mielellämme ja voimme vastata mahdollisiin kysymyksiisi.Kysymys: Miten lennonjohtajien on mahdollista huomata kaikki, mitä tapahtuu ilmassa? Voiko ilmassa törmätä, jos siellä on paljon lentokoneita?Vastaus: Lennonjohtajat eivät ole koskaan yksin, ja he voivat työskennellä vain tietyn ajan kerrallaan. He näkevät kaikki lentokoneet näytöillään eivätkä irrota silmiään niistä työskennellessään. Jos jokin menisi pieleen, on olemassa varasuunnitelma: meillä lentäjillä on ympärillämme lentokoneemme näytöt ja järjestelmä, joka valvoo liikennettä. Tämä järjestelmä antaa meille varoituksen hyvissä ajoin, jos toinen lentokone tulee liian lähelle. Ohjaamossa seuraamme jatkuvasti näyttöjä, lentokoneen järjestelmiä, polttoaineen tilannetta ja karttoja, myös syömisen aikana. Kysymys: Olen ahdistunut lennon aikana, koska en tiedä mitä tapahtuu.Vastaus: Yritämme pitää sinut ajan tasalla parhaamme mukaan tekemällä kuulutuksia – ja voit aina kysyä matkustamohenkilökunnaltamme.Kysymyksiä ja vastauksia on kaikkiaan 16 kappaletta ja niiden ääreen pääsee täältä.Lähde: FinnairMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?