3.3.2025 Autoilu Maaliskuu toi jo 120 km/h -nopeudet – mutta vain muutamille väleille Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keväiset keliolosuhteet mahdollistavat osalla moottoriteistä siirtymäajan 120 km/h nopeusrajoitusten käytön maaliskuun alusta. Vaikka talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset ovat vielä voimassa koko Suomessa, keväiset keliolosuhteet mahdollistavat osalla moottoriteistä siirtymäajan 120 km/h -nopeusrajoitusten käytön maaliskuun alusta.Siirtymäajan nopeusrajoitukset otettiin käyttöön seuraavilla vaihtuvien nopeusrajoitusten tieosuuksilla viime lauantaista 1.3. lähtien:Valtatie 1 välillä Turku–LohjaValtatie 7 välillä Kehä III–VaalimaaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKun keli ja näkyvyysFintrafficin tieliikennekeskuksen yksikönpäällikkö Eero Sauramäki perustelee maaliskuun tuomaa linjausta.– Korkeampaa nopeusrajoitusta voidaan käyttää vain silloin, kun keli ja näkyvyys ovat hyvät. Pimeällä tai talvisissa olosuhteissa suurin sallittu nopeus pysyy 100 km/h:ssa, Sauramäki muistuttaa.Siirtymäajan nopeusrajoitukset ovat voimassa kesänopeuksien voimaantuloon asti.Ei vain liikennemerkki!Liikennemerkkien ohella suurinta sallittua nopeutta säätelevät myös muut liikennesäännöt. Tieliikennelaki velvoittaa kuljettajaa ottamaan huomioon muun muassa tien kunnon, sään, kelin, näkyvyyden ja liikenneolosuhteet.Autoilijan tarkistuslista kevääksiFintrafficin tieliikennekeskus tähdentää, että keväiset ajokelit voivat olla arvaamattomia. Autoilijan olisi tärkeää olla kevätliikenteessä erityisen tarkkaavainen. Ennen matkaa on myös syytä tarkistaa ajoneuvon kunto.Tässä Fintrafficin vinkit autolijoille:Pidä ajonopeudet maltillisina ja seuraa vaihtuvilla nopeusrajoitusmerkeillä varustetuilla moottoriteillä tarkasti sallittuja ajonopeuksia. Nopeuksia lasketaan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta vain painavin perustein. Sade- ja loskakeleillä näkyvyys heikkenee nopeasti, joten puhdista säännöllisesti autosi etu- ja takavalot, tarkista pyyhkijänsulat ja täytä tuulilasinpesunestesäiliö. Muista, että tiet voivat olla vielä jäisiä ja osin huonossa kunnossa talven jäljiltä. Pidä siis riittävä turvaväli, sopeuta ajonopeus ja varaudu yllättäviin tieolosuhteisiin. Seuraa ajantasaisia liikenne- ja säätietoja. Oman ajoreitin ruuhkatilanteen, liikennetiedotteet ja ajokelin voi tarkistaa ilmaisesta Fintraffic Mobiilista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Autoilu Ikää karttuu, ajamiset ajettu – uhkana sosiaalinen eristäytyminen 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentit (1) Jos nopeusrajoitukset olisivat Suomessa nykyistä korkeampia ja talvirajoituksista luovuttaisiin, ei ylinopeuksia ajettaisi niin paljon kuin nykyään. Tällöin myöskin tutkanpaljastimen tarve olisi pienempi. Talvirajoituksia ei käytetä misään muualla, ei edes Ruotsissa, jossa saa ajaa hyvillä teillä läpi vuoden 120, 110, 100 tai 90 km/h. Suomessa hyville moottoritieosuuksille kuuluisi Eurooppassa yleisin rajoitus 130 km/h. Useilla nyt 80:n osuuksilla oikea nopeus Suomessa olisi 100. Kevytmoottoriteillä ja ohituskaistateillä sopiva rajoitus olisi 110. Matka-aikojen lyhentymisellä olisi suuri yhteiskuntataloudellinen hyöty, arviolta luokkaa pari sataa miljoonaa euroa vuodessa. Liikenneturvallisuus ei tällaisista kohtuullisista, mutta asiallisista nopeusrajoitusten nostoista heikkenisi, pikemminkin päin vastoin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa