9.9.2021 Liikenne Liikennealan järjestöt kritisoivat kansallista päästökauppaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteen kansallisen päästökaupan tarpeellisuudesta käydään kipakkaakin yhteiskunnallista keskustelua. Tieliikenteen kansallinen päästökauppa puhuttaa. Kattava joukko elinkeinoelämän järjestöjä on ilmaissut kriittisen näkemyksensä hallituksen aikeille kansallisesta tieliikenteen päästökaupasta. Myös Autoliitto on suhtautunut penseästi näihin aikeisiin. Hallitus valmisteluttaa kansallista tieliikenteen päästökauppaa. Työrukkasena on liikenne- ja viestintäministeriön asettamaa virkamiestyöryhmä, joka valmistelee muistiota, jossa arvioidaan kansallisen päästökaupan edellyttämät toimet ja aikataulu. Työryhmätyö kestää kuluvan vuoden loppuun. Valmistelua tehdään siltä varalta, että fossiilittoman liikenteen tiekartan ensimmäisen ja toisen vaiheen keinoilla ei saada riittävästi vähennettyä liikenteen päästöjä. Kansallisen tieliikenteen päästökauppa voisi hallituksen aikeiden perusteella tulla voimaan vuonna 2025. Kaikki kiteytyy valtioneuvoston toukokuiseen periaatepäätökseen kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä eli fossiilittoman liikenteen tiekartasta. Tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tieliikenteen osuus 19,1 prosenttia Tilastokeskuksen ja VTT:n käyttämän laskentatavan (osuus päästöistä ilman LULUCF-sektoria) mukaan tieliikenne aiheuttaa Suomen kasvihuonekaasupäästöistä 19,1 prosenttia, josta henkilöautoliikenteen osuus on 10,4 %, kuorma-autoliikenteen 6,2 %, pakettiautoliikenteen 1,6 % ja linja-autojen 0,9 %. Liikenneala sitoutunut tavoitteisiin Järjestöjen yhteisessä kannanotossa tähdennetään, että liikenneala on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt kansallisen tavoitteen mukaisesti vuoteen 2030 mennessä. Päästövähennystavoitteiden saavuttaminen ei järjestöjen mukaan edellytä päästökauppaa tai polttoaineveron korotuksia. Tieliikenteeseen laajeneva päästökauppa muodostaa järjestöjen mukaan tärkeän liikkumisen ja kuljettamisen hinnoitteluun ja liikenteen verorakenteisiin vaikuttavan mekanismin, jonka vaikutuksia kotitalouksien liikkumismahdollisuuksiin ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin tulisi kartoittaa kattavasti ennen kuin päästökaupasta tehdään päätöksiä kansallisesti. 15 järjestön yhteisen ulostulon mukaan kotimaisen päästökaupan valmistelu tulisi jäädyttää. Valmistelussa tulisi sitä vastoin keskittyä komission päästökauppaa koskevan lainsäädäntöehdotuksen käsittelyyn. Kannanoton mukaan tieliikenteen päästökauppaa ei tule käynnistää, mikäli siihen ei ole kansallisesti tarvetta. Järjestöt kummastelevat tarvetta rakentaa kansallista järjestelmää, kun tulossa on velvoittavaa EU-sääntelyä. ”Koska kansallista päästökauppaa ei ole järkevää toteuttaa EU:n laajuisen päästökaupan toteutuessa, sen valmistelua ei ole perusteltua jatkaa”, kannanotossa linjataan. Vaikutukset vaikeita arvioida Päästökaupan vaikutuksia on kannanoton mukaan haasteellista arvioida siksikin, että eri jäsenmaissa polttoaineverotasot ovat hyvin erilaisia. Kuljetusalan näkökulmasta on useita uhkia pyrittäessä päästökaupan avulla vähäpäästöisyyteen. ”Tavaraliikenteessä sähköistyminen etenee hitaammin ja siirtymä fossiilisista polttoaineista ei etene samaan tahtiin kuin henkilöautokannassa. Suomessa on käytössä paljon raskasta kalustoa, jonka sähköistäminen tulevaisuudessakin voi olla hankalaa. Hinnoittelun vaikutukset kohdistuvat yrityksiin tällöin suoraan kustannusten kasvuna, joka ei ole vältettävissä tai ennakoitavissa”, kannanotossa arvioidaan. Kannanoton allekirjoittajina ovat muun muassa Elinkeinoelämän Keskusliitto, Metsäteollisuus, Suomen Yrittäjät, Keskuskauppakamari, Autoalan Keskusliitto, Autotuojat ja -teollisuus ry sekä muita auto-, liikenne- ja logistiikka-alan liittoja. Elinkeinoelämän keskusliiton johtava asiantuntija Tiina Haapasalo arvioi kesäkuisessa Yleisradion uutisessa kansallista päästökauppaa varsin skeptisesti: ”Meillä on Suomessa muutama polttoainejakelija, niiden kesken käytäisiin huutokauppaa. Se olisi mielestäni aika arvaamaton järjestelmä.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ministeri: valmistelu ei mene hukkaan Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) on Helsingin Sanomiin haastateltuna eri linjoilla kansallisen päästökaupan valmistelusta. Harakan mukaan käynnistetty kansallinen valmistelu ei mene hukkaan, koska sen avulla voidaan kerätä tietoa ja vaikutusarvioita. ”Valmistaudumme tietysti samanlaiseen järjestelmään kuin EU ja Saksa kaavailevat. Emme ole tekemässä järjestelmää, jossa Suomi olisi ainoa EU-maa, jossa olisi kansallinen päästökauppa.” Valmistelu kestää joulukuuhun Liikenne- ja viestintäministeriöstä kerrotaan, että päästökauppaa valmistelevan virkamiestyöryhmän työ jatkuu, mutta kattavia ulostuloja kuten väliraporttia ei ole luvassa ennen työryhmän toimikauden päättymistä joulukuussa 2021. Työryhmässä on pohdittavana monia haasteita kuten muun muassa se, mitä taloudellisia vaikutuksia on odotettavissa esimerkiksi kotitalouksille polttoaineiden kuluttajahintoihin ja myös sitä, mikäli järjestelmässä tarvitaan kuluttajille suunnattuja kompensaatioita, niin kuinka ne voidaan kohdistaa mahdollisimman oikeudenmukaisesti. – Tässä vaiheessa ei valitettavasti ole lisää kerrottavaa. Työryhmän työ ja selvitykset ovat vielä kesken, hallitusneuvos Matleena Kurki-Suutarinen liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo. Poikkihallinnollisen virkamiestyöryhmän jäsenet tulevat työ- ja elinkeinoministeriöstä, valtiovarainministeriöstä, ympäristöministeriöstä, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista ja Energiavirastosta. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Laura Kotila / Valtioneuvoston kanslia Lähteet: Autoalan Keskusliitto, Autotuojat ja -teollisuus ry, Elinkeinoelämän Keskusliitto ry, Kaupan liitto, Keskuskauppakamari, Linja-autoliitto ry, Logistiikkayritysten Liitto ry, Metsäteollisuus ry, Palvelualan työantajat PALTA ry, Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, Suomen Taksiliitto ry, Suomen Yrittäjät, Teknisen Kaupan Liitto, Tieliikenteen Tietokeskus, liikenne- ja viestintäministeriö, Tilastokeskus, VTT, Yle, Helsingin Sanomat a:3:{i:0;s:6:"100594";i:1;s:5:"84607";i:2;s:5:"90136";} Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan