31.1.2024 Ajoneuvot Maailman suurin sähköautojen talvitesti on taas ajettu – Suomessa tuntematon sähköautomerkki pääsi pisimmälle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Norjan autoliitto NAF pisti tosielämän toimintamatkatestiin tällä kertaa 23 sähköautoa. El Prix -talvitestissä tehtiin tänä vuonna myös ennätyksiä. Norjan autoliiton NAF pari kertaa vuodessa järjestämä sähköautojen tosielämän toimintatesti El Prix on jälleen ajettu tänä talvena. Mukana sähköautojen toimintatestissä oli yhteensä 23 sähköautoa.Ennakkotiedoista poiketen autojen kokoonpano muuttui vielä viime metreillä. Ennakkotietojen mukaan myös Lucid Air -sähköauto piti olla testissä. Lucid Airin tilalle tuli Toyota bZ4x -sähköauto, jolloin testiautojen määrä pysyi 23 autossa.El Prix -talvitestissä ei ole kysymys kilpailusta. Autot eivät kilpaile testissä keskenään, vaan tarkoituksena on osoittaa, millaiseen toimintamatkaan mikäkin sähköauto pääsee talviolosuhteissa verrattuna autolle annettuun WLTP-arvoon.Auton WLTP-arvo tulee yhtenäisestä kaikille autoille tehtävästä tietyyn ajosykliin perustuvasta ajosta ja siitä saatavasta kulutusarvosta. WLTP-arvo harvoin kuitenkaan vastaa tosi elämässä toteutuvaa kulutusta ja sen vuoksi Norjan autoliitto NAF on alkanut tehdä myös tosielämän ajotestiä, jossa WLTP-arvo on myös mukana – sitä verrataan testissä saatuun arvoon, kuinka paljon mitattu toimintamatka eroaa prosentteina autojen WLTP-toimintamatkoista.Talvitesti on siksikin tärkeä tehdä, että kylmä ja viileä sää nostavat sähköauton kulutusta, kesäaikaan tehdyissä testeissä NAF:n väki on päässyt jopa WLTP-lukuja korkeampiin arvoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyStellantiksen autot putosivat ensimmäisinäNorjan autoliiton NAF:n ja norjalaisen Motor-lehden talvitesti alkoi aamulla klo 10 aikaan Oslosta kohti pohjoista. Testi ajettiin pakkaskelissä, miinusasteita testin aikana oli muutamasta asteesta aina kymmeneen pakkasasteeseeen. Selvää oli, että aamupäivän autot etenivät hyvävauhtisesti ohi Lillehammerin kohti korkeampia vuoria, mutta 300 kilometrin tuntumassa alkaisi tapahtua.Kilometrien edetessä testiin osallistuneista sähköautoista yksi toisensa jälkeen menetti ajoakustonsa varauksen ja niiden matka katkesi El Prix -testissä.Stellantis-konserniin kuuluva Jeep Avenger hyytyi ensimmäisenä, 286 kilometrin kohdalla. Niin ikään testin häntäpäässä, noin 300 kilometrin todellisessa toimintamatkassa olivat Jeep Avengerin jälkeen sen Stellantis-sisaret, Opel Astra sekä Peugeot e-308, ne pääsivät noin 10 kilometriä Avengeria pidemmälle. Opelin tarkka kilometrimäärä oli 296 kilometriä ja Peugeot meni yhden kilometrin pidemmälle. Opel ja Peugeot ovat teknisesti sama auto.Myös huonosta toimintamatkastaan ja latausominaisuuksistaan moitteita heti myyntiin tulonsa jälkeen saanut Toyota bZ4x hyytyi ensimmäisten joukossa. Paikallinen maahantuoja Toyota Norge ei halunnut osallistua testiin lainkaan ja täten ei siis antaa autoaan testiin, joten testiin osallistunut Toyota oli vuokra-auto, jolla oli ajettu yli 30 000 kilometriä ennen testiä. Vuokrattu Toyota pääsi testissä 313 kilometriä.Testin suurin auto, Ford F-150 Lightning jäi tien puoleen seuraavaksi. Vaikka autossa on iso, 98 kilowattitunnin akku, auton iso koko syö energiaa, eikä se enää pötkinyt 429 kilometriä pidemmälle.Tuntematon kiinalainen meni pisimmälleNorjalaisten talvitestissä pisimmälle meni suomalaisittain tuntematon sähköautomerkki HiPhi Z. HiPhillä mentiin peräti 522 kilometriä ja sen poikkeama WLTP-arvosta oli NAF:n talvitestin pienin, vain 5,9 prosentin negatiivisella poikkeamalla. Se on myös ainoa auto testin historiassa, joka on päässyt -10 prosentin poikkeamaan paremmalle puolelle testissä. HiPhiä pidemmälle kilometreissä talvitestissä on mennyt vain yksi auto, Tesla Model S Plaid viime vuonna.HiPhi on kiinalainen, vasta vuonna 2017 perustettu automerkki ja sillä on Z-mallin lisäksi myös mallit X ja Y, joista Y:n tuotanto on vasta alkamassa. Yhtiö on kertonut, että siltä on tulossa myös malli nimeltä A.Tesla Model 3:n WLTP-arvo matkaan lähteneistä autoista oli kaikkein suurin, 629 kilometriä. Tesla jäi tien varteen kuitenkin 441 kilometrin ajon jälkeen, joten sen poikkeama WLTP-arvosta oli noin -30 prosenttia. Vuonna 2021 Tesla Model 3:n vanhempi versio pääsi 521 kilometrin kantamaan.Volkswagen ID.7:lla isoin poikkeamaPienimpiin poikkeamiin WLTP-arvosta pääsivät Kian uutuusmaasturi EV9. Sen poikkeama WLTP-arvosta oli vain -12,5 prosenttia. BMW i5 pisti vielä vähän paremmaksi, sen poikkeama WLTP-arvosta oli -12,2 prosenttia. Myös Nio EL6 pääsi hyville lukemille vain -13,8 prosentin poikkeamalla.Volkswagen ID.7 edusti testissä puolestaan toista ääripäätä. Se oli Teslan ohella myös testin yksi neljästä autosta, jonka WLTP-arvo on yli 600 kilometriä. Volkkarilla testissä päästiin kuitenkin vain 414 kilometriä. Volkswagenin poikkeama oli siis testin suurin, -31,9 prosenttia.Kian ja BMW:n lisäksi muun muassa Lotus Eletre, Xpeng G9, Nio EL6 ja ET5 pääsivät -12 – -14 prosentin poikkeamaan. Myös Mercedes-Benz EQE SUV:n poikkeama jäi alle -20 prosentin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBYD lavetilla rengaskorjaamolleEl Prix -talvitestissä nähtiin myös kommelluksia. BYD Dolphin -auton matka katkesi noin 150 kilometrin kohdalla renkaan puhkeamiseen. Auto vietiin lavetilla korjaamoon, jossa sen renkaasta löytyi lasinsiru. BYD:in matka jatkui renkaan korjaamisen jälkeen samasta paikasta mistä se poimittiin hinurin kyytiin. BYD:in suoritusta ei lasketa mukaan virallisiin tuloksiin renkaan puhkeamisen vuoksi.Seuraava vastoinkäyminen tuli eteen niillä autoilla, jotka pääsivät testissä pisimmälle. Vuori, Venabygdsfjellet, jonka kautta pisimmälle pääsevien autojen piti kiertää lenkki ja kääntyä takaisin Osloon päin, suljettiin talvimyrskyn vuoksi. Autot joutuivat palaamaan siis samalle reitille, mitä pitkin ne vuorelle nousivatkin.NAF on tehnyt sähköautotestiä vuodesta 2020 saakka. Silloin autojen ilmoitettu keskimääräinen WLTP-arvo oli 373 kilometriä, nyt tänä vuonna 530 kilometriä. Tämä osoittaa sen, että sähköautot ovat kehittyneet muutamassa vuodessa melkoisen loikan eteenpäin.– Autot ovat kasvaneet ja sähköautouutuuksien joukossa on vähän enää pikkuautoja. Viime vuosina sähköautojen joukkoon on tullut yhä enemmän keskikokoisia- ja perheautoja, Nils Sødal NAF:n viestinnästä sanoo.El Prix 2024 -talvitestin tuloksetAuton merkki ja malliWLTP km *Mitattu kmEro %Kulutus kWh / 100 kmMitattu kWh / 100 kmEro %Audi Q8 e-tron515411-22,822,424,810,7BMW i5505444-12,218,719,75,3BYD Dolphin427339-20,615,917,17,5Ford F-150 Lightning429337-21,418,723,927,8HiPhi Z555522-5,920,424,319,2Hyundai Ioniq 6614468-23,814,316,314Hyundai Kona Electric454341-24,816,618,310,2Jeep Avenger395286-27,615,719,423,6Kia EV9505442-12,522,8230,9Lotus Eletre530464-12,320,324,822,2MG MG4520399-23,316,517,56,1Mercedes-Benz EQE SUV491399-18,721,522,54,7Nio EL6529456-13,822,119,8-10,4Nio ET5560481-1421,619,4-10,2Nissan Ariya498369-25,820,421,76,4Opel Astra Electric413296-28,315,717,410,8Peugeot e-308409297-27,412,71733,9Polestar 2 Long Range614430-3015,818,517,1Tesla Model 3629441-29,9–18–Toyota bz4x460313-31,816,219,822,2Volkswagen ID.7608414-31,914,418,931,2Volvo C40572395-30,917,521,120,6XPeng G9520451-13,121,322,87* = testatun autoyksilön tarkka WLTP-arvoTeksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: NAF, Motor.no Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää