19.2.2023 Matkailu Liberland: pieni mikrovaltio Kroatian ja Serbian välissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jugoslavian hajoaminen pirstaloi Balkania. Uusien valtioiden synty muodosti luonnollisesti myös uusia rajoja, joka aiheuttaa yhtä tänä päivänä rajakiistoja – sekä tarjosi opportunistille mahdollisuuden perustaa kokonaan uuden valtion. Liberland? Siis valtio Euroopassa? Kyllä ja ei. Balkan on ollut vuosisatoja yksi Euroopan ruutitynnyreitä, jonka santaan on haudattu paljon muitakin kuin suomalaisia, ja josta se ensimmäinen maailmojenkin sota sai alkunsa.Ei, niin vanha ei Liberland sentään ole. Tuo mikrovaltio – tunnettu myös nimellä Free Republic of Liberland – on perustettu 13.4. 2015, mutta sen juuret juontavat Itävalta-Unkarin hajoamiseen.Yksinkertaistaen kyseessä on pieni seitsemän neliökilometrin maapalanen Tonavan länsirannalla Kroatian ja Serbian välissä. Paikalliset tuntevat sen nimellä Gornja Sika. Se on osa Kroatian ja Serbian välistä rajakiistaa, jossa Serbia on sitä mieltä, että Tonava on maiden välinen rajajoki, kun taas Kroatian mielestä vanha karttapohja ajalta ennen Tonavan suoristamista 1800-luvulla – sen ollessa vielä Itävalta-Unkarin sisäjoki – on oikea raja. Tämä oikeuttaisi Kroatian lukuisiin maa-alueisiin nykyisen Tonavan itärannalta, siis nykyisin Serbiaan kuuluvilta alueilta.Näiden kahden eri näkemyksen mukaan maiden väliin on jäänyt kuitenkin yksi pieni maa-alue, jota kumpikaan ei halua ja siten myöskään tunnista. Se on siis terra nullius eli ei kenenkään maa. Ja juuri tuon pläntin tsekkiläinen ja taloustieteitä sekä kansainvälistä politiikkaa opiskellut Vít Jedlička päätti omia itselleen Liberlandin perustamista varten.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi edes Euroopan pieninSeitsemän neliökilometrin kokoisena Liberland on hieman Gibraltaria suurempi. Vatikaaniin verrattuna se on kuitenkin jättiläinen, noin 15 kertaa sitä suurempi. Myös Monaco on selvästi Liberlandia pienempi.Yksi iso tekijä kuitenkin erottaa Liberlandin noista valtiosta. Liberlandissa ei ole oikeastaan mitään infrastruktuuria: yksi peltotie ja vanha purkukuntoinen talo. Ja koska Kroatia ja Serbia eivät tunnusta Liberlandia, sillä ei ole luonnollisestikaan myös virallista rajaa. Maan saaman julkisuuden ansiosta useampi seikkailija on päättänyt kuitenkin käydä siellä, joten nykyisin aluetta partioivat Kroatian rajaviranomaiset. Alueelle yrittävät pidätetään ja he saavat sakot.Tunnistamon tuntemattomuusLiberlandia ei ole tunnistanut yksikään YK:n jäsenvaltio. Ainoastaan muutama toinen mikrovaltio on sen tunnistanut, yhtenä esimerkkinä Somaliland, jota sitäkään ei kukaan ole tunnustanut viralliseksi maaksi – paitsi tietysti Liberland.Rajakiistoissa ei sen sijaan ole mitään ihmeellistä, sellaisia on yhä nykyään toista sataa useiden valtioiden välillä, ja esimerkiksi yhä vaikkapa Kanadan ja USA:n välillä.Se, ettei Liberlandia ole tunnustettu viralliseksi valtioksi ei ole kuitenkaan estänyt Vít Jedličkaa valitsemasta Liberlandille hallitusta, perustuslakia, omaa krypropohjaisen valuuttaa sekä myös oikeutta myöntää halukkaille Liberlandin kansalaisuus ja passi. Näistä jälkimmäinen luonnollisesti maksaa. Rahan lisäksi kansalaisuuden voi myös ansaita työskentelemällä Liberlandille.Kiistanalainen johtohahmoLiberlandin vuonna 1983 syntynyt presidentti Vít Jedlička tuntuu jakavan voimakkaasti mielipiteitä. Osa pitää häntä lähes vapaustaistelijana, toiset taas kepulikeinoin rikastuvana huijarina, joka hakee itselleen julkisuutta kyseenalaisin keinoin.Presidentinvirkansa lisäksi Jedlička toimii myös toisen kotimaansa eli Tšekkoslovakian politiikassa. Hän on oikeistoliberaalisen ja EU-kriittisen Svobodní puolueen jäsen. Jedlička itse on kertonut haluavansa luoda yhteiskunnan, jossa hurskaat ihmiset voivat vaurastua ilman sen suurempaa valtiollista sääntelyä kuin verotustakaan. Verojen maksaminen olisi Liberlandissa esimerkiksi vapaaehtoista, mutta siitä palkittaisiin. Esimerkiksi tällaista vapaammista valtioista Jedlička on maininnut sekä Monacon että Liechtensteinin.Herran omin sanoin: ”Perustimme Liberlandin 13. huhtikuuta 2015 Thomas Jeffersonin syntymäpäivän kunniaksi. Halusimme luoda uudestaan Amerikan vallankumouksen hengen. Haluamme myös yhdistää amerikkalaisen tasavallan, sveitsiläisen demokratian ja Singaporen meritokratian parhaat elementit. Haluamme luoda järjestelmän, jossa hallinto toimisi nykyaikaisella ja läpinäkyvällä tavalla".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuuret suunnitelmatTällä hetkellä Liberlandissa ei ole siis mitään muuta kuin tyhjää tonttia. Suunnitelmat ovat kuitenkin suuret. Maan virallisessa arkkitehtuurikilpailussa kerättiin ehdotuksia siitä, miten ja mihin suuntaan maan arkkitehtuuria voitaisiin kehittää. Ja kehitystarvetta todella on, jos Liberland joskus oikeasti tunnustetaan ja sinne pääsee muuttamaan. Liberland on myöntänyt tähän mennessä yli 7000 passia, ja hakemuksia on Liberlandin edustajien mukaan odottamassa yli 700 000 kappaletta.Suunnitelmissa on siis iso kaupunki, jolla olisi jopa oma lentokenttä. Vertailun vuoksi Monacon pinta-ala on hieman yli kaksi neliökilometriä eli se on 3,5 kertaa Liberlandia pienempi, mutta siellä on vain 38 350 asukasta. Ja lentokentää ei Monacossa ole, sen virkaa ajaa heliport, jonne pääsee nopeasti Nizzan kentältä.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Wikipedia ja Liberland Lue lisää Kaikki artikkelit 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 9.12.2024 Matkailu Japanissa luotijunalla jouhevasti 260 km/h 8.12.2024 Matkailu Zagrebin joulumarkkinat, kehujen arvoiset? 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 4.12.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman Svenskt Tenn – kuolemattomia sisustusunelmia 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja 1.12.2024 Matkailu Muzeul Micul Paris – pala Pariisia Bukarestissa 28.11.2024 Laivat Joulu merellä: klassikkoja ja yllätyksiä punaisilla laivoilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä