16.8.2016 Liikenne Lisää kameravalvontaa ja rangaistuksia – Poliisihallitus haluaa laskea rikesakon puuttumisrajaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys vaatii nykyisten kameravalvontatolppien näkyvyyden lisäämistä. Kameratolpan ensisijainen tavoite ei ole toimia sakkoautomaattina vaan saada kuljettajat ajamaan nopeusvalvonta-alueella sallittua turvallista nopeutta. Poliisin Liikenneturvallisuuskeskus ilmoittaa lähettäneensä ylinopeutta kameroihin ajaneille kuljettajille 62 000 kirjettä vuoden 2016 kesäkuussa. Kyseisistä kirjeistä 60 prosenttia on sisältänyt kirjallisen huomautuksen. Loput 40 prosenttia on sisältänyt joko rikesakon- tai rangaistusmääräyksen.Mielipiteitä jyrkästi jakavan kameravalvonnan tuloksiin ei kuitenkaan olla täysin tyytyväisiä. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry:n mukaan Poliisihallitus on esittänyt, että rikesakon puuttumisrajaa laskettaisi nykyisestä 8 km/h:sta 7 km/h:ssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuomautusten sijaan rikesakkojaKäytännössä muutos tarkoittaisi esimerkiksi sietä, että vuosittain noin 40 000 nykyistä huomautusta lähtisi kuljettajille jatkossa rikesakkoina.Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry:n mukaan Suomessa on toimintakunnossa noin 930 liikennekameravalvontatolppaa. Näihin tolppiin asennettavia kameroita on hankittu tähän mennessä noin 100 kpl. Poliisi on juuri tehnyt päätöksen siitä, että uusia kameroita hankitaan 60 kpl.Automaattisen liikennevalvonnan lisääntymisen myötä on keskusteltu runsaasti siitä, kuinka paljon automaattinen liikennevalvonta tuottaa tehokkuudellaan rahaa valtion kassaan. Liikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen mukaan on keskusteltu jopa 1 miljardin tuotosta, jos kaikki nykyiset tolpat varustettaisiin kameroilla.Liikenneturvallisuuden kohentumisesta vastaavaa arviota ei ole toistaiseksi esitetty.Kameravalvonta kaipaa lisää väriäKameravalvontaan kriittisimmin suhtautuvat näkevät kameratolpat pikemminkin rahantekokoneena kuin liikenneturvallisuutta parantavana teknisenä liikenteenvalvontana. Täysin hyödyttöminä kameroita ei kuitenkaan voine pitää.Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys esittää, että automaattisen liikennevalvonnan tulisi keskittyä vain ja ainoastaan liikenneturvallisuuden parantamiseen eikä tulovirran hankkimiseen valtiolle. Yhdistyksen mukaan kamerat ovat olemassa liikenneturvallisuutta eikä valtion budjetin rahoitusta varten. Yhdistyksen mukaan automaattiseen liikennevalvontaan tarvitaan lisää väriä."Maamme tiestöllä olevat kameratolpat ovat väritykseltään harmaita ja paikoin kuljettajien on jopa vaikea havaita kameratolppaa ennen kuin hän on lähes sen kohdalla."Huono havaittavuus aiheuttaa muun muassa tarpeettomia äkkijarrutuksia."Esitämme, että maamme liikennevalvontakameratolpat väritetään näkyvällä värillä tai ne merkitään muuten näkyvällä tavalla esimerkiksi fosforiteipeillä. Olisi myös toivottavaa, että jokaisesta kameratolpasta annettaisiin ennakkovaroitus kuljettajille ennen kameran valvonta-alueelle saapumista."Kameravalvonta paremmin havaittavaksiLiikkuvan poliisin Perinneyhdistyksen mukaan nykyiset kameratolpat sijoittuvat liiallisesti suorille tieosuuksille. Niille parempi paikka olisi onnettomuusherkissä tienkohdissa kuten risteyksissä, teiden kapeikoissa ja jyrkissä kaarteissa.Nykyään automaattivalvonnasta kerrotaan kyltittämällä tieosuus, jonka varrella automaattivalvontaa on. Erikseen jokaisesta kameratolpasta ei varoiteta, sillä lainsäädäntö ei moista vaadi.Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys katsoo, että kuljettajille tulisi olla riittävän hyvä mahdollisuus havaita kameratolppa ajoissa ja hidastaa ajonopeutensa sallittuun. Parempi näkyvyys palvelisi yhdistyksen näkemyksen mukaan kameravalvonnan esisijaiseksi tavoitteeksi tarkoitettua liikenneturvallisuuden kohentamista, kun kuljettaja kuljettaja ajaisi nopeusvalvonta-alueella sallittua turvallista nopeutta.Tolppien parempi havaittavuus vähentäisi yhdistyksen näkemyksen mukaan juuri huomautukseen johtavia ylinopeuksia.Lähde: Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry, Kuva: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta