13.1.2019 Liikenne Lisää jättiläisiä tieliikenteeseen – näin ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituudet kasvavat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Entistä pidemmillä ajoneuvoyhdistelmillä tähdätään kuorma-autoliikenteen kapasiteetin lisäämiseen. Kuorma-autokaluston enimmäismittoja koskevan asetuksen muutos mahdollistaa useiden uudentyyppisten ajoneuvoyhdistelmien käyttöönoton, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus.Muutosten on arvioitu vähentävän kuorma-autoliikenteen polttoaineenkulutusta, päästöjä ja henkilöstökuluja, koska kaluston kuormatila voidaan uusilla mitoilla hyödyntää aiempaa paremmin.Mittojen kasvattamisesta on merkittävää hyötyä erityisesti merikonttien kuljetuksessa, kappaletavaraliikenteessä sekä elintarvikekuljetuksissa, Autoalan Tiedotuskeskus toteaa.Euroopan komissio on vahvistanut, että mittojen muutosta koskeva asetus on EU-lainsäädännön mukainen. Muutokset astuvat voimaan 21.1.2019.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiittymät vaativat tarkkuuttaYhdistelmien suurin sallittu pituus kasvaa uudistuksen myötä nykyisestä 25,25 metristä 34,50 metriin ja auton maksimipituus 12 metristä 13 metriin. Suurin kuormatilan pituus kasvaa 21,42 metristä 29,24 metriin. Samalla kääntyvyyden määrittämisessä siirrytään uuteen 120 asteen suorituskykyperusteiseen käännökseen.Pidemmillä yhdistelmillä saa liikennöidä kaikilla väylillä, joilla ajoneuvon pituutta ei ole erikseen rajoitettu. Liikenneviraston esittämän arvion mukaan pidemmät yhdistelmät soveltuvat melko hyvin nykyiselle päätieverkolle.Päätieverkolla on joitakin ongelmallisia liittymiä, joissa pidempien ajoneuvojen kääntyvyys ei ole riittävä.Kaupunkien katuverkko soveltuu vain osittain pidemmille ajoneuvoyhdistelmille, mutta toisaalta niiden pääasiallinen käyttökohde on päätieverkko sekä kaupungeissa satamiin ja terminaaleihin johtavat pääkadut.Massoja ei korotetaMinisteriö on Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan myös selvittänyt mahdollisuutta nostaa kuorma-autojen enimmäismassoja.Massojen nostaminen edellyttäisi merkittäviä parannuksia tieverkolla. Suuremmat akselimassat vaikuttavat muun muassa siltojen sekä tie- ja katurakenteiden kestävyyteen. Näiden salliminen valtakunnallisesti koko runkoverkolla edellyttäisi suuria investointeja, joiden toteutusaikataulu ulottuisi pitkälle ensi vuosikymmenelle.Liikenne- ja viestintäministeriön tarkastelu osoittikin, ettei nykyistä suurinta sallittua yhdistelmämassaa (76 tonnia) ole mahdollista korottaa.Liikenne- ja viestintävirasto Traficom voi jatkossakin myöntää yleisesti sallitut raja-arvot ylittäville ajoneuvoyhdistelmille määräaikaisia poikkeuslupia.Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?