2.8.2022 Ajokortit Liikenneturva kritisoi ajokortti-iän laskemista 17-vuoteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimitusjohtaja Pasi Anteroinen: ”Itsenäinen ajaminen voisi alkaa esimerkiksi 17 vuoden ja kolmen kuukauden iässä.” Ajokorttilain muuttaminen ja erityisesti nuorten kuljettajien turvallisuus keskusteluttavat vilkkaasti. Kyse on vuonna 2018 voimaan tulleen ajokorttilain ”korjaussarjasta”, jonka keskiössä on linjata, tulisiko B-luokan ajokortti sallia kaikille 17-vuotiaille ajo- ja teoriakokeet läpäiseville nuorille.Jos lakimuutoksen myötä 17-vuotiaat saisivat ajoluvan, niin on tehtävä myös päätös siitä, millaisia turvallisuutta varmistavia rajoituksia nuorille kuljettajille tulee.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjorajoituksia yön tunneiksiAjokorttilain uudistus 2022 tietää useita muutoksia nykykäytöntöihin. Ajokorttilakiin kaavailtujen uudistusten myötä 17-vuotiaalle kuljettajalle myönnettävä rajoitettu B-luokan ajo-oikeus olisi voimassa vain tietyin ehdoin.17-vuotiaalle kuljettajalle myönnettävä rajoitettu B-luokan ajo-oikeus ei olisi voimassa kello 00–05 välillä 17-vuotiaalla kuljettajalla olisi oikeus kuljettaa vain yhtä matkustajaa kerrallaan Rajoitukset olisivat voimassa siihen asti, kunnes kuljettaja täyttää 18 vuotta Rajoitusten noudattamisen valvontaa tukemaan 17-vuotiaille kuljettajille esitetään velvoitetta merkitä kuljettamansa auto alaikäisen kuljettajan tunnuksella Nämä ehdotetut rajoitukset ja velvoite koskisivat myös niitä 17‑vuotiaita kuljettajia, jotka ovat saaneet B-luokan ajo-oikeuden ennen lain voimaantuloaAlkuajot yhdessä aikuisen kanssaLiikenneturva on sillä kannalla, että alaikäisen eli 17-vuotiaan kuljettajan olisi syytä hankkia ajokokemusta ensimmäisten, kaikkien vaarallisimpien kuukausien aikana vastuullisen aikuisen kanssa.Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen totesi Ylen haastattelussa vastikään, että jo muutaman kuukauden yhteisellä ajolla saataisiin tutkimusten mukaan iso turvallisuusvaikutus. ”Silloin itsenäinen ajaminen voisi alkaa esimerkiksi 17 vuoden ja kolmen kuukauden iässä”, Anteroinen ideoi.Nuorten kuskien määrä kasvaisiLiikenneturva on lausunnossaan lakimuutoksesta tuonut esiin, että Suomessa 17-vuotiaiden henkilöauton kuljettajien ”henkilövahingot ovat moninkertaistuneet vuodesta 2018 lähtien, jolloin ikäpoikkeusluvan myöntämisen ehtoja kevennettiin ja alaikäisten kuljettajien määrä alkoi kasvaa.””Ajokortti-iän laskeminen 18 vuodesta 17 vuoteen lisää alaikäisten autonkuljettajien määrää liikenteessä, mikä lisää nuorten liikenneonnettomuuksia ja heikentää nuorten liikenneturvallisuutta. Jos ajokortti-ikää päätetään laskea, nuorten turvallisuutta tukevien toimien tulee olla ehdotettuja tehokkaampia ja laajempia”, kiteyttää Liikenneturva lausunnossaan.Nuoria on väestöstä noin 11 prosenttia, mutta lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori, huomauttaa Liikenneturva ja muistuttaa liikenneturvallisuuden kohentamisen kunnianhimoisista tavoitteista: ”Suomessa ja muuallakin Euroopassa on tavoite puolittaa liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä tämän vuosikymmenen aikana. Nuorten (15–25-vuotiaat) osalta tämä tarkoittaa Suomessa, että ikäryhmän liikennekuolemien määrä on saatava alle 18:aan vuoteen 2030 mennessä, kun vuonna 2020 kuolleiden määrä ikäryhmässä oli 37.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskimäärin 30 kuolonkolaria vuodessaOnnettomuustietoinstituutin (OTI) Nuorisoraportti 2021:n mukaan nuoret (18–24-vuotiaat) kuljettajat aiheuttivat vuosina 2010–2019 kaikkiaan 356 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta.”Jos verrataan vuosien 2010–2014 ja 2015–2019 keskiarvoja, on aiheutettujen moottoriajoneuvo-onnettomuuksien määrä vähentynyt kymmenessä vuodessa kymmenyksen”, raportissa kerrotaan.OTI huomauttaa samassa yhteydessä, että ”viime vuosina nuorten myönteinen kehitys on pysähtynyt paikalleen ja onnettomuuksia on tapahtunut vuosittain keskimäärin 30.”Samaisen raportin mukaan nuorten aiheuttamien kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien osuus kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista on pysynyt vuosien 2010–2019 aikana varsin samana (noin viidennes) lukuun ottamatta viimeistä neljää vuotta, jolloin se on ollut hieman pienempi osuus kuin edeltävinä vuosina.Ikäpoikkeusluvasta tuli suosittuVuosi 2018 toi 17-vuotiaille mahdollisuuden hakea liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta poikkeusluvalla ajokorttia esimerkiksi koulu-, työ- ja harrastusmatkoja varten. Poikkeusluvan ehtoja helpotettiin. Traficom onkin myöntänyt vuosittain noin 20 000 poikkeuslupaa eli 60 000 poikkeuslupaa kaikkiaan. Tämä määrä on ollut suurempi kuin vuoden 2018 lakia valmisteltaessa yleisesti oli arvioitu.Ikäpoikkeuslupaa haetaan yhdessä huoltajan kanssa. Aikajaksolla 1.7.2018–30.6.2022 Traficom on antanut hakemuksista yhteensä 2 668 kielteistä päätöstä eli 4,5 % käsitellyistä hakemuksista.Uudistukselle otettu aikalisäHallitus on antanut eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Ajokorttilain kiisteltyä uudistusta on valmisteltu jo pitkään, ja sen oli määrä tulla voimaan syksyllä 2022.Lakihanke on kuitenkin ottanut aikalisän, sillä eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on pyytänyt lakiuudistukseen liittyen lisäselvityksiä siitä, miten 17-vuotiaille myönnettävä ajolupa vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Onnettomuustietoinstituutti Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Liikenneturva, Traficom, hallituksen esitys laiksi ajokorttilain muuttamisesta, Yle.fi a:5:{i:0;s:6:"115855";i:1;s:6:"108463";i:2;s:5:"96809";i:3;s:6:"114229";i:4;s:5:"87364";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Liikenneturvallisuus Ajokortti on iäkkäille tärkeä osa arkea – teknologia yleistyy, mutta turvallisuudessa on eroja 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”