24.9.2020 Ajoneuvot Lexus LS lippulaivaan lisää mukavuutta – Takumi, Nishjin sekä Haku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LS lippulaivaan lupaillaan lisää mukavuutta nyt tapahtuneen uudistuksen myötä. Samalla selviää mitä tarkoittaa Takumi, Nishjin sekä Haku. Lexus LS lippulaivaan luvataan lisää mukavuutta, vaikka lehdistökuvien malliversiomerkintänä lukee "F Sport". Merkki on siis nyt julkistanut uuden Euroopan lippulaivansa, joka kulkee kirjainparilla LS. Ymmärtääkseen paremmin mistä on kyse, suosittelemme lukemaan nyt myynnistä poistuvan version Lexus LS 500h -koeajon Moottorin verkosta.Uusi Lexus LS on aina uusien teknologioiden, varusteiden ja muotoilun näyteikkuna ja uutuusmallin esittelyn luontaisena jatkeena on mallin myynnin aloittaminen Euroopassa vielä tämän vuoden puolella. Pääpaino on ilahduttavasti mukavuudessa.– Uuden LS-mallin suunnittelussa tähtäsimme poikkeuksellisen hiljaisuuden ja mukavuuden uuteen asteeseen, sillä mainitut ominaisuudet ovat olleet määrittäviä tekijöitä koko Lexuksen brändille aina ensimmäisestä LS-mallista lähtien, kuvailee Lexuksen johtaja Koji Sato.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLexus LS lippulaivaan lisämukavuuttaUusimmassa versiossa Lexus LS lippulaivaan on kiinnitetty mukavuuden näkökulmasta erityistä huomiota. Tämä koskee muun muassa renkaita, mukautuvaa iskunvaimennusjärjestelmää (AVS), kallistuksenvakausta ja istuimien rakennetta.Renkaiden osalta sivuseinämien jäykkyyttä on vähennetty, mutta run-flat -ominaisuudet säilytetty. AVS-jousitusjärjestelmän uudet solenoidit mahdollistavat iskunvaimennuksen nopeamman ja tarkemman toiminnan erilaisilla pinnoilla ajettaessa. Kallistuksenvakauksessa otetaan entistä tarkemmin huomioon dynaaminen painonsiirtymä korin kallistuessa minkä Lexus lupaa tarkoittavan muun muassa aiempaa tarkempaa ajettavuutta kaarteissa ja nopeissa käännöksissä.Istuimien osalta Lexus on muuttanut rakennetta uudella monikerrospehmusteella, joka tarkoittaa erityisen pehmeää päällipehmusteetta ja uudelleensijoitettuja saumauksia. Lopputuloksena valmistaja lupaa istuimien välittävän entistä vähemmän värinöitä, ollen erittäin mukavia ja pitävän istujan paikoillaan hyvinkin dynaamisissa ajotilanteissa.Samalla Lexus kertoo voimalinjan kehittyneen aiempaakin sivistyneemmäksi ja sähkökäytön roolin kasvaneen. Kiihtyvyyden luvataan olevan aiempaakin lineaarisempaa helpottaen kaikkea kaupunkiajosta maanteiden ohituksiin. Samoin korkeajänniteakun voimavaroja kerrotaan käytettävän tehokkaammin, joka pienentää polttomoottorin rasituksen mukana myös sen synnyttämää melua.Takumi, Nishjin sekä HakuUlkonäkömuutokset ovat pieniä, mutta niitä on silti useita. Ylivoimaisesti huomattavin muutos on tapahtunut keulan ajovaloissa, jotka ovat nyt näkökannasta riippuen joko hillitymmin tyylikkäät tai tylsemmät. Myös etusäleikkö on saanut uuden pinnoitteen etupuskurin mentyä uusiksi. Puskurin ilmanottoaukot sijaitsevat aiempaa ulompana kulmissa, ja haluttaessa F Sport -varustetaso korostaa auton leveyttä vielä lisää.Uuden Lunar Silver -ulkovärin kehittämiseksi valmistaja kertoo tehneensä useita innovatiivisia ratkaisuja, joiden luvataan kasvattavan maalipinnan kontrastia. Tämä ulkoväri yhdistyy saumattomasti uusiin Nishijin- ja Haku-sisädesigntyyleihin.Valmistajan mukaan varsinainen maalipinta saadaan vain yhden mikrometrin paksuiseksi ultraääniteknologiaa hyödyntämällä, joka kieltämättä kuulostaa täysin uskomattomalta. Tavallisesti värikerroksen paksuus on noin 60 mikrometrin luokkaa, ja koko maalipinnan paksuus noin 100 mikrometriä.Lexuksen mukaan ultraääniteknologialla maalin sisältämät alumiinipartikkelit pakkautuvat tiiviimmin ja yhdenmukaisemmin, jolloin lopputuloksena on virheetön maalipinta peilimäisellä kiillolla. Tämän mahdollistamiseksi myös pohjamaalin, pohjavärin ja lukuisten lakkakerrosten täytyy olla äärimmäisen tasaisia - jotain, johon kuulemma vain Lexuksen Takumi-mestarit pystyvät. Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää.Uudistunut LS esittelee maailmalle modernin tulkinnan kahdesta perinteisestä, vuosisatoja vanhasta, japanilaisesta käsityötaidosta. Nishijin- ja Haku-oviverhoilut luovat kiehtovan, orgaanisen kuvion, joka muistuttaa kuunvalossa väreilevää vedenpintaa. Toteutus ilmentää valmistajan mukaan taiteellista japanilaista tapaa yhdistää erilaisia materiaaleja ilmentämään luonnon kauneutta ja luonnetta.Nishijin-tyylin juuret ovat japanilaiselle ylimystölle aikanaan kehitetyt materiaalitekniikat. Metallikalvo venytetään washi-paperin päälle ja leikataan ohuiksi nauhoiksi, joista kudottavan orgaanisen muodon hopeiset langat luovat väreilevien aaltojen maailman. Sen sijaan Haku-tyyli on yli 400 vuotta vanha käsityötaito, jossa metallikalvo ohennetaan yhden - kahden mikrometrin välille. Haku-pinnan hento kiilto kuvastaa kuunvaloa Nishijin-aaltojen yllä.Varusteita unohtamattaUudistuneen LS-mallin multimediajärjestelmä ja käyttöliittymä ovat kokeneet ison muutoksen, ja edellisen version Moottorin koeajossa kävikin ilmi tämän uudistuksen tarve. Uutta järjestelmää ohjataan 12,3-tuumaisen kosketusnäytön avulla. Järjestelmän osaamisalueeseen kuuluu myös Apple CarPlay ja Android Auto.Kosketusnäytön toimintoihin on lisätty uusi viimeksi käytettyjen toimintojen pikanäppäin, joka mahdollistaa esimerkiksi istuinsäätöjen tai ohjauspyörän lämmityksen nopeamman käytön. Ohjauspyörässä olevat mediajärjestelmän käyttöpainikkeet on nyt sijoitettu uudelleen parempaa käytettävyyttä silmälläpitäen.Lexus esittelee uudessa LS-mallissa täysin automaattisen pysäköintijärjestelmän. Ajettaessa aiotun pysäköintitilan viereen kuljettaja voi aktivoida järjestelmän, jolloin se luo kuvan ympäristöstään, määrittää tehokkaimman ja turvallisimman tavan pysäkölidä auto ja suorittaa pysäköinnin. Kuljettaja voi seurata tapahtumia medianäytön kautta.Lisäksi LS saa RX-mallista tutut adaptiiviset BladeScan-ajovalot, jotka pystyvät rajaamaan valaistun alueen valmistajan mukaan matriisiajovaloja tarkemmin. Varusteisiin lukeutuu myös takalasiin sijoitettua kameraa hyödyntävä uusi digitaalinen taustapeili. Lisäksi 360 asteen kamerajärjestelmään on lisätty jalankulkijoiden tunnistustoiminto ja auto esikiristää turvavyöt mikäli PCS-järjestelmä havaitsee kohonneen törmäysriskin.Lexuksen uusin taidonnäyte, ja valmistajan lupaama todiste Takumi-mestarien tinkimättömästä ammattitaidosta, saapuu varsinaisten autojen muodossa Eurooppaan aina Suomea myöden alkuvuodesta 2021.Kuvat ja lähde: LexusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa