21.2.2025 Autoilun hinta Liki puolet suomalaista ei vaihtaisi sähköautoon vaikka bensan hinta tuplaantuisi Teksti Tuomas Rajala Kuva Moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaiset autoilijat ovat polttoaineuskollista kansaa, sillä heitä ei sähköautoiluun pelotella kulujen kasvamisella. 41 prosenttia suomalaisista autoilijoista jatkaisi polttomoottoriautolla ajamista polttoaineen hinnasta huolimatta, käy ilmi LähiTapiolan kyselytutkimuksesta. Vain kolmannes autoilijoista vaihtaisi sähköautoon, mikäli polttoaineen hinta tuplaantuisi.Sähköautoon on siirtymässä seuraavan kolmen vuoden aikana kymmenen prosenttia autoilijoista, vaikka polttoaineiden hinnat eivät nousisikaan. Autoilijat siis jakaantuvat selkeästi kahteen leiriin.Käytännössä polttoaineiden hinnan tuplaantuminen tarkoittaisi keskimäärin 125 euron lisäkulua kuukaudessa. Tuon summan keskimääräinen autoilija käyttää polttoaineeseen ja voitelutuotteisiin. Vuodessa luku on tällä hetkellä 1500 euroa. Yksi suurimmista esteistä sähköautoon vaihtamiselle on talviolosuhteiden negatiivinen vaikutus toimintamatkaan. Pelko ei ole tuulesta temmattu, sillä sähköauton toimintamatka voi pienentyä pakkaskelissä 30–50 prosenttia.– Matkan keskeytymisen pelkoa voi kuitenkin ehkäistä sillä, että suunnittelee latauspaikat tavallista tiheämmin ja varaa aikatauluihin joustoa, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.Autoilijoita pelottaa talvisen toimintamatkan lisäksi myös akkuvauriot, jotka voivat olla todella kalliita korjattavia. Tapani Alaviirin mukaan suuremmat vauriot ovat kuitenkin verrattain harvinaisia. Suurin osa sähköautojen vahingoista on pieniä parkki- ja peräänajovahinkoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 15.3.2025 Autoilu Työsuhdeautot sähköistyvät vauhdilla – dieselautot kadonneet lähes kokonaan 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa Kommentit (2) ” Matkan keskeytymisen pelkoa voi kuitenkin ehkäistä sillä, että suunnittelee latauspaikat tavallista tiheämmin ja varaa aikatauluihin joustoa” Tämä on itselläni yksi henkkoht syy, miksi en harkitse sähköauton ostoa. Arvostan suuresti huolettomuutta ajamisessa, enkä voisi sietää että joutuisin suunnittelemaan reissuillani pysähtymisiä ja istumaan jossain asemalla odotellen akkujen lataamista. Se, mikä sopii kaupunkiajoihin hyvin, ei välttämättä ole hyvä asia esim itselleni, jonka ajot ovat pitkiä matkoja kaupunkien ulkopuolella. Ajamisen huolettomuus on avainkriteeri eli ajajan ehdoilla eikä sillä, että reiti pitää suunnitella sen mukaan miten löytyy latauspaikkoja. Myöskin odottellu latausaikana on turhauttavaa. Sitten kun infra saadaan sille tasolle, että latauspaikkoja on riittävän tiheään ja latausajat saadaan pudotettua tasolle 10…15min (20…80%) eli tekniikan pitää kehittyä paljon nykyisestä ja akkujen hinnat pitää saada järjelliselle tasolle. Sitten kun em on toteutuneet, niin voin harkita sähköauton hankintaa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija