4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Maksun luonne on toimia sanktiona, ja takautuvat maksut voivatkin tulla erittäin kalliiksi, varsinkin jos vakuuttamattomuusaika on ollut pitkä.” Viime vuonna jäi ennätyksellisen paljon kiinni autoilijoita, jotka ajoivat liikennekäytöstä poistetuilla ajoneuvoilla. Tien päältä tavattiin peräti 3 550 tällaista autoilijaa.Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ei pääsääntöisesti saa ajaa metriäkään, ei edes omalla pihalla.Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo on käyttökiellossa, mutta silti osa päätyy takaisin liikenteeseen luvatta, ilman ilmoitusta uudelleenkäyttöönotosta. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kaikkia tapauksia ei kuitenkaan tavoiteta nykyisen valvonnan keinoin.Liikennekäytöstä poistettujen ja liikenteessä kiinni jääneiden ajoneuvojen määrä nousi viime vuonna ennätyslukemiin, nousua edelliseen ennätykseen vuodelta 2022 on kolmisenkymmentä ajoneuvoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmasosa vakuuttamattaNoin kolmasosa liikennekäytöstä poistetuista ajoneuvoista on myös vakuuttamatta. Liikennevakuutus on lakisääteinen eli pakollinen lähes kaikille moottorikäyttöisille ajoneuvoille. Vakuutus antaa turvan kolaritilanteessa korvaamalla vastapuolelle ja sivullisille tapahtuneet henkilö- ja omaisuusvahingot sekä kuljettajan omat henkilövahingot.Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen alleviivaa vakuutuksen tärkeää merkitystä – kaikille osapuolille.– Liikennevakuutus kantaa valtaosan taloudellisista murheista, joita kolarista aiheutuu. Vahingon aiheuttajan ei tarvitse korvata muille aiheuttamiaan vahinkoja itse, vaan ne maksetaan liikennevakuutuksesta. Vakavissa vahingoissa omaisuus- ja henkilövahinkojen korvaukset voivat nousta jopa miljooniin.Hölmöily käy kukkarolleLiikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajaminen voi tulla kalliiksi. Jos vakuutus on ollut keskeytettynä liikennekäytöstä poiston aikana, laskuttaa vakuutusyhtiö vakuutusmaksun korotettuna. Jos taas ajoneuvo on ollut kokonaan vakuuttamatta, perii Liikennevakuutuskeskus vakuuttamattomuusmaksun, joka on pahimmillaan jopa kolme kertaa vastaavan vakuutusmaksun suuruinen. Maksut peritään koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamatta, vaikka sillä olisi ajettu luvatta vain yhtenä päivänä.– Vakuuttamattomuusmaksu määräytyy riskilaskelmien perusteella, eikä siihen vaikuta esimerkiksi henkilön omat bonukset. Maksun luonne on toimia sanktiona, ja takautuvat maksut voivatkin tulla erittäin kalliiksi, varsinkin jos vakuuttamattomuusaika on ollut pitkä, Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen muistuttaa.Vakuuttamattomalla ajoneuvolla aiheutettuja kolareita tapahtuu vuosittain useita satoja, ja vahinkoja korvataan miljoonilla euroilla. Kun vakuuttamaton ajoneuvo kolaroi, korvaa Liikennevakuutuskeskus tilanteen muiden osapuolten henkilö- ja omaisuusvahingot. Nämä korvaukset katetaan osittain Liikennevakuutuskeskuksen perimillä vakuuttamattomuusmaksuilla. Liikennevakuutuskeskus toimii liikennevakuutusjärjestelmän turvaverkkona pitäen huolen siitä, että syyttömät saavat lakisääteiset korvaukset. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Liikenneturvallisuus Timo Tervo – ajoterveyden ahkera apostoli 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? Kommentit (1) Voisi kopioida muihinkin rangaistuksiin. Kolminkertaisena kaikki korvaukset. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin