19.3.2016 Ajoneuvot Maailman paras kanta-asiakasetu: 1962 Ferrari 400 Superamerica Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vapiskaa leimakortit ja paistinpannut, Ferrarin kanta-asiakkuuseduilla kaapataan koko huutokauppa. Pisteet, bonukset ja pinssit ovat ihan kivoja kanta-asiakkuusetuja, mutta Ferrarilla oltiin askel edellä jo 1960-luvulla. Superamericat ja Superfastit luotiin lähes varta vasten yhtiön toistuvia asiakkaita varten, jotka merkkiuskollisuudellaan ja merkittävällä varallisuudellaan olivat ansainneet paikan valmistajan auringon alla. Eikä Ferrari tietenkään autoja ilmaiseksi tarjonnut, kunhan tehtaan ystäville tarjottiin mahdollisuus ostaa jotain erityistä. Tähän tilaisuuteen tarttui Erwin Goldschmidt vuonna 1962.Goldschmidt oli sangen tyypillinen Ferrarin kanta-asiakas ja juuri sopiva omistaja Superamericalle. Saksalaisen pankkiirin poika otti kaiken irti siitä, että perhe oli paennut Saksasta Yhdysvaltoihin vuonna 1933. Sodan jälkeen hän jahtasi vuosikymmeniä taideaarteita, jotka natsit olivat vääryydellä myyneet perheen mittavasta taidekokoelmasta. Taideteosten palautuessa ne päätyivät usein myytiin Sotheby'sin huutokauppatalon kautta uusille omistajille, joten ei ihme, että autourheilijan nimi tunnettiin Ferrarilla.Joulukuussa 1962 Goldschmidtit lomailivat huikeasta tiestöstään tunnetussa Sveitsin Davosissa, joten oli luontevaa järjestää auton toimitus sinne. Ferrarin tehdaskuljettaja ajoi auton paikalle Modenasta. Tarkasti tilattu auto sisälsi esimerkiksi kilpailutyyliset peitetyt ajovalot sekä etupenkkien väliin asennetun satulaistuimen perheen lapsia varten. Goldschmidtin tilaamien erikoisvarusteiden lisäksi autosta löytyi useampi tanko hänen lempisalamiaan, kiitoksena Enzo Ferrarilta. Perhe sisäänajoikin autoa Euroopan lomallaan noin 2 100 kilometriä, jonka jälkeen auto huollettiin tehtaalla ennen sen toimittamista Yhdysvaltoihin.Euroopassa 400 Superamerica, korinumeroltaan 3949 SA, oli tullut tunnetuksi jo aiemmin. Hyvillä varusteilla tilattu auto oli esillä Torinon autonäyttelyssä vuonna 1962 Pininfarinan osastolla, sillä olivathan kovakattoiset pitkän akselivälin Superamericat klassisen muotoilutalon valmistamia. Auto myös esiintyi Pininfarinan lehdistökuvissa ja päätyi siten kuvitukseksi useaan Ferrari-julkaisuun.Myöhemmin kirkkaanpunainen Ferrari entisöitiin uudelleen siniseksi, joskin väri valittiin huolella Pininfarinan aikakauden katalogista. Samassa yhteydessä musta nahkasisustus vaihdettiin ruskeaan, mutta esimerkiksi Goldschmidtien tilaama satulaistuin jätettiin autoon. Restauroinnissa kiinitettiin huomiota alkuperäisten paneeleiden säästämiseen ja osien alkuperäisyyteen. 3949 SA onkin yksi parhaista Ferrari 400 Superamericoista, erityisesti kun huomioidaan, että vain 18 valmistettiin coupe aerodinamicona.Upean auton lisäksi 400 SA:n kauneus oli myös sisäistä. Nelilitrainen V12-moottori oli varustettu kolmella Weberin kaasuttimella, nelivaihteisella manuaalivaihteistolla ylivaihteen kera sekä levyjarruilla. Äänestä piti huolen SNAP-pakoputkisto. 340 hevosvoimaa ulvovaa italialaista kaasutinkonetta laittaa koreimmankin auton ulkoiset arvot koville.Hyvällä historialla varustettuna upea Ferrari kaappasikin RM Sotheby'sin Amelia Islandin huutokaupan nimiinsä. Lopulta auton sai omakseen 4,4 miljoonalla dollarilla (noin 3,9 miljoonaa euroa), ollen huutokaupan kallein auto. Eikä ihme. Hintahan ei välttämättä ole edes korkea kun miettii, miten paljon Enzo Ferrarin suosioon pääseminen on maksanut aikoinaan.Lähde: RM Sotheby's, kuvat: RM Sotheby's / Patrick EmzenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti