4.3.2025

Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä

Kuva Moottorin arkisto

”Maksun luonne on toimia sanktiona, ja takautuvat maksut voivatkin tulla erittäin kalliiksi, varsinkin jos vakuuttamattomuusaika on ollut pitkä.”

Viime vuonna jäi ennätyksellisen paljon kiinni autoilijoita, jotka ajoivat liikennekäytöstä poistetuilla ajoneuvoilla. Tien päältä tavattiin peräti 3 550 tällaista autoilijaa.

Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ei pääsääntöisesti saa ajaa metriäkään, ei edes omalla pihalla.

Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo on käyttökiellossa, mutta silti osa päätyy takaisin liikenteeseen luvatta, ilman ilmoitusta uudelleenkäyttöönotosta. Liikennevakuutuskeskuksen mukaan kaikkia tapauksia ei kuitenkaan tavoiteta nykyisen valvonnan keinoin.

Liikennekäytöstä poistettujen ja liikenteessä kiinni jääneiden ajoneuvojen määrä nousi viime vuonna ennätyslukemiin, nousua edelliseen ennätykseen vuodelta 2022 on kolmisenkymmentä ajoneuvoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmasosa vakuuttamatta

Noin kolmasosa liikennekäytöstä poistetuista ajoneuvoista on myös vakuuttamatta. Liikennevakuutus on lakisääteinen eli pakollinen lähes kaikille moottorikäyttöisille ajoneuvoille. Vakuutus antaa turvan kolaritilanteessa korvaamalla vastapuolelle ja sivullisille tapahtuneet henkilö- ja omaisuusvahingot sekä kuljettajan omat henkilövahingot.

Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen alleviivaa vakuutuksen tärkeää merkitystä – kaikille osapuolille.

– Liikennevakuutus kantaa valtaosan taloudellisista murheista, joita kolarista aiheutuu. Vahingon aiheuttajan ei tarvitse korvata muille aiheuttamiaan vahinkoja itse, vaan ne maksetaan liikennevakuutuksesta. Vakavissa vahingoissa omaisuus- ja henkilövahinkojen korvaukset voivat nousta jopa miljooniin.

Hölmöily käy kukkarolle

Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajaminen voi tulla kalliiksi. Jos vakuutus on ollut keskeytettynä liikennekäytöstä poiston aikana, laskuttaa vakuutusyhtiö vakuutusmaksun korotettuna. Jos taas ajoneuvo on ollut kokonaan vakuuttamatta, perii Liikennevakuutuskeskus vakuuttamattomuusmaksun, joka on pahimmillaan jopa kolme kertaa vastaavan vakuutusmaksun suuruinen. Maksut peritään koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamatta, vaikka sillä olisi ajettu luvatta vain yhtenä päivänä.

– Vakuuttamattomuusmaksu määräytyy riskilaskelmien perusteella, eikä siihen vaikuta esimerkiksi henkilön omat bonukset. Maksun luonne on toimia sanktiona, ja takautuvat maksut voivatkin tulla erittäin kalliiksi, varsinkin jos vakuuttamattomuusaika on ollut pitkä, Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen muistuttaa.

Vakuuttamattomalla ajoneuvolla aiheutettuja kolareita tapahtuu vuosittain useita satoja, ja vahinkoja korvataan miljoonilla euroilla. Kun vakuuttamaton ajoneuvo kolaroi, korvaa Liikennevakuutuskeskus tilanteen muiden osapuolten henkilö- ja omaisuusvahingot. Nämä korvaukset katetaan osittain Liikennevakuutuskeskuksen perimillä vakuuttamattomuusmaksuilla. Liikennevakuutuskeskus toimii liikennevakuutusjärjestelmän turvaverkkona pitäen huolen siitä, että syyttömät saavat lakisääteiset korvaukset.

Kommentit (1)

  • ARI TARVAINEN

    Voisi kopioida muihinkin rangaistuksiin. Kolminkertaisena kaikki korvaukset.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat