21.2.2025

Liki puolet suomalaista ei vaihtaisi sähköautoon vaikka bensan hinta tuplaantuisi

Kuva Moottori

Suomalaiset autoilijat ovat polttoaineuskollista kansaa, sillä heitä ei sähköautoiluun pelotella kulujen kasvamisella.

41 prosenttia suomalaisista autoilijoista jatkaisi polttomoottoriautolla ajamista polttoaineen hinnasta huolimatta, käy ilmi LähiTapiolan kyselytutkimuksesta. Vain kolmannes autoilijoista vaihtaisi sähköautoon, mikäli polttoaineen hinta tuplaantuisi.

Sähköautoon on siirtymässä seuraavan kolmen vuoden aikana kymmenen prosenttia autoilijoista, vaikka polttoaineiden hinnat eivät nousisikaan. Autoilijat siis jakaantuvat selkeästi kahteen leiriin.

Käytännössä polttoaineiden hinnan tuplaantuminen tarkoittaisi keskimäärin 125 euron lisäkulua kuukaudessa. Tuon summan keskimääräinen autoilija käyttää polttoaineeseen ja voitelutuotteisiin. Vuodessa luku on tällä hetkellä 1500 euroa.  

Yksi suurimmista esteistä sähköautoon vaihtamiselle on talviolosuhteiden negatiivinen vaikutus toimintamatkaan. Pelko ei ole tuulesta temmattu, sillä sähköauton toimintamatka voi pienentyä pakkaskelissä 30–50 prosenttia.

– Matkan keskeytymisen pelkoa voi kuitenkin ehkäistä sillä, että suunnittelee latauspaikat tavallista tiheämmin ja varaa aikatauluihin joustoa, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.

Autoilijoita pelottaa talvisen toimintamatkan lisäksi myös akkuvauriot, jotka voivat olla todella kalliita korjattavia. Tapani Alaviirin mukaan suuremmat vauriot ovat kuitenkin verrattain harvinaisia. Suurin osa sähköautojen vahingoista on pieniä parkki- ja peräänajovahinkoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (2)

  • MIKA LEHTIMÄKI

    ” Matkan keskeytymisen pelkoa voi kuitenkin ehkäistä sillä, että suunnittelee latauspaikat tavallista tiheämmin ja varaa aikatauluihin joustoa”

    Tämä on itselläni yksi henkkoht syy, miksi en harkitse sähköauton ostoa. Arvostan suuresti huolettomuutta ajamisessa, enkä voisi sietää että joutuisin suunnittelemaan reissuillani pysähtymisiä ja istumaan jossain asemalla odotellen akkujen lataamista.
    Se, mikä sopii kaupunkiajoihin hyvin, ei välttämättä ole hyvä asia esim itselleni, jonka ajot ovat pitkiä matkoja kaupunkien ulkopuolella.

  • ANTTI PALONHEIMO

    Ajamisen huolettomuus on avainkriteeri eli ajajan ehdoilla eikä sillä, että reiti pitää suunnitella sen mukaan miten löytyy latauspaikkoja. Myöskin odottellu latausaikana on turhauttavaa.
    Sitten kun infra saadaan sille tasolle, että latauspaikkoja on riittävän tiheään ja latausajat saadaan pudotettua tasolle 10…15min (20…80%) eli tekniikan pitää kehittyä paljon nykyisestä ja akkujen hinnat pitää saada järjelliselle tasolle. Sitten kun em on toteutuneet, niin voin harkita sähköauton hankintaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat