27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakuutusyhtiön asiakas joutui hakemaan vakuutusyhtiön päätökseen muutosta ensin vakuutusyhtiöstä ja lopulta vakuutuslautakunnasta. Jokin jyrsijä, hiiri tai muu terävähampainen eläin iski autoon. Auton omistaja havaitsi jyrsijän tuhot, kun se löysi vaaleaa silppua auton lattialta. Auton omistaja huomasi vauriot, kun hän kävi hakemassa auton teollisuushallista, jossa auto oli ollut säilytyksessä. Vaalea silppu oli peräisin auton penkeistä. Jyrsijä, todennäköisesti hiiri oli kalunnut auton johtosarjan pilalle, vaurioittanut ajoneuvon tuuletusritilää, takakontin osia sekä auton istuinta.Auton omistaja lähti hakemaan asiassa korvausta vakuutusyhtiöstä, josta hän oli ottanut autolle vakuutuksen. Asiakas vaati vakuutusyhtiötä korvaamaan auton korkeiksi, lähes 6 000 euroon nousseita korjauskustannuksia. Asiakkaan vaatima korvaus oli tarkalleen ottaen 5 695,31 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakuutusyhtiö kieltäytyi korvauksestaVakuutusyhtiö ei myöntänytkään korvausta. Sen päätöksen mukaan kysymyksessä oli vakuutuksen rajoitusehdossa tarkoitettu eläimen aiheuttama vahinko. Vakuutusyhtiön mukaan asiakkaan ottaman vakuutuksen rajoitusehdoissa ei ole mitenkään erikseen eritelty minkälaisesta eläimestä, kotieläimestä vai muusta eläimesestä on kysymys, tai sitä, mitä kautta eläin on autoon päässyt.Vakuutusyhtiön mukaan ainoa poikkeus, milloin eläimestä aiheutunut seurannaisvahinko olisi voitu korvata, on, että kyseessä olisi korvattava vahinkotapahtuma kuten törmäys, jonka seurauksena esimerkiksi koira aiheuttaisi lisävaurioita ajoneuvoon. Vakuutusyhtiön mukaan yhtiön myöntämä kolarointivakuutus korvaa iskusta, törmäyksestä, putoamisesta tai muusta sen kaltaisesta vakuutuskohdetta äkillisesti ja ulkoapäin vahingoittaneesta syystä. – Yleisellä elämänkokemuksella arvioitaessa ei jyrsijän tunkeutumista autoon voida pitää tällaisena syynä, vakuutusyhtiö totesi vastineessaan.Vakuutusyhtiö katsoi, että hiirien aiheuttamat vahingot eivät ole aiheutuneet mistään törmäysvakuutuksesta korvattavasta vahinkotapahtumasta tai mistään muustakaan vakuutusehdoissa mainituista korvattavista vahinkotapahtumista ja näin ollen se ei korvannut jyrsijän aiheuttamia tuhoja asiakkaalleen.Ensin muutoksenhakumenettelyn kauttaAsiakas ei tyytynyt vakuutusyhtiön vastaukseen. Se haki päätökseen muutosta vakuutusyhtiön sisäisessä muutoksenhakumenettelyssä. Runsas kaksi kuukautta vahingon havaitsemisen jälkeen vakuutusyhtiö antoi uuden päätöksen asiakkaan muutoksenhakuun. Päätös oli tälläkin kertaa kielteinen. Vakuutusyhtiö oli katsonut, että vakuutusehtojen rajoitusehto ei ole millään tavalla epäselvä.Asiakas valitti vakuutusyhtiön antamasta päätöksestä vakuutuslautakuntaan. Vakuutuslautakunta toimii riippumattoman Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen yhteydessä ja sen tehtävänä on antaa riippumattomia suositusratkaisuja vakuutusyhtiön ja sen asiakkaan riita-asioissa. Lautakunta ei voi käsitellä lakisääteistä vakuutusta koskevaa asiaa, vaan se käsittelee vain vapaaehtoista vakuutusta koskevia asioita.Asiakas totesi valituksessaan, että vakuutusyhtiön myöntämästä kolarivakuutuksesta korvataan esinevahinko, joka on välittömästi aiheutunut vakuutuksen kohteelle iskusta tai muusta sen kaltaisesta vakuutuskohdetta äkillisesti ja ulkoapäin vahingoittaneesta syystä. Asiakkaan mukaan vakuutuksesta ei kuitenkaan korvata vahinkoa, joka on aiheutunut ajoneuvossa olleesta eläimestä, ellei vahinko ole tapahtumien välitön seuraus. Asiakas katsoo, että kolarivakuutuksen korvausvelvollisuuden ja vakuutusehtojen kohdissa mainittujen tapahtumien välittömän seurauksen sisältöä on pidetty vakuutusyhtiönkin puolelta erittäin tulkinnanvaraisena. Tätä asiakas perustelee sillä, että vakuutusehtoihin on erikseen otettu hyvin yksityiskohtaiset maininnat siitä, mikä ei ole "vakuutusehtojen kohdissa 3.1–3.7 mainittujen tapahtumien välitön seuraus". Asiakas toteaa, että nämä edellä mainitut maininnat koskevat esimerkiksi vahinkoja, jotka aiheutuvat väärän tai virheellisen polttoaineen tai muun nesteen lisäämisestä tai käytöstä tai laittamisesta väärään paikkaan, jään tai lumen painosta, pakkasesta, sateesta tai kuumuudesta taikka hitaasti kehittyvistä tapahtumista. Asiakkaan mielestä edellä mainituista korvausvastuun rajoituksista voidaan kiistattomasti päätellä, että vakuutusyhtiö on katsonut mahdolliseksi tulkinnan, jonka mukaan yllä mainitut toimet voivat olla "vakuutusehtojen kohdissa 3.1–3.7 mainittujen tapahtumien välitön seuraus" ja siksi vakuutusyhtiö on sulkenut ne nimenomaisesti pois korvausvelvollisuuden piiristä.Asiakas toteaa valituksessaan, että hänen vahinkotapauksessaan on kysymys villin jyrsijän äkillisesti ja ulkoapäin tapahtuneesta tunkeutumisesta autoon sekä siihen liittyvästä auton vahingoittumisesta aiheutunut esinevahinko, joka on vakuutusehtojen kohdissa 3.1–3.7 mainittujen tapahtumien välitön seuraus.Epäselvät sopimusehdot ehtojen laatijan vahinkoAsiakas toteaa myös valituksessaan, että vakuutusehdoissa on vakuutuksen korvauspiiristä rajattu pois ainoastaan autossa olleen eläimen aiheuttamat vahingot. Asiakkaan mukaan tällä on tarkoitettu katsottavan ihmisen autoon jättämän eläimen aiheuttamia vahinkoja eikä missään tapauksessa autoon äkillisesti ja yllättäen tunkeutuneen villin eläimen aiheuttamia vahinkoja. Asiakaan mukaan epäselviä sopimusehtoja on tulkittava ehtojen laatijan vahingoksi. Vakuutuksen rajoitusehtoja on myös tulkittava suppeasti.Vakuutusyhtiön vastauksessa vakuutuslautakunnalle todetaan, että vakuutusyhtiön korvausratkaisu on ollut oikea ja vakuutusehtojen mukainen.Vakuutuslautakunnan mukaan asiassa oli tärkeää arvioida se, onko kysymyksessä ollut vakuutusehtojen perusteella korvattavaksi tuleva vakuutustapahtuma.Vakuutuslautakunta toteaa ratkaisusuosituksessaan, että sovellettavien vakuutusehtojen, eli autovakuutusehtojen mukaan kolarointivakuutuksesta korvataan esinevahinko, joka vakuutuksen kohteelle on aiheutunut iskusta, törmäyksestä, putoamisesta tai muusta sen kaltaisesta vakuutuskohdetta äkillisesti ja ulkoapäin vahingoittaneesta syystä. Kysessä olevan vakuutusyhtiön kolarointivakuutuksesta ei sen sijaan korvata vahinkoa, joka on aiheutunut ajoneuvossa olleesta eläimestä, ellei vahinko ole kohdissa 3.1–3.7 mainittujen tapahtumien välitön seuraus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRiidatonta: jyrsijä tunkeutunut autoonVakuutuslautakunnan mukaan asiassa on riidatonta se, että ajoneuvoon on tunkeutunut ja ajoneuvolle on aiheuttanut vahinkoa hiiri tai muu jyrsijä. Lisäksi vakuutuslautakunta toteaa, että vakuutuksen rajoitusehtojen mukaan ajoneuvossa olleesta eläimestä aiheutunutta vahinkoa ei korvata, ellei vahinko ole kohdissa 3.1–3.7 mainittujen tapahtumien välitön seuraus. Ehtokohdat 3.1–3.7 koskevat kolarointi-, hirvivahinko-, eläintörmäys-, palo-, varkaus-, ilkivalta- ja luonnonilmiövakuutusta.Lautakunta on saanut sellaisen käsityksen, että vakuutuksen ottaja katsoo, että vakuutusehtojen perusteella on pääteltävissä, että kolarointivakuutuksen vakuutusehdoissa määritetyt tilanteet voisivat ilman nimenomaista mainintaa täyttää edellytyksen ehtokohtien 3.1–3.7 välittömästä seurauksesta. Koska jyrsijän aiheuttamia vahinkoja ei ole vakuutuksen rajoitusehdon listauksessa erikseen mainittu, ei vakuutusyhtiön vetoama rajoitusehtoa voisi asiakkaan mukaan näin ollen tapaukseen soveltaa. Tältä osin vakuutuslautakunta katsoo, toisin kuin asiakas esittää, ettei kolarointivakuutuksen rajoitusehtojen perusteella ole tehtävissä sellaista johtopäätöstä, että rajoitusehtojen ulkopuolelle jääviä tapahtumia olisi suoraan tämän perusteella pidettävä ehdoissa tarkoitettuina ehtokohtien 3.1–3.7 välittöminä seurauksina.Lautakunta myös toteaa ratkaisusuosituksessaan, että esillä olevassa asiassa ei ole kyse autovakuutuksen kohtien 3.2–3.6 korvaussäännösten mukaisista tilanteista. Vahingon korvattavuudesta kohdan 3.1 eli kolarointivakuutuksen osalta lausutaan jäljempänä erikseen. Selvyyden vuoksi lautakunta toteaa, että tuolta osin kyse ei ole eläimen aiheuttamaa vahinkoa koskevan rajoitusehdon poikkeussäännöksessä tarkoitetusta kohdassa 3.1 mainitun tapahtuman välittömästä seurauksesta vaan kolarointivakuutuksen korvaussäännöksen tulkinnasta.Asiakas on valituksessaan lisäksi vedonnut siihen, että rajoitusehdolla tarkoitetaan ajoneuvoon jätettyä eläintä, eikä ajoneuvoon äkillisesti tunkeutuneen villin eläimen aiheuttamia vahinkoja. Tältä osin lautakunta toteaa, että sopimuksen tulkinnan lähtökohtana on yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden mukaan sanamuodon mukainen tulkinta. Rajoitusehtokohdan sanamuodon perusteella ehto on tulkittavissa siten, ettei sitä sovellettaessa ole merkitystä sillä, millä tavalla ja mikä eläin on päässyt ajoneuvoon, vaan rajoitus koskee laajasti kaikkia ajoneuvossa olleesta eläimestä aiheutuneita vahinkoja. Ehtoa näin tulkiten asiakkaan ajoneuvolle aiheutunutta vahinkoa ei tulisi korvata vakuutuksesta.Lautakunta katsoo kuitenkin rajoitusehdon osalta mahdolliseksi myös sellaisen tulkinnan, että se koskee nimenomaan ajoneuvoon jätettyä eläintä, mutta ei ajoneuvoon ulkoapäin tunkeutunutta eläintä. Rajoitusehdon maininnan ajoneuvossa olleesta eläimestä voi katsoa viittaavan siihen, että eläimen tulee olla ajoneuvon sisällä jo silloin, kun vahinko on alkanut. Eläimen tunkeutuessa ajoneuvoon sen ulkopuolelta vahinko sen sijaan alkaa aiheutua jo siinä vaiheessa, kun eläin on vielä ajoneuvon ulkopuolella. Ottaen huomioon, että vakuutuksen rajoitusehtoa tulee tulkita suppeasti, lautakunta katsoo, että rajoitustehto, johon vakuutusyhtiön vetoaa, ei sovellu tähän tapaukseen.Lautakunta yksimielinen asiassaVakuutuslautakunnan mukaan rajoitusehdon soveltamisen lisäksi asiassa on kysymys siitä, täyttääkö tapahtuma kolarointivakuutuksessa korvattavaksi määritellyn tapahtuman edellytykset. Vakuutusehtojen mukaan kolarointivakuutuksesta korvataan esinevahinko, joka on välittömästi aiheutunut vakuutuksen kohteelle iskusta, törmäyksestä, putoamisesta tai muusta sen kaltaisesta vakuutuskohdetta äkillisesti ja ulkoapäin vahingoittaneesta syystä. Tässä tapauksessa hiiret tai muut jyrsijät ovat ilmeisesti kohtuullisen lyhyen ajan sisällä tunkeutuneet ajoneuvoon sitä vahingoittamalla, vahingoittaen samassa yhteydessä myös ajoneuvon sisäosia.Lautakunta siis toteaa ratkaisusuosituksessaan, ettei kolarointivakuutuksen korvaussäännöksessä ole tyhjentävästi määritetty korvauksen oikeuttavia tilanteita vaan korvattavien tapahtumien määritelmä on nimenomaisesti jätetty avoimeksi.Arvioidessaan jyrsijöiden aiheuttaman vahingon korvattavuutta lautakunta painottaa korvaussäännöksen osalta sitä, että kyse on vakuutuskohdetta äkillisesti ja ulkoapäin vahingoittaneesta syystä. Kolarointivakuutuksen korvaussäännöksen toisen edellytyksen osalta, eli siitä, että kyse olisi iskun, törmäyksen tai putoamisen kaltaisesta syystä, lautakunta toteaa, ettei jyrsijöiden aiheuttamia vahinkoja voi pitää kolarointivakuutuksesta tyypillisesti korvattavina tapahtumina. Lautakunta kuitenkin katsoo, että puheena olevan tapauksen kaltaisissa lyhytaikaisissa olosuhteissa myös jyrsijän aiheuttaman vahingon voi katsoa rinnastuvan ehtokohdassa mainittuihin iskuun, törmäykseen ja putoamiseen ja että siinä siten on kyse ehdon tarkoittamasta muusta edellä mainittujen tapahtumien kaltaisesta vakuutuskohdetta äkillisesti ja ulkoapäin vahingoittaneesta syystä. Näillä perusteilla lautakunta katsoo asiakkaan ajoneuvolle aiheutuneessa vahingossa olevan kyse kolarointivakuutuksesta korvattavasta tapahtumasta.Vakuutuslautakunta suosittaa kyseisessä tapauksessa, että vakuutusyhtiö maksaa asiakkaalle ajoneuvon korjauskuluista vakuutusehtojen mukaisen korvauksen. Vakuutuslautakunnan antama päätös oli myös yksimielinen.Vaikka vakuutuslautakunnan antamat ratkaisusuositukset sisältävät perustellun kannanoton käsitellystä asiasta, ne ovat suosituksia eikä niitä ole pakko panna täytäntöön. Vakuutusyhtiöt noudattavat kuitenkin lähes kaikissa vakuutuslautakunnan antamissa päätöksissä lautakunnan antamaa suositusta.Lähde Fine, vakuutuslautakunta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 30.12.2024 Käytetyt autot Yli 70 000 euron Teslasta hajosi jousitus reilun 100 000 kilometrin jälkeen – myyjä ja ostaja kiistelivät, kuka korvaa? 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa