1.10.2022 Ajoneuvot Liikenneturva selvitti: Suurin osa vanhemmista kuljettaa lapsiaan turvaistuinsuosituksen mukaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturvan selvityksen mukaan 73 prosenttia vanhemmista kuljettaa lapsiaan turvaistuimessa suosituksen mukaisesti – selkä menosuuntaan vähintään nelivuotiaaksi asti. Liikenneturva selvitti viime keväänä, millaiset näkemykset alle kouluikäisten lasten vanhemmilla on liikenneturvallisuudesta ja lasten turvallisesta kuljettamisesta. Vastauksista välittyy positiivinen suuntaus, sillä kyselyyn vastanneista vanhemmista suurin osa kertoi toimivansa Liikenneturvan suosituksen mukaisesti. Kaikkiaan 73 prosenttia vastaajista mainitsee, että oma lapsi matkustaa tai on matkustanut turvaistuimessa selkä menosuuntaan vähintään nelivuotiaaksi asti.Liikenneturva päivitti turvaistuinsuositustaan noin puolitoista vuotta sitten. Suosituksen ydinviesti on, että lapsi matkustaa autossa selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa mahdollisimman pitkään.– Hienoa, että vastaajista suurin osa kuljetti lapsiaan turvaistuinsuosituksemme mukaisesti. Meillä on kuitenkin vielä työtä tehtävänä. Viestimme jatkossakin lasten turvallisesta kuljettamisesta vanhemmille, vahvistaa Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo.Selvityksen mukaan turvaistuinsuosituksen pitäisi ennallaan 60 prosenttia vastaajista ja yli kolmannes kannatti vieläkin tiukempaa lainsäädäntöä. Selvityksessä vastaajilta tiedusteltiin myös, mitkä asiat edistäisivät lasten turvallista kuljettamista autossa. Vastaajien mukaan tehokkaampi viestiminen oli eniten mainintoja saanut keino. Lisäksi kaksi kolmasosaa vastaajista kannatti poliisin tehokkaampaa valvontaa sekä suurempia sakkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhemman vastuullaLaki velvoittaa, että lapsen on käytettävä asianmukaista turvalaitetta autossa matkustaessaan siihen saakka, kunnes lapsi on vähintään 135 cm pitkä. Lisäksi alle 3-vuotiasta lasta ei saa koskaan kuljettaa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa ilman turvalaitetta. Lapsen turvallinen kuljettaminen autossa on aina vanhemman vastuulla.– Selkä menosuuntaan matkustaminen tuo lapselle parhaimman suojan autossa. Suosituksemme on, että selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa matkustetaan mahdollisimman pitkään, vähintään 4-vuotiaaksi. Neljä vuotta on suosituksen alaraja, mutta yleensä selkä menosuuntaan matkustaminen on mahdollista huomattavasti pidempään, toteaa yhteyspäällikkö Elias Ruutti.Liikenneturvan suositus on, että lapsi käyttää autossa asianmukaista turvalaitetta, kunnes hän on 150 cm pitkä. Lapselle turvallisin paikka autossa on turvaistuimessa takapenkillä.–Liikenneturvan suositukset ovat lakia tiukempia kannanottoja turvallisuuden puolesta ja perustuvat tutkimustietoon, korostaa Ruutti.Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa